• helena29

    Gravid efter p-piller?

    Spelar det nån roll hur länge man har ätit p-piller då man vill bli gravid?
    Är det nya rön att man lättare blir gravid de 2-3 första månaderna efter pp-stoppet?
    Kan ägglossningen sedan stanna av igen?

    Hur länge är det vanligaste att det tar innan en kvinna får tillbaka sin ägglossning? Om hon ätit p-piller i ca 10 år?

    Kav vitex agnus castus / munkpeppar hjälpa till att lättare få tillbaka ÄL?

    De som får vänta flera flera månader på sin mens efter p-piller, beror det endast på p-pillrenas bieffekt eller kan de ha "egna" hormonella problem?

    Jag slutade med pp för ca 1 månad sen och har inte känt ngt speciellt. Lite ömma bröstvårtor, kanske lite molvärk. Men annars mår jag bra, ingen pms och lika fin hy som innan. Ingen acne. Min kropp känns som om den är i hormonell balans....Är det lättare att få tillbaka sin egna cykel snabbt igen? Finns det något annat man kan göra själv?

    Hur har det känts för er??

  • Svar på tråden Gravid efter p-piller?
  • Lillsnufflan

    Jag är absolut ingen medicinsk expert och jag tror egentligen att du bör fråga en läkare i stället får här på fl. Men jag har aldrig hört att man skulle sluta ha ägglossning efter att den kommit igång för att man tidigare ätit p-piller. Däremot kan det ta ett tag innan ägglossningen kommer igång igen efter ett p-pillerstopp. Och får man inte tillbaka sin mens efter några månader ska man kontakta gyn för självklart kan det vara så att den uteblivna mensen beror på något helt annat som man kan behöver hjälp med.

  • Storasyster75V

    Gick på p-piller i 12 år. När jag slutade kom mensen direkt och var sedan ganska regelbunden (har alltid lite variation 27-32 dagar). Blev sedan gravid på första försöket dvs. första gången vi hade oskyddad sex - vilket var ca 6 månader efter jag slutat med p-piller.

  • helena29
    Storasyster75V skrev 2010-07-06 12:35:16 följande:
    Gick på p-piller i 12 år. När jag slutade kom mensen direkt och var sedan ganska regelbunden (har alltid lite variation 27-32 dagar). Blev sedan gravid på första försöket dvs. första gången vi hade oskyddad sex - vilket var ca 6 månader efter jag slutat med p-piller.
    Roligt! Har också hört flera som blivit gravida på första försöket efter p-piller och det känns ju lovande!
    Kände du något speciellt med din kropp när du slutade med pp?
  • LJ87

    ja hade ätit p-piller i 10 år när jag slutade... först tog de 6 veckor innan jag fick min första riktiga mens... de tog 3 månader innan jag blev gravid, dock slutade det i mf... sen tog de 4 månader o sen vart ja gravid igen...

    Tänk på att de kan ta upp till 1 år innan mensen är regelbunden efter att man använt p-piller och dt kan ta några månader innan ägglossningen kommit igång...

  • Maariiia

    Hej !
    Jag har ätit p-piller i 6 år. Slutade i april, fick ägglossning och mens precis de dagarna jag skulle. Och så har det fortsatt nu i 3 månader. Har dock inte blivit gravid än, men vi har bara förökt 1 av dessa 3 månader än så länge. Jag har hört att det är lättast att bli gravid första månaden efter p-pillerstopp. Men på mig stämmde det ej eftersom jag inte blev gravid första månaden.
    Jag har inte kännt något stor förändring i kroppen, förutom värk vid ÄL. Har inte gått upp/ner i vikt eller liknande efter stoppet.

    Lycka till :))

  • helena29
    Maariiia skrev 2010-07-07 10:54:02 följande:
    Hej !
    Jag har ätit p-piller i 6 år. Slutade i april, fick ägglossning och mens precis de dagarna jag skulle. Och så har det fortsatt nu i 3 månader. Har dock inte blivit gravid än, men vi har bara förökt 1 av dessa 3 månader än så länge. Jag har hört att det är lättast att bli gravid första månaden efter p-pillerstopp. Men på mig stämmde det ej eftersom jag inte blev gravid första månaden.
    Jag har inte kännt något stor förändring i kroppen, förutom värk vid ÄL. Har inte gått upp/ner i vikt eller liknande efter stoppet.

