• leana

Någon som har hjärtsvikt?

Hej,

är en 34 årig småbarnsmamma som man nu efter undersökningar misstänker att jag har hjärtsvikt. Ytterligare undersökningar väntar nästa vecka. Just nu känns det som om livet har tagit paus på nåt sätt och jag oroar mig konstant över detta. Någon här som har erfarenhet?
    Allt känns hopplöst.

• Svar på tråden Någon som har hjärtsvikt?
  • Amazina

Har du hört något om varför du skulle ha hjärtsvikt? På en så ung person som du är ju det ganska ovanligt. Vet du om du har haft någon hjärtmuskelsjukdom eller om du har något medfött hjärtfel? Vad har du för symtom? Har de gjort något ultraljud? Jag är sjuksköterska och har jobbat länge inom hjärtintensivvård...

Krya på dig!

• leana

Hej!
    Tack för ditt svar!
    Det hela började för ca 1 år sedan då jag då och då fick mycket hjärtklappning. Jag väntade ifall det skulle gå över men nu i våras bestämde jag mig för att gå till Vårdcentralen. På EKG:t såg man att hjärtat slog oregelbundet samt att mitt blodtryck var lite förhöjt så sedan dess har jag varje dag ätit 50 mg metoprolol.
    Sedan skrevs en remiss och förra veckan gjordes ett 24 timmars EKG som jag ej fått svar på . Igår ringde en sjuksköterska och sade att jag nästa vecka skulle göra ett ultraljud av hjärtat men att jag denna vecka först skulle ta ett blodprov (sviktprov tror jag hon sa) samt göra ett EKG inför den undersökningen. Hon sa att doktorn skrivit i journalen Kardiomyopati? och Hjärtsvikt?. Jag är verkligen så orolig så jag vet inte var jag ska ta vägen.
    Det känns som om man väntar på sin "dödsdom". Kan man verkligen leva med kardiomyopati och hjärtsvikt?
    Vad jag vet har jag inget medfött hjärtfel men det vet jag inte till 100%.

• Amazina