• leana

Någon som har hjärtsvikt?

Hej,

är en 34 årig småbarnsmamma som man nu efter undersökningar misstänker att jag har hjärtsvikt. Ytterligare undersökningar väntar nästa vecka. Just nu känns det som om livet har tagit paus på nåt sätt och jag oroar mig konstant över detta. Någon här som har erfarenhet?
    Allt känns hopplöst.

• Svar på tråden Någon som har hjärtsvikt?
  • Amazina

Har du hört något om varför du skulle ha hjärtsvikt? På en så ung person som du är ju det ganska ovanligt. Vet du om du har haft någon hjärtmuskelsjukdom eller om du har något medfött hjärtfel? Vad har du för symtom? Har de gjort något ultraljud? Jag är sjuksköterska och har jobbat länge inom hjärtintensivvård...

Krya på dig!

• leana

Hej!
    Tack för ditt svar!
    Det hela började för ca 1 år sedan då jag då och då fick mycket hjärtklappning. Jag väntade ifall det skulle gå över men nu i våras bestämde jag mig för att gå till Vårdcentralen. På EKG:t såg man att hjärtat slog oregelbundet samt att mitt blodtryck var lite förhöjt så sedan dess har jag varje dag ätit 50 mg metoprolol.
    Sedan skrevs en remiss och förra veckan gjordes ett 24 timmars EKG som jag ej fått svar på . Igår ringde en sjuksköterska och sade att jag nästa vecka skulle göra ett ultraljud av hjärtat men att jag denna vecka först skulle ta ett blodprov (sviktprov tror jag hon sa) samt göra ett EKG inför den undersökningen. Hon sa att doktorn skrivit i journalen Kardiomyopati? och Hjärtsvikt?. Jag är verkligen så orolig så jag vet inte var jag ska ta vägen.
    Det känns som om man väntar på sin "dödsdom". Kan man verkligen leva med kardiomyopati och hjärtsvikt?
    Vad jag vet har jag inget medfött hjärtfel men det vet jag inte till 100%.

• Amazina

Det finns ju många olika typer av kardiomyopati och alla har de sina orsaker, symtom och behandlingar. På ultraljudet nästa vecka kommer du få alla svar du behöver. Man kommer kunna mäta hjärtats pumpfunktion, se hur alla de olika delarna av hjärtat rör sig, var det sviktar, hur hjärtmuskeln och klaffarna ser ut och efter det har du din diagnos. Om du kan så ta med din man eller någon annan så ni är två som får informationen. Kanske kan den andra personen även göra någon liten stödanteckning, för det är inte lätt att komma ihåg all information efteråt. Framför allt inte om man är stressad.

Det blodprov du ska ta är troligen pro BNP eller BNP. Det svaret kommer du troligtvis också få i samband med ditt ultraljud.

Visst kan man leva med hjärtsvikt. Det hela beror mycket på vad som orsakar hjärtsvikten och vilken EF (=ejektions fraktion eller pumpförmåga) ditt hjärta har. EF mäts i procent och de patienter som ligger riktigt lågt, typ runt 10% är transplantationskandidater. De flesta som ligger över 25% mår helt ok!

Återkom gärna när du fått mer info av din läkare! Jag skulle gärna vilja veta vad han sa...

• leana

Hej,
    tack så mycket för dina svar!
    Jag tänkte är det några mer symtom vid dessa tillstånd i hjärtat som är kännetecknande vid kardiomyopati samt hjärtsvikt förutom hjärtklappning?
    Hur vanligt är det att detta blodprov tas?
    Nu gäller det bara att hålla ut till nästa vecka utan att man ser allt i svart, lovar jag att jag ska skriva vad doktorn säger!
    Tack igen för svaren!

• Amazina

Vi tar proBNP på alla hjärtsviktpatienter. Men jag jobbar numera på akuten och jag vet inte hur rutinerna är på andra ställen.

Det finns många olika symtom på hjärtsvikt. det beror lite på vad som orsakat den. Om vänstra hjärtsidan sviktar kan man bli andfådd vid olika mycket ansträngning, vissa är andfådda även i vila. Vissa blir andfådda när de lägger sig ner. Om högra hjärtsidan sviktar kan man få svullna ben, måste kissa på natten. En del har snabb puls för att kompensera den sämre pumpförmågan, vissa får oregelbunden puls eller extraslag. På många patienter kan man se att de har stasade halsvener.

• Gunsan75

Kan egentligen inte hjälpa dig, men om du vill tala med någon som har erfarenhet av kardiomyopati om det nu är den diagnosen du får, det vet vi ju inte ännu så har jag en hel del egna erfarenheter då min dotter har varit sjuk. Hon hade noncompaction kardiomyopati med restriktiva inslag.
    Hennes hjärta var kraftigt förstorat på vänster sidan och hon hade pulmonell hypertension sekundärt på grund av hjärtmuskelsjukdomen.

Håller tummarna för att det är något som går bra att medicinera i alla fall.

