• Rockelina

Hur ta ut föräldrapenningen smartast?

Undrar lite hur ni andra gör. Jag vill kunna vara hemma mer än ett år - 1,5 år vore ju fint, men även pappan kommer ta ut lite på slutet (vi kommer ta ut 2-3 dagar var i veckan då).

Ett tips jag fick av en vän som tänkt till var att ta ut 20 dagar i månaden nu första året och sedan 5 dagar i veckan. Försökte lägga upp det så igår när jag ansökte om föräldrapenning för de första 3 månaderna men jag fick då inte ihop det Stod inget sånt som laternativ utan blev 5 dagar i veckan = 22 dagar i snitt.
    Sedan efter ett år måste man ta ut minst 5 dgr i veckan för att behålla SGI:n som jag förstått det.

Lägstadagarna - vad gör ni med dem? Ska man spara dem till sommarledigt sedan när barnet har lov? Hur många lägstadagar får man? (minns inte). Hur många sparar ni till loven? Sedan har jag läst att jag först måste ta ut 180 föräldradagar till sjukpenningsnivå innan jag kan ta ut lägtadagar - gör ni andra så då att ni tar in en dag i veckan som lägstadag på slutet?

Andra bra tips?

• Svar på tråden Hur ta ut föräldrapenningen smartast?
  • m med tre stjärnor

man får trixa med datumen så att det blir 20 dagar.
    Tex skriva fem dagar i veckan i fyra veckor och inte något den andra tiden.

Jag brukar göra ett exceldokument där jag skriver upp datumen och sen försöker jag få ihop det på bästa möjliga sätt för att plocka de dagar jag vill.

Lägsta dagarna har jag använt för att ta fem dagar i veckan när det behövts, inte alls annars men jag har haft den gamla sorten tidigare och de gav bara 90 kr innan skatt så de kändes rätt värdelösa;)

Lycka till!

• cherrypie

varför itne bara ta 4 dagar det första året och sedan 5 efter att barnet är ett.  Vi ar gjort så och fp kommer att räcka i 18 månader + att pappan har sina 2 månader kvar:D

• Billabong
    cherrypie skrev 2010-07-06 13:29:53 följande:
    varför itne bara ta 4 dagar det första året och sedan 5 efter att barnet är ett.  Vi ar gjort så och fp kommer att räcka i 18 månader + att pappan har sina 2 månader kvar:D
    Eller halva dagar varje veckodag = 3,5 dag/vecka hela första året. Då har ni många dagar kvar sedan fför kommande år.

Det bästa är att räkna baklänges:
    * Hur många dagar vill ni ha kvar när barnet börjar dagis (för kommande längre semestrar, fylla upp med FP till motsvarande heltid för att skydda tidigare SGI (man ni går ner i tid), långresor, vara hemma samtidigt om det kommer syskon osv)
    * Vid vilken ålder ska barnet börja förskolan? (inkl 2 veckors inskolning = 10 fp-dagar)
    * Hur många dagar går då åt för att ta 5 dagar/vecka mellan 1-årsdagen och inskolningen.
    * Kvarvarande antalet dagar är de ni kan ta ut under första året. Kolla att den summan det blir räcker för er ekonomi. Om inte, korrigera och fundera om kring hur många dagar ni kan spara.
  • IsabelleLi

Jag utgick helt från min ekonomiska situation. Kollade upp vad min dagpenning var och räknade ut hur många dagar jag måste ta ut varje månad för att det skulle funka ekonomiskt. I mitt fall blev det 16 dagar/månad.Sen la jag in att jag ville ha 7 dagar/v mellan den 1:a och den 16:e varje månad (la in för ett helt år på en gång, men en rad för varje månad) Det funkade finfint Efter 1:årsdagen fyllde jag ut genom att ta ut 5 lägstanivådagar/v på storebror 17:e- sista varje månad så att jag fick behålla SGI.

• Julia1234

Tips är även att spara lägstanivådagarna tills du börjar jobba. OM du ska gå ner i tid vill säga... Jobbar du tex 80% måndag till fredag tar du ut en lägstanivå på helgen och behåller på så sätt din sgi.

