Niiskuneiti skrev 2010-07-07 21:41:55 följande:
Åh, det här är en hel djungel för mig som väntar mitt första barn!!
Vi har planer på att vara hemma totalt 2 år, ett år var. Men då blir det väl ingen jämställdhetsbonus? Jag menar, det är ju oerhört jämställt att ta ut lika mycket var men det blir på varsitt år!
Sen får vi se hur vi gör med dagarna, en djungel som sagt var...Till att börja med ska vi klara oss helt utan dagar, men vi måste planera och räkna lite extra för att kunna se hur länge det fungerar. Det blir ju nästan ett måste om vi vill vara hemma så länge + spara dagar till olika lov.
Men - nu ser jag att ni skriver att man ska ta ut dagar i början för att skydda SGI:n och där hänger jag inte alls med? Verkar vara nåt att tänka på?!
Jodå, ni får bonus ändå. Bonusen beräknas årsvis, men man tar hänsyn till föregående års uttag så om ni inte får bonus första året så "sparas" de dagarna till året efter.
Vi var hemma c:a 2 år med vårt första barn. Vi tog c:a ett år var (uppdelat på hon 8 mån, jag 12 mån, hon 3 mån). Vi löste det så att min fru tog nästan inte ut något alls under den första tiden hon var hemma. Vi började med att testa var "smärtgränsen" låg och det visade sig att vi klarade oss i princip på min lön (hon tog totalt 16 dagar).
Sen när jag var pappaledig så tog jag ut precis så mycket som behövdes för att vi totalt skulle få lika mycket som när min fru var hemma, så jag tog c:a 12-14 dagar/månad fram tills sonen fyllde ett år då jag började ta 5 dagar/vecka för att skydda SGI:n.
Nu föddes sonen före jämställdhetsbonusen kom så vi valde detta sätt eftersom jag tjänar betydligt mer än min fru och det därmed är smartare att jag tar ut mer föräldrapenning...
Sen har min fru "fortsatt" sin mammaledighet eftersom vi fick ett barn till. Så jag har varit hemma en dag/vecka och har då lagt det så att jag varit hemma fredagar och måndagar om vartannat och kan därmed ta ut även lördag och söndag också. Vi har lite högre kostnader den här gången också eftersom vi bytte bil och flyttade. Det kostar ju också mer att jag är hemma samtidigt som min fru. Tanken är dock att vi ska vara hemma lika mycket även denna gång så efter semestern ska vi båda jobba 50% och efter det ska jag vara hemma på heltid (och min fru en dag/vecka)..
Oj, blev långt och rörigt... ;)