• thenalle

Jag har hjärtsvikt och fick diagnosen för 4 månader sedan. Jag fick kardiomyopati när jag var gravid och visade sig efetr förlossningen, jag ska dock på utredning om en månad då dom ska knipsa av en titt av hjärtat för att forska och se om det ligger nån annan sjukdom i bakgrunden. Jag fick en ICD inopererad för en vecka sedan. Det är som en pacemaker fast den snabbar upp hjärtats rytm om jag får en skadlig hjärtryttm. Den ge mig även en elshock om hjärtat ballar ut helt eller stannar. Det är inte så enkelt för mig just nu då jag är ensamstående med en snart 5 mån gammal pojke. jag är beroende av familj och vänner samt hemtjänst och trygghetslarm.
    Jag får veta om ett år om medecinerna jag fått har minskat mitt hjärta då det är 50% större än det ska vara. blir det inte bättre får jag stå på donationslistan och vänta på ett nytt hjärta.
    Det jobbigaste just nu är ångsten och tröttheten.

• granliden

Hej
    Jag har hjärtsvikt. Min diagnos heter idiopatisk dilaterad kardiomyopati, idiopatisk i det här fallet betyder att man inte vet orsak. Några månader i våras gick jag och var andfådd, speciellt när jag var ute och gick. Jag gick till doktorn och han trodde att jag hade fått Astma. Jag började äta astma -mediciner. Efter ca 2 månader var jag sämre och blev andfådd fortare. Det knastrade i lungorna när jag la mig ned på kvällarna och skulle sova. Sedan blev jag snabbt sämre, hostade en hel natt, ringde ambulans. Jag hade fått akut lungödem.

Det visade sig att vänster kammare var kraftigt förstorat och mitralisklaffen läckte. Jag låg inne på sjukhus i 5 veckor och nu har jag varit hemma i 6 månader, jag blir bättre och bättre och försöker träna på sjukgymnastiken. Den mentala hälsan har varit svårast, jag är rädd för att bli allvarligt sjuk igen. Det känns bättre nu för jag har börjat äta ett SSRI- preparat. Mitt hjärta är bra nu säger min läkare, EF>0,5.

Jag är 39 år gammal och har två barn, det är svårt att veta hur länge som jag har gått med ett svagt hjärta, men jag tror att det har varit svagare i ca 2år, under den tiden har jag varit väldigt trött och har tappat lite av mitt hår, jag hade också väldigt lätt för att bli förkyld. Jag vill gärna ha kontakt med någon person som har liknande erfarenheter, det är så mycket som man inte förstår.

Dilaterad Kardiomyopati
  • Mickemacken2

Jag skulle vara evigt tacksam för svar då detta är skitjobbigt...

Eftersom det verkar finnas kunniga människor här, tar jag mig friheten att fråga om ett tillstånd jag har haft sedan två veckor och tre dagar tillbaka.

Började när jag var ute och gick efter att sovit dåligt i ett par veckor samt suttit extremt mycket. Jag kände helt plötsligt under promenaden hur det var som att hjärtat blåste upp sig som en ballong, därefter har det varit ett tryck över hjärta/bröst som successivt och långsamt rört sig uppåt under några veckors tid. Det slutade med att trycket kom upp mot hals och öron och det kändes nästan som att det blödde och pulserade inuti öronen fast det inte blödde på riktigt. Ett par veckor senare vaknar jag mitt i natten av en fruktansvärt märklig känsla och att hjärtats puls/blodcirkulationen tog sådan fart upp mot huvudet att jag trodde halsvenerna ville vidga sig eller explodera. Därefter sköljde en omotiverad känsla av ångest och hjärtklappning. Sedan dess har jag inte kunnat sova mer än var tredje natt utan sömnmedicin. Det känns som att kroppen sätter igång ett kusligt träningsprogram mitt i natten. Underlivet känns spänt dessutom och allt är fokuserat upp mot huvudet på ett överdrivet sätt. Det händer bara när jag lägger mig eller sätter mig. Det handlar inte om ångest vad jag vet då det här känns helt annorlunda. Däremot får jag liknande känslor som ångest pga av det kraftiga blodflödet, men inte annars. Jag kan ju stå upp utan dessa symtom (bortsett från ett tryck i hals/huvud). Varför kommer det bara i liggande sittande ställning? Problemet fördjupas dock för varje dag har jag märkt.

Märker tidiga samband mellan detta och impotens. Har läst att impotens kan vara tidiga tecken på hjärt/kärlsjukdom.

Vad ska jag göra? Läkaren trodde att det är ångest, men det känns verkligen helt annorlunda.

Tidigare symtom:

Hjärtat känns som att det snabbt blåste upp sig till en ballong.

Tryck som rör sig uppåt.

Halsvenerna kändes som att de skulle explodera.

Nuvarande symtom:

*krafiga strömmar blod genom halsvener till huvud

*tryck i huvudet

*Impotens

*Kissar oftare, även på natten

*Tryck i hals

*Muntorrhet

*Ofts törstig

*Kraftig ångest

*Kan inte somna fast jag är jättesömnig då det liksom precis innan drar igång ett märkligt och bestämt cirkulationsprogram med känslor som vindar av ångest hjärtlappning och känsla av is i halsvenerna. Det är fokuserat upp mot huvudet. Inte ner mot ben och underliv.

Nämnas bör att jag sedan lång tid tillbaka har haft en fruktansvärt stillasittande livsstil och dålig motion och sömn.

Jag har dock börjat promenera/löpa/motionera sedan i våras, vilket jag fått in ganska bra rutin med. Det var bara sömnen med som jag ville förbättra men så hände det här.. Jag är 26 år ung.

Snälla hjälp!

Svar på tråden Någon som har hjärtsvikt?