• Anne69

Jag tycker att ni har börjat helt rätt o börjat räkna baklänges. Sen tar ni så få dagar som möjligt under barnets första år, för att från ettårsdagen kunna skydda sgi:n genom att ta ut 5 dgr/vecka. Under det första året kan ni ju ta ut dagar precis som det passar er. Vissa månader tar ni inga alls, andra månader tar ni ut flera dagar. De flesta månader innehåller 22 vardagar, man får kolla almanackan.

Tänk sen på att fördela sgi-dagar så jämt som möjligt mellan er -> det ger jämställdhetsbonus! Tänk på att ni har 8 år på er! För att tänka ekonomiskt smart ang. jämställdhetsbonusen ska ni ta ut 135 sgi-dagar var. Den som ska ta ut fler dagar tar ut lägstanivådagarna. Detta tjänar man på totalt (vanligtvis 100 skattefria kr per dag).

Tänk också på att kolla upp vilka ersättningar ni får från era respektive arbetsgivare när ni är föräldralediga. Det kan skilja en del och kan också påverka hur ni tar ut föräldrapenning (vissa arbetsgivare kräver föräldrapenninguttag).

Och spara några dagar till livet efter förskolestart. För visst vill ni väl ha jättelånga sommarlov framöver

• Niiskuneiti

Åh, det här är en hel djungel för mig som väntar mitt första barn!!

Vi har planer på att vara hemma totalt 2 år, ett år var. Men då blir det väl ingen jämställdhetsbonus? Jag menar, det är ju oerhört jämställt att ta ut lika mycket var men det blir på varsitt år!

Sen får vi se hur vi gör med dagarna, en djungel som sagt var...Till att börja med ska vi klara oss helt utan dagar, men vi måste planera och räkna lite extra för att kunna se hur länge det fungerar. Det blir ju nästan ett måste om vi vill vara hemma så länge + spara dagar till olika lov.

Men - nu ser jag att ni skriver att man ska ta ut dagar i början för att skydda SGI:n och där hänger jag inte alls med? Verkar vara nåt att tänka på?!

• pigglet

Nej - tvärt om. När barnet fyller 1 år måste man ta ut 5 dagar/vecka (eller kombinera med tex jobb) för att behålla sin sgi.
    Under barnets första år kan ni vara hemma hur mycket ni vill utan att sgi påverkas.

• PerG
    Niiskuneiti skrev 2010-07-07 21:41:55 följande:
    Åh, det här är en hel djungel för mig som väntar mitt första barn!!

Vi har planer på att vara hemma totalt 2 år, ett år var. Men då blir det väl ingen jämställdhetsbonus? Jag menar, det är ju oerhört jämställt att ta ut lika mycket var men det blir på varsitt år!

Sen får vi se hur vi gör med dagarna, en djungel som sagt var...Till att börja med ska vi klara oss helt utan dagar, men vi måste planera och räkna lite extra för att kunna se hur länge det fungerar. Det blir ju nästan ett måste om vi vill vara hemma så länge + spara dagar till olika lov.

Men - nu ser jag att ni skriver att man ska ta ut dagar i början för att skydda SGI:n och där hänger jag inte alls med? Verkar vara nåt att tänka på?!
    Jodå, ni får bonus ändå. Bonusen beräknas årsvis, men man tar hänsyn till föregående års uttag så om ni inte får bonus första året så "sparas" de dagarna till året efter.

Vi var hemma c:a 2 år med vårt första barn. Vi tog c:a ett år var (uppdelat på hon 8 mån, jag 12 mån, hon 3 mån). Vi löste det så att min fru tog nästan inte ut något alls under den första tiden hon var hemma. Vi började med att testa var "smärtgränsen" låg och det visade sig att vi klarade oss i princip på min lön (hon tog totalt 16 dagar).