    Lycka till :))
    Låter hoppfullt! Testade du med ÄL-tester direkt för att veta när du hade ÄL? Vilka p-piller åt du?
  • Maariiia
    helena29 skrev 2010-07-07 10:58:55 följande:
    Låter hoppfullt! Testade du med ÄL-tester direkt för att veta när du hade ÄL? Vilka p-piller åt du?
    Ja visst gör det!! Jag trodde aldrig att det skulle funka så bra att sluta med p-piller.
    Nej har aldrig använt mig av äl-tester. Jag känner i min kropp precis när jag ska få ägglossning.
    Har inte slått fel hittills, men börjar min äl bli oregelbunden är äl-tester såklart ett alternativ!

    De senaste året åt jag Cilest. P-piller med låg dos av hormoner. Innan det har jag bytt minst 2 gånger men minns inte vad de hette.
  • pennanjenna

    hoppsan. kan d komma igång SÅ fort? direkt? slutade vid förra mensen, kring 28 juni tror jag d var mensen kom, slutade me piller drygt en vecka innan...fick slut piller å har inte ordnat nytt skydd ännu. dock missade jag några piller dessutom den månaden, så jag vet inte...man får nog kolla upp så d inte blivit nå innan man tänker på nytt skydd. vi har inte varit försiktga heller efter stoppet, men trodde inte d kunde bli nåt än väl? om kroppen är i balans direkt borde jag ha äl kring 12 juli. då är d väl lugnt nu fram tills dess?

  • helena29
    pennanjenna skrev 2010-07-07 11:09:43 följande:
    hoppsan. kan d komma igång SÅ fort? direkt? slutade vid förra mensen, kring 28 juni tror jag d var mensen kom, slutade me piller drygt en vecka innan...fick slut piller å har inte ordnat nytt skydd ännu. dock missade jag några piller dessutom den månaden, så jag vet inte...man får nog kolla upp så d inte blivit nå innan man tänker på nytt skydd. vi har inte varit försiktga heller efter stoppet, men trodde inte d kunde bli nåt än väl? om kroppen är i balans direkt borde jag ha äl kring 12 juli. då är d väl lugnt nu fram tills dess?
    Då kan bli gravid en vecka innan beräknad ÄL om du har tur/otur. Spermier kan i vissa fall leva upp till en vecka!
  • pennanjenna
    helena29 skrev 2010-07-07 11:12:21 följande:
    Då kan bli gravid en vecka innan beräknad ÄL om du har tur/otur. Spermier kan i vissa fall leva upp till en vecka!
    hmm...dags å va försiktiga nu då. hade oskyddat sex för nån dag sen. men då är det ju långt innan äl. om jag nu beräknat rätt här på fl. dock undrar jag om det kanske blev nå då jag missade, mensen som kom efter d var kortare än vanligf, men gjorde mer ont. sen häromdan, om d var i förrgår eller nå så kom d lite rosa på pappret. inget mer sen. har haft mensvärk sen en vecka innan senaste mensen. har hållit i sig sen dess.
  • helena29
    pennanjenna skrev 2010-07-07 11:15:50 följande:
    hmm...dags å va försiktiga nu då. hade oskyddat sex för nån dag sen. men då är det ju långt innan äl. om jag nu beräknat rätt här på fl. dock undrar jag om det kanske blev nå då jag missade, mensen som kom efter d var kortare än vanligf, men gjorde mer ont. sen häromdan, om d var i förrgår eller nå så kom d lite rosa på pappret. inget mer sen. har haft mensvärk sen en vecka innan senaste mensen. har hållit i sig sen dess.
    Om inte mensen kommer när du förväntat dig, vänta några dagar till och ta sedan ett grav.test.
    När du slutat med p-piller vet man aldrig när Äl kommer, kan lika gärna komma på dag 7 efter mensen eller dag 25! Eftersom du kan bli gravid av att bara missa ett piller så ska man nog vara försiktig om man inte vill bli gravid. Även om chanserna/riskerna inte är så stora!
  • Maariiia
    pennanjenna skrev 2010-07-07 11:09:43 följande:
    hoppsan. kan d komma igång SÅ fort? direkt? slutade vid förra mensen, kring 28 juni tror jag d var mensen kom, slutade me piller drygt en vecka innan...fick slut piller å har inte ordnat nytt skydd ännu. dock missade jag några piller dessutom den månaden, så jag vet inte...man får nog kolla upp så d inte blivit nå innan man tänker på nytt skydd. vi har inte varit försiktga heller efter stoppet, men trodde inte d kunde bli nåt än väl? om kroppen är i balans direkt borde jag ha äl kring 12 juli. då är d väl lugnt nu fram tills dess?
    Ja, jag blev också chockad att det gick så fort! Om du har äl run 12 juli så är det nog lugn nu, men sen kan du ju få äl tidigare också samt att spermierna kan leva i flera dagar. Så allt KAN ju hända utan skydd :p
  • pennanjenna
    Maariiia skrev 2010-07-07 11:19:58 följande:
    Ja, jag blev också chockad att det gick så fort! Om du har äl run 12 juli så är det nog lugn nu, men sen kan du ju få äl tidigare också samt att spermierna kan leva i flera dagar. Så allt KAN ju hända utan skydd :p
    lurigt d där me kroppen. nåja, vi planerar inga småttingar nu, men skulle det bli ändå så är det välkommet :)
  • Accentnougat

