• mammapolski

    Varför så svårt?

    Hej, Sitter och funderar på hur svårt barn har det i världen. Alla hemska barnhem som inte har något att ge dem små oskyldiga liven. Jag tycker att det är alldeles för svårt och dyrt för att få adoptera ett barn och kan inte förstå det eftersom det säkerligen hade varit många fler barn som hade fått bra hem och familjer om det inte var så. Jag hade gärna adopterat ett barn och möjligheterna till det var annorlunda. Tyvär tycker jag att det är alldeles för svårt! Funderar på att bli ett fadder barn till ett barn i Polen, någon som vet hur man ska gå till väga? Hittar inget bra genom internet själv.
    Hejsvej

  • Svar på tråden Varför så svårt?
  • Simba79

    I nuläget finns det fler vuxna som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption, med undantag för barn som närmar sig skolålder eller som har större handikapp. Det är därför det ofta tar många år att adoptera. 

    Jag vet tyvärr inte hur du kan få ett fadderbarn i Polen, men hoppas att någon annan kan hjälpa dig med det.

     

  • Zabka

    Innan jag kom in i ”adoptionssvängen” så tyckte jag också att det var onödigt svårt att bli adoptivförälder. Men trots alla krav och all väntan så tycker jag numera att det är helt rätt. Det är inte lätt för varken föräldrar eller barn och det är viktigt att vara påläst och medveten om adoptionens alla sidor. Om man avstår adoption för att det är för svårt, då tror jag nog att man vill adoptera av fel anledning. Man adopterar inte för att hjälpa ett barn, utan för att man vill bilda familj och längtar efter barn. Barnen skall aldrig behöva ”känna sig räddade” eller stå i tacksamhetsskuld.

    Självklart finns det alldeles för många barn på barnhem men det är ändå inte alla som är tillgängliga för adoption. Det finns många föräldrar i u-länder som har sina barn på barnhem pga olika anledningar men inte nödvändigtvis vill adoptera bort barnen. Och det är viktigt att kunna säkerställa att det inte förekommer människohandel och korruption vilket utesluter vissa länder.

    Fadder kan du bli bland annat på www.bfa.se på deras faddersida ( http://www.bfa.se/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=47 ) Jag har själv fadderbarn genom dem. Du väljer själv land (de har även Polen) och i de flesta länderna får du ett ”individuellt” barn och rapporter om barnet. Har du tur så får du även foton och brev från ditt fadderbarn.

  • mor till två kina tjejer

    Det finns en förening som heter  "Fadderföreningen Polenprojektet", deras hemsida http://www.polenprojektet.com/ .
    Jag har ingen erfarenhet av dem, men det är kanske vad du söker. Själv har jag fadderbarn genom bfa.

  • mor till två kina tjejer

    Om man vill hjälpa sjuka och/eller föräldrarlösa barn i världen finns det många möjligheter. T.ex. i Kina finns det många amerikanska organisationer som den som vill kan skänka pengar till som sedan hjäper barn i Kina till ett bättre liv. Tittta tex på http://lwbstories.com/.
    För den som vill hjälpa finns många sätt.
    Adoptionscentrum har också biståndsverksamhet.

Svar på tråden Varför så svårt?