Hej
Jag har hjärtsvikt. Min diagnos heter idiopatisk dilaterad kardiomyopati, idiopatisk i det här fallet betyder att man inte vet orsak. Några månader i våras gick jag och var andfådd, speciellt när jag var ute och gick. Jag gick till doktorn och han trodde att jag hade fått Astma. Jag började äta astma -mediciner. Efter ca 2 månader var jag sämre och blev andfådd fortare. Det knastrade i lungorna när jag la mig ned på kvällarna och skulle sova. Sedan blev jag snabbt sämre, hostade en hel natt, ringde ambulans. Jag hade fått akut lungödem.
Det visade sig att vänster kammare var kraftigt förstorat och mitralisklaffen läckte. Jag låg inne på sjukhus i 5 veckor och nu har jag varit hemma i 6 månader, jag blir bättre och bättre och försöker träna på sjukgymnastiken. Den mentala hälsan har varit svårast, jag är rädd för att bli allvarligt sjuk igen. Det känns bättre nu för jag har börjat äta ett SSRI- preparat. Mitt hjärta är bra nu säger min läkare, EF>0,5.
Jag är 39 år gammal och har två barn, det är svårt att veta hur länge som jag har gått med ett svagt hjärta, men jag tror att det har varit svagare i ca 2år, under den tiden har jag varit väldigt trött och har tappat lite av mitt hår, jag hade också väldigt lätt för att bli förkyld. Jag vill gärna ha kontakt med någon person som har liknande erfarenheter, det är så mycket som man inte förstår.