    Jag hade tagit p-piller i ca 10 år och när jag slutade med dem fick jag inte ens tillbaka min mens. Så efter 6 månader gick jag till en gynekolog som skrev ut ägglossnings stimulerande (pergotime) Jag fick ta trippeldos ett tag, pausa, köra dubbeldos osv. Det tog ytterligare drygt ett halvår innan ägglossningen kom igång trots dessa tabletter. Sen tog det 5 ägglossningar innan jag blev gravid, 1½ år efter att jag slutat med p-piller. Så efter förlossningen satte jag in en spiral istället. Och lillebor blev till på första ägglossningen efter att jag tagit ut spiralen. Så ALDRIG mer p-piller för min del!
    Fattar ärligt inte varför man skriver ut dessa så lättvindigt, de ställer till en jävla massa...

  • Storasyster75V
    helena29 skrev 2010-07-06 13:33:37 följande:
    Roligt! Har också hört flera som blivit gravida på första försöket efter p-piller och det känns ju lovande!
    Kände du något speciellt med din kropp när du slutade med pp?
    Den enda skillanden från innan var att jag har börjat känna när jag har ägglossning (gjorde aldrig det innan jag började med p-piller) - jag får lite liknande molvärk när det är ägglossningsdags - varar bara ett kort tag. 
  • annanas15

    Tredje månaden utan ppiller här.

    Första mensen kom tätt inpå att jag sluta som den skulle, andra mensen var en vecka sen och nu på tredje så är jag två dagar över. Hade jävligt mycket ondare förra månaden än vad jag någonsin haft innan. Inatt hade jag sjukt med mensvärk och nu på morgonen pmshumör utan dess like, men inget besök än. Inte på testerna heller . Åhhhhh

  • helena29
    annanas15 skrev 2010-07-09 10:02:18 följande:

    Tredje månaden utan ppiller här.

    Första mensen kom tätt inpå att jag sluta som den skulle, andra mensen var en vecka sen och nu på tredje så är jag två dagar över. Hade jävligt mycket ondare förra månaden än vad jag någonsin haft innan. Inatt hade jag sjukt med mensvärk och nu på morgonen pmshumör utan dess like, men inget besök än. Inte på testerna heller . Åhhhhh


    Så du menar att första "riktiga" menasen kom typ på dag 28 som normalt?
    Jag är på cd 30 efter pillermensen, men fortfarande ingen "riktig" mens....
    Antar att det inte är idé att testa med gravtest ännu, jag vet ju inte ens när/om jag haft ÄL och när jag isåfall ska vänta mig min mens. Just nu känns det kila gärna som om mensen kan komma, då vet jag i alla fall att kroppen kommit igång.

    Fler med erfarenheter???!
  • Molly3

    hej! Jag kan inte direkt svara på dina frågor. Men jag slutade med mina p-piller i Maj 2009 efter ca 7år. Haft oskyddat sex ända sen dess och vi har inte fått något + än :( Min mens kom tillbaka direkt´men den är oregelbunden och varierar mellan 26 - 32 dagar. Ägglossning har jag haft men det är svårt och veta när den är oregelbunden. Jag tror du får fråga en läkare, så får du direkta svar. Jag kan bara säga hur jag har det..

    Men om det inte händer något här till efter sommaren så ska vi söka hjälp.

Svar på tråden Gravid efter p-piller?