• hene85

Svamp i underlivet...:(

Hej!
    Jag har det senaste halvåret fått problem med klåda/svamp i underlivet. Det dyker upp strax innan mensen och håller i sig ca. 1 vecka och så återkomer det då ca. var tredje/fjärde vecka.... Inte alls kul!!!
    Jag har läst på flera ställen om yoghurt och olivolja t.ex. Vad jag funderar på är hur ofta ska man göra såna behandlingar för att förebygga svampen? Om man dränker en tampong i någon av dessa - hur ofta ska detta göras? Räcker det med att bara smörja utsidan för att slippa svamp - och även då undrar jag hur ofta?
    Jag fick idag lära mig att vi kvinnor kan ofta drabbas av svamp i perioder några gånger under livet. Mitt har hållt i sig i ett halvår nu - till och från - så nu skulle jag gärna slippa det ett tag igen :)
    Jag har gjort svampbehandlingar och svampen försvinner då, men jag vill mest veta hur ofta man ska göra huskurerna för att försöka förebygga svampen? Läste även något om att äta c-vitamin - funkar det med en sån där brustablett varje dag eller måste det va frukten?

Jag hoppas någon där ute har något bra tips för jag tror jag är långt ifrån ensam om detta! Det är inte kul hur det påverkar sexlivet heller.... Känns som man har ca. 2 veckor per månad att ha sex på och då ska båda finna lusten då också.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Svamp i underlivet...:(
  • helene306

Bäst är att du söker för detta. Att enbart behandla på utsidan hjälper inte, även insidan behöver behandling. Yoghurt och olivolja är tillfälliga lösningar men tar inte bort själva problemet. Vissa blir hjälpta av att använda menskopp www.m-kopp.se under mensen eftersom svampen inet kan frodas på/i en kopp och vissa blir bättre av att undvika äta kolhydrater eftersom det innehåller mycket socker och kan ge upphov till svamp.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • hene85

Jag var till gyn idag och hon konstaterade att det jag beskrev var sampinfektion. Jag fick en tablett jag ska ta ikäll som ska ta död på det just nu, men som sagt att det kan återkomma - antingen om någon vecka eller om något år.
    Just nu lider jag inte av några problem och därför vill jag veta hur man kan förebygga svampen. För om man bara ska acceptera att jag ska stå ut med klåda en gång i månaden lite då o då i liet så kommer jag bli galen....

• redneck girl

man ska undvika att äta mycket socker om man har lätt för att få svamp...och typ vitt bröd.sen använda endast barnolja vid tvätt.vissa kan tom få använda lactal efter varje gång de haft sex.

• isolande

Jag hade svamp i 4 månader och nu verkar det äntligen vara över. Många turer blev det:
    - 2 pevarylbehandlingar
    - 3 engångsdoser diflucan/fluconazol med ca 2-3 veckor emellan
    - Yoghurt och käkat mjölksyratabletter
    - levt i klänning
    - dragit ner på alkohol och socker
    - menskopp (fick vaginos av den) vilket ledde till:
    - en veckas Lactalbehandling
    - Ellen-tamponger
    - tygtrosskydd

Tillslut när skiten ändå kom tillbaka fick jag en veckas dunderkur:
     - fluconazol varje dag, dactacort creme 2 ggr/dag, canesten vagitorier varje kväll.

Nu är jag medicinfri och svampfri (peppar, peppar), men jag fortsätter nog med mjölksyrabakteriekapslarna ett tag till.

• hene85

Lininka: Sen jag fick ett piller som man bara tog en kväll så har klådan inte kommit tillbaka, men jag vill ju inte behöva stå ut med det där igen... Vad är de här mjölkbakteriekapslarna du äter? Just nu dricker jag c-vitamin citron/lime varje kväll för att få det sura i mig och äter yoghurt flera dagar i veckan. Vet du bra tips på att förebygga svampen?

• isolande

Mjölsyrabakterietabletter kan man köpa på apoteket, de finns på hyllan för maghälsa. Fråga annars.

Mina heter Lacto Vital men jag köpte dom på hälsokosten innan jag visste att Apoteket har liknande. Lacto Vital är svindyra så jag skulle råda dig att köpa apotekets.

Mer förebyggande tips: Raka inte underlivet, ha inte tighta kläder, särskilt veckan innan mens då svampen iallafall på mig växte till lite extra. Ha inte för långdragna samlag med penetrering veckan innan mens (ehum, detaljerat, jag vet...). Köp tygtrosskydd och bindor, det är värt det!! Cykla måttligt, bada inte bubbelpool eller badkar ofta.

Svar på tråden Svamp i underlivet...:(