Sen när jag var pappaledig så tog jag ut precis så mycket som behövdes för att vi totalt skulle få lika mycket som när min fru var hemma, så jag tog c:a 12-14 dagar/månad fram tills sonen fyllde ett år då jag började ta 5 dagar/vecka för att skydda SGI:n.

Nu föddes sonen före jämställdhetsbonusen kom så vi valde detta sätt eftersom jag tjänar betydligt mer än min fru och det därmed är smartare att jag tar ut mer föräldrapenning...  

Sen har min fru "fortsatt" sin mammaledighet eftersom vi fick ett barn till. Så jag har varit hemma en dag/vecka och har då lagt det så att jag varit hemma fredagar och måndagar om vartannat och kan därmed ta ut även lördag och söndag också. Vi har lite högre kostnader den här gången också eftersom vi bytte bil och flyttade. Det kostar ju också mer att jag är hemma samtidigt som min fru. Tanken är dock att vi ska vara hemma lika mycket även denna gång så efter semestern ska vi båda jobba 50% och efter det ska jag vara hemma på heltid (och min fru en dag/vecka)..

Oj, blev långt och rörigt... ;) 
  • Niiskuneiti
    PerG skrev 2010-07-08 00:01:29 följande:
    Jodå, ni får bonus ändå. Bonusen beräknas årsvis, men man tar hänsyn till föregående års uttag så om ni inte får bonus första året så "sparas" de dagarna till året efter.

Vi var hemma c:a 2 år med vårt första barn. Vi tog c:a ett år var (uppdelat på hon 8 mån, jag 12 mån, hon 3 mån). Vi löste det så att min fru tog nästan inte ut något alls under den första tiden hon var hemma. Vi började med att testa var "smärtgränsen" låg och det visade sig att vi klarade oss i princip på min lön (hon tog totalt 16 dagar).

Sen när jag var pappaledig så tog jag ut precis så mycket som behövdes för att vi totalt skulle få lika mycket som när min fru var hemma, så jag tog c:a 12-14 dagar/månad fram tills sonen fyllde ett år då jag började ta 5 dagar/vecka för att skydda SGI:n.

Nu föddes sonen före jämställdhetsbonusen kom så vi valde detta sätt eftersom jag tjänar betydligt mer än min fru och det därmed är smartare att jag tar ut mer föräldrapenning...  

Sen har min fru "fortsatt" sin mammaledighet eftersom vi fick ett barn till. Så jag har varit hemma en dag/vecka och har då lagt det så att jag varit hemma fredagar och måndagar om vartannat och kan därmed ta ut även lördag och söndag också. Vi har lite högre kostnader den här gången också eftersom vi bytte bil och flyttade. Det kostar ju också mer att jag är hemma samtidigt som min fru. Tanken är dock att vi ska vara hemma lika mycket även denna gång så efter semestern ska vi båda jobba 50% och efter det ska jag vara hemma på heltid (och min fru en dag/vecka)..

Oj, blev långt och rörigt... ;) 
    Tack för ditt utförliga svar! Jättekul att läsa om fler som vill dela lika och vara hemma lite längre, jag känner att det inte är så vanligt. Men det är kanske olika var man bor?

Det låter som att ni gjort som vi planerat att göra i början. Att försöka klara oss på bara hans lön när jag är hemma första året, ta ut lite om vi måste men helst inte!

Vi har ingen exakt plan för hur vi gör när han är hemma, men helt klart måste vi ta ut fler dagar då eftersom jag (i likhet med många kvinnor) tjänar avsevärt mycket mindre. Det blir nog så att han får ta ut så mycket så att vi hamnar på samma inkomst som när han jobbade, just som du sa att ni gjort. Men det är alltså en fördel att han är hemma då och tar ut 5 dagar per vecka....och det är alltså för att behålla HANS sgi?

Jämställdhetsbonusen är ju jättebra i vårt fall, får kolla upp lite noggrannare sen när man ska ansöka om den osv. Men känns ju fint att man får ta del av den även om man inte delar på samma år.
Svar på tråden Hur ta ut föräldrapenningen smartast?