• eddans mamma

Min hund har skurit sig i tassen

På en av tå trampdynorna så att säga.
    Märkte inte när det hände och hon verkar inte ha ont.
    Snittet är ca 1 - 1,5 cm långt och ca 0,5cm djupt. Det glipar lite och man ser liksom rosa kött som sticker upp.
    Ringde till strömsholm och de trodde inte att hon behövde komma in och sy utan föreslog att jag skulle tejpa
    såret och linda det.
    sagt och gjort så satte jag över sån där suturtejp som man kan köpa på apoteket. det var inte de lättaste att få det att fastna. la en kompress över och sen lindade jag med sån där självhäftande lite plastig gasbinda.
    i morse ett dygn senare tog jag bord bindan för att kolla och ev göra rent. då hade sutur tejpen ramlat av och såret har inte dragit ihop sig något.
    det savar lite men luktar inte illa och hon verkar fortfarande inte ha ont.
    försökte tejpa på nytt men det går liksom inte att klämma ihop såret utan det sitter kött ivägen.

nån som har erfarenhet av djurvård? kan det läka ihop ändå? tejpa så gott det går bara eller?
    lindar jag fel?
    ska jag åka in till veterinären ändå och sy? hon haltar inte alls.
    vet någon vad det kan tänkas kosta?

• Svar på tråden Min hund har skurit sig i tassen
  • Modgun

Något som man alltid borde ha hemma är tre ess hundsalva (grön burk) den är jättebra att stryka på när våra fyrbenta vänner skadat sig.

• skorpionen80

Har du långt till veterinären? Annars kanske du bara kan kika förbi och be dem titta på det?

• dezibel
    Modgun skrev 2010-07-06 12:33:40 följande:

Något som man alltid borde ha hemma är tre ess hundsalva (grön burk) den är jättebra att stryka på när våra fyrbenta vänner skadat sig.

Men inte ska man väl ha tjärsalva i ett öppet sår?
  • Modgun
    dezibel skrev 2010-07-06 13:00:06 följande:
    Men inte ska man väl ha tjärsalva i ett öppet sår?
    Jaså Inte? Min veterinär rek den salvan till mig när min hund hade fått sår på trampdynorna.
  • dezibel
    Modgun skrev 2010-07-06 13:04:11 följande:
    Jaså Inte? Min veterinär rek den salvan till mig när min hund hade fått sår på trampdynorna.
    Nja, mitt inlägg var inte påstående utan mer en fråga. Tjärsalva är lite bakteriedödande och brukar användas till "slitna",nariga tassar men menar du att er vet. har rekommenderat det till öppna sår? Man lär så länge man lever det var därför jag frågar :)
  • Zezana

Ring & rådfråga en veterinär ! Sy tror jag inte dom gör, brukar behöva göras ganska snabbt efter att det hänt.. men dom kan kanske hjälpa dig att få ihop såret & linda på ett bra sätt..

• Zezana
    Modgun skrev 2010-07-06 13:04:11 följande:
    Var det helt öppna sår eller småsåriga & nariga trampdynor ? Jag tycker det låter konstigt jag med nämligen, har aldrig hört att man har på sådant i öppna sår.. (har varit till vet & sytt osv genom åren pga sår efter glas)
  • Lathundarna

Kan du hitta nåt här som kan komma till hjälp?

• Zezana
    Lathunden skrev 2010-07-07 17:04:26 följande:
    Kan du hitta nåt här som kan komma till hjälp?
    Vilken bra sida ! Den blev sparad i mina favoriter, man vet aldrig när den kan behövas
  • aaricia

Min förra hund fick ett rejält skärsår av en trasig glasflaska. Han vägde 45 kg och jag var på ridtur. Orkade inte bära hem hunden, funderade på att slänga upp honom på hästen, men han fick gå hem istället. Blod, blod, blod. Ringde veterinär och rådfrågade och dom vill INTE ha in honom utan sa att jag skulle tvätta rent och linda om. Det tog ganska många dagar innan det läkte. Sprack upp och blödde flera gånger.

I slutändan läkte det jättebra, knappt ett ärr.

Rengör och linda med kompress, bomull och självhäftande linda. Kanske en skyddande strumpa/mockasin vid promenader. Lugna koppelpromenader några dagar. Det kommer att läka, men tar några dagar plus att det kan spricka upp.

• Lördagkväll

Det läker av sig själv.. mammas gammelhund skadade tassen förra sommare och vi åkte in till vetrinär som sydde.. Dagen efter eller så var stygnen borta men det läkte och blev jättefint.. Kan tillägga att det var bra mycket djupare/värre än det din hund verkar ha

• Zelmilainen

vår ena hund fick ett rejält hack i ena trampdynan efter ett slagsmål med annan hund. vi gjorde rent med nåt bakteriedödande (minns ej namnet) och hade sen självhäftande linda på. detta rengjordes varje morgon/kväll (oftare vid behov). visst det tog lite tid och han ville inte stödja på tassen i början, men det gick bra. men efter en knapp vecka tog vi bort bandaget helt och lät det vara luftigt och öppet. vi rengjorde dock fortfarande. då läkte det bättre...

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Min hund har skurit sig i tassen