• Anonym (Moa)

Hur mycket brukar ni ge i present till era föräldrar?

Min mamma fyller snart år och har köpt två presenter till henne för ca 400 kr sammanlagt. För mig är det lagom då jag inte har världens bästa ekonomi. Men när jag hör med kompisar brukar de ge mycket mer till sina föräldrar. Jag känner mig snål. Är jag snål? Hur mycket brukar ni ge era föräldrar när de fyller år?

• Svar på tråden Hur mycket brukar ni ge i present till era föräldrar?
  • Anonym

typ samma...vi lägger ihop jag och mina syskon och det blir kanske 150-200 var alltså max 600 spänn och då får båda present. Men det beror lite på, ibland har vi gett jättedyrt och då kontrar vi med att dom får en billigare julklapp tex

• Selma1966

Beror på tillfället och om jag hittar nåt som skulle passa riktigt bra. Då kan det bli 100-900:-. De skulle aldrig få för sig att jämföra eller ha synpunkter. I gengäld har vi i min familj oftast varit rätt försiktiga och inte överdrivit några gåvor. Jag kan se på min man som har besvär att köpa till sin mamma och därför gärna överdriver. Det blir dyrare och dyrare saker varje gång trots att hon snarare ligger på samma nivå som min familj när hon själv köper något. Min mamma harni gengäld börjat ge och själv begära att man skänker pengar till välgörande ändamål istället. Så får hon välja blir det till Stadsmissionens Klaragården för hemlösa kvinnor. Jag tyckte det var trist i början (särskilt när jag själv fick det ) men nu tycker jag som hon! Men det har hänt att jag och min man eller mina systrar vid enstaka tillfällen köpt sovrums-TV eller ny DVD för att ersätta något trasigt eller något vi tycker våra föräldrar behöver. Så slår man ut summorna blir det väl totalt högre. Numera ger jag mest till min man, barn och därefter föräldrarna. Alla därutöver får mindre gåvor. I många många år gav jag presenter till alla syskonbarnen och kusiner och ruinerade mig nästan på kuppen. Men nu när dr är vuxna har jag avtackat mig deras julklappar och ger inget till dem. Hälften av de firar inte ens jul längre... I det stora hela tittar jag på ad jag får själv av personen ifråga. Vilket innebär att min man får mest tillbaka

• Rozor

jag har aldrig gett presenter vid fördelsedagar till mina föräldrar,dels för att jag inte haft råd..
    köpte 700 vykort på ullared för 50öre/st för 1år sedan,så jag skickar ett kort som det står grattis på.
    Det är TANKEN som räknas...

• Stårschan

Det varierar jäkligt mycket. Vissa år kan det bli en krukväxt. Andra år kan det bli en (för dem) ny dator som skulle ha kostat dem flera tusen att köpa, men som vi inte behöver längre. Andra år kan det bli ett par hemstickade vantar eller konsertbiljetter.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Foxy79

Det beror på lite vad hon har önskat sig och vad hon vill ha. I år ska hon få ett förkläde som jag har sytt. Hon har ett gräsligt fult gammalt i plast så jag har köpt en snygg vaxduk och sytt ett nytt. Det kostade kanske 200 kr men hon kommer att bli glad. Jag försöker köpa något hon vill ha och önskar sig och som jag har råd med, priset varierar mellan 200-600 kr ungefär.

• Shmone

1-200 max. Men inte nödvändigen något överhuvudtaget. Vi köper inget för köpandets skull - utan bara om vi hittar nåt passande. Dom gör likadant till oss.. Ena gången några ynka tior - en annan gång uppemot ett par hundringar. Presenter är inte så viktigt i min familj. Huvudsaken barnen får presenter typ.

• Anonym (Q36)

Det brukar bli runt en tusenlapp, ibland lite mer om det är nåt särskilt som de har önskat sig.

• Anonym

Sist pappa fyllde år fick han en Rolex av mig.

• Polly S

huvudsaken är väl inte summan utan att de blir glada?

• Anonym (Rolex)
    Polly S skrev 2010-07-07 02:52:48 följande:
    huvudsaken är väl inte summan utan att de blir glada?
    Min pappa blev ganska glad.
  • Anonym
    Anonym (Rolex) skrev 2010-07-07 03:03:45 följande:
    Min pappa blev ganska glad.
    Grr. Skickade av misstag. Jag tycker som du Fiona M att det inte är summan som räknas utan att de blir glada.
  • Anonym (Rolex)

Vad är detta? Demon Jag skrev 8, 10, 11.

Svar på tråden Hur mycket brukar ni ge i present till era föräldrar?