• L0ved

Kokar ni vattnet?

Jag har en liten kille på 11 veckor som får NAN (gav även dotter när hon var liten). Jag kokar alltid allt vatten. Har hört att man inte behöver det om man har kommunalt vatten? Hur gör ni? Kokar ni allt vatten? Om ni har gjort/gör det så när slutar ni med det?

♥ Angelina 080422 ♥ Liam 100422 ♥
  • Svar på tråden Kokar ni vattnet?
  • April Mamma

Jag kokade vattnet tills sonen var ca 3-4 månader...sedan så micrade jag.

• L0ved

Allt vatten då? Ni blandade inte med kranvatten? Jag micrar inte ens vällingen till tvååringen utan blandar kranvatten och vatten från vattenkokaren.

• April Mamma
    L0ved skrev 2010-07-06 16:55:57 följande:
    Allt vatten då? Ni blandade inte med kranvatten? Jag micrar inte ens vällingen till tvååringen utan blandar kranvatten och vatten från vattenkokaren.
    Jo så kan man ju också göra...ta varmt från kokaren och kallt från kranen. Man ska ju aldrig ta varmt vatten från kranen direkt.......
  • L0ved
    April Mamma skrev 2010-07-06 16:59:06 följande:
    Jo så kan man ju också göra...ta varmt från kokaren och kallt från kranen. Man ska ju aldrig ta varmt vatten från kranen direkt.......
    Ja varmt från kokaren och kallt från kranen så klart =) Nu kokar vi vattnet och har det i kylen men det är ju ett helvete när man glömmer ställa in nytt. Lilleman är ju hungrig på 2 skeunder. Tror du man snart vågar ta en del från kranen?
  • April Mamma
    L0ved skrev 2010-07-06 17:03:42 följande:
    Ja varmt från kokaren och kallt från kranen så klart =) Nu kokar vi vattnet och har det i kylen men det är ju ett helvete när man glömmer ställa in nytt. Lilleman är ju hungrig på 2 skeunder. Tror du man snart vågar ta en del från kranen?
    Nej jag tror inte att en liten del kallt vatten är någon fara....så länge det är kommunalt vatten då.

Jag har också en Liam som är född i april, den 21:a =) Men år 2005 =)
  • Dalkullan83

Jag kokade i början men nu tar jag kallt vatten från kran (kommunalt vatten) sen micra jag det. BVC sa att det var okej

• Lillsnufflan

Vi hade uppkokt vatten i en flaska i kylen som vi blandade med vatten från vattenkokaren.

• L0ved
    April Mamma skrev 2010-07-06 17:06:27 följande:
    Nej jag tror inte att en liten del kallt vatten är någon fara....så länge det är kommunalt vatten då.

Jag har också en Liam som är född i april, den 21:a =) Men år 2005 =)
    Hehe, va kul =)
  • L0ved
    Dalkullan83 skrev 2010-07-06 17:17:16 följande:
    Jag kokade i början men nu tar jag kallt vatten från kran (kommunalt vatten) sen micra jag det. BVC sa att det var okej
    Hur gammal är barnet?
  • L0ved
    Lillsnufflan skrev 2010-07-06 17:22:58 följande:
    Vi hade uppkokt vatten i en flaska i kylen som vi blandade med vatten från vattenkokaren.
    Så gör jag nu men det är ju vanligt att jag glömmer ställa in i kylen.
  • Snooze

Nej, jag har aldrig kokat vattnet. Varken till vällingbarnen eller till de två sista som var ersättningsbarn från 3 v resp dag 1. Jag tog kallt vatten från kranen som micrades till ättemperatur. Fast vi hade å andra sidan egen brunn och inte komunalt.

• La Lola

Näpp, aldrig kokat något vatten.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sofiaolivia

Jag kokar vattnet i vattenkokaren och blandar med kallvatten från kranen. Min BVC tant sa att i kommunaltvatten är det precis lagom med baktrier för en liten bebis. Kan ju vara bra att införa "bra" bakterier tidigt så de inte blir helt imuna! :)

• La Lola
    sofiaolivia skrev 2010-07-09 12:21:36 följande:
    Jag kokar vattnet i vattenkokaren och blandar med kallvatten från kranen. Min BVC tant sa att i kommunaltvatten är det precis lagom med baktrier för en liten bebis. Kan ju vara bra att införa "bra" bakterier tidigt så de inte blir helt imuna! :)
    Varför kokar du en del av vattnet?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dalkullan83
    L0ved skrev 2010-07-06 17:24:43 följande:
    Hur gammal är barnet?

Hon är nu 2 månader och 2 veckor

• tina03

kokar vattnet i vattenkokare och häller sen upp de på termos.

• Housemouse

Kokar flaska, napp och vatten när vi ger ersättning. Så gjorde de på neo-avd och så har vi fortsatt, vet inte om det är onödigt... men det är snabbt gjort tycker vi om man kyler ersättningen i en burk med kallt vatten till lagom ättemperatur.

Svar på tråden Kokar ni vattnet?