Turvann skrev 2010-07-07 09:13:51 följande:
Peppar
Min son är 4 år och har haft problem med sin mage sedan han var nyfödd.
Han är alltid för stoppa, har en super svullen mage och är tröttare än andra barn.
Det som jag känner blir svaårast är att de flexibla fikandet på stan, köpa hem lite snabbmat en kväll känns som en omöjlighet nu.
Även det att han måste ha egna talrikar och muggar och bestik i fall man inte har en diskmaskin att äta på då veta proteinet inte går att diska bort för hand, samt egen diskborste och disk hansduk. Svårt när man åker på semester eller blir bortbjuden.
Hur har ni gjort?
Tråkigt att det tagit så länge att få diagnos.
Vår kille hade diaree, osmält mat , ont i magen, var överaktiv, kunde inte sova, fick ständigt infektioner och jag minns inte mer allt.
Han är inte så känslig att det gör något om han får i sig lite grann i misstag så vi behöver inte vara så petnoga mer som vi var i början. Han har kanske blivit lite tåligare med tiden.
Hemma kan man fixa eget skåp och sen äter vi alla nästan samma mat som honom eftersom det underlättar för matlagningen.
Vill du fixa hem snabbmat så kanske du kan ha något i frysen som du kan värma till honom när det behövs.
Jag har alltid hemlagat och bakat till honom i frysen så att det går att få till något åt honom snabbt.
Går man ut och äter så kan dom alltid äta pommes och en köttbit. Man får känna