• Anonym (Pinsamt!)

Ansktsrodnad

Jag har ett problem som jag egentligen alltid haft, men som på sista tiden blivit allt jobbigare, nämligen att jag så lätt blir röd i ansiktet! Det händer i de flesta situationer och inte alls bara när jag är nervös över något, utan ibland kan jag bli helt knallröd i nyllet bara av att tänka på det, till och med när jag är ensam och speglar mig! Detta är otroligt påfrestande, för ju mer jag tänker på det, desto värre blir det... Antar att jag har ytliga blodkärl... Har även problem med akne trots att jag är trettio år gammal, men har alltid några finnar som liksom löser av varandra. Jag undrar om det finns någon hjälp att få mot detta, någon slags behandling-vad som helst. 

Tacksam för tips hur jag kan förenkla min sociala tillvaro...

• Svar på tråden Ansktsrodnad
  • Mental tränare

Hej,
    Tack för ditt mail. Testa följande:
    1. Dels behöver du säga till dig själv och skriva ner saker som är bra med dig. Du kan tex säga "Jag är bra och härlig person även om jag rodnar", "Jag är värdefull". Flera gånger om dagen behöver du påminna dig själv om att du är bra som du är och på kvällen kan du skriva ner några bra saker som du gjort. Det kan kännas dumt, men det hjälper dig att öka din självkänsla och på det viset också hjälpa dig att hantera din rodnad.

2. När du sätter igång och tänker på det, försök stanna upp och titta realistiskt på dina tankar. Är du för negativ mot dig? När du börjar rodna kan jag tänka mig att du lätt får tankar som är väldigt förknippade med "nu rodnar jag". Försök direkt säga "stopp, stopp, stopp" till dig själv och direkt efteråt säger du något som "jag är lugn", "jag har läget under kontroll".

3. Testa i tanken hur det skulle vara om du istället för att tänka flykttankar skulle trotsa och "stå upp" för din rodnad. Se dig på ett avslappnat sätt säga något i likhet med "Ja, rodnaden är något som är en del av mig". Det viktiga är inte vad du säger utan hur din känsla är när du säger det. Försöka att ofta träna på att se dig vara bekväm med (du "lurar" hjärnan) hur du hanterar din rodnad.  

Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Ansktsrodnad