• Här och nu

Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?

Skulle du erbjuda dig att betala alla kostnader för ditt vuxna barn när det har egen bostad pga. det inte VILL jobba? Även om ditt barn skaffade flera egna barn? Om ditt barn frågade? Finns det vissa saker du skulle stå för? Nu pratar jag inte om att hjälpa till när lön eller sjukersättning strular. Skulle du själv kunna ta emot det om dina föräldrar erbjöd dig? Jag skulle inte ta emot nåt om jag klarade mig själv. Om sen mina föräldrar vill köpa en dyrare pryl som gåva eller bjuda på en resa, kan jag däremot tacka ja.

• Svar på tråden Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?
  • Teskedsmamman

Definitivt inte!

Är det så lat att det inte vill jobba, då kan det faktiskt få ta hand om sig själv!
    Jag har lånat 300 kr av min pappa en gång på de 24 år som jag bott själv, jag visste att det var egentligen ingen idé att fråga om hjälp eftersom jag visste att jag inte skulle få någon.

3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Lillsnufflan

Nej, det skulle jag inte. Verken ta emot pengar från mina föräldrar eller försörja mina egna barn på det sättet. Själv har jag däremot av olika skäl kommit att stå i det närmaste utan inkomst då jag är sjuk och har fallit mellan stolarna, och vi är beroende av ekonomisk hjälp av våra familjer tills situationen ordnat upp sig. Det känns lite jobbigt, men vi är ju glada att vi slipper sälja huset. Och jag skulle göra detsamma för mina barn, men inte försörja dem bara för att de inte VILLE jobba/plugga etc.

• Här och nu
    Teskedsmamman skrev 2010-07-06 19:15:17 följande:
    Definitivt inte!

Är det så lat att det inte vill jobba, då kan det faktiskt få ta hand om sig själv!
    Jag har lånat 300 kr av min pappa en gång på de 24 år som jag bott själv, jag visste att det var egentligen ingen idé att fråga om hjälp eftersom jag visste att jag inte skulle få någon.
    300 är väl inte så farligt att låna?
  • TwistedSister

Nej, jag tror inte man hjälper sitt barn genom att göra så.

• JuliaåRonjasmammis

Hell no!

Vore skillnad om barnet ifråga blivit sjuk/skadad och inte under en tid kunde försörja sig själv. Då skulle jag självklart ställa upp så pass mycket som jag kunde. Liksom om något annat oförutsätt händer som barnet själv inte har någon förskyllan till  t ex försening av CSN-lån/A-kassa och dylikt. Jag skulle då ställa upp med krav att det återbetalades så snart hans egna pengar kommit in!

Nu har jag ju svårt att tänka mig att någon av mina barn skulle få för sig att kräva försörjning av mig bara för att de inte ville/iddes jobba, det är tvärtemot hur de uppfostras, men om jag fick frågan skulle jag bli rasande besviken och skälla ut ungen!

Don't mess with my integrity!
  • Linda1976

Om jag vore multimiljonär och många kommande generationers försörjning var säkrad så ja, om barnet skötte sig för övrigt.

(jag hade ju inte själv direkt jobbat för pengar om jag vann 200 miljoner liksom...)

Men under normala omständigheter, nej. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Maggis

Näpp. Man gör inte sitt barn någon tjänst på det viset.

//Maggis
  • Här och nu
    Teskedsmamman skrev 2010-07-06 19:31:29 följande:
    Nej, framgick det att jag tyckte det?!
    Nej, men du skrev att du inte trodde att du skulle få låna.
Svar på tråden Skulle du försörja vuxet barn i egen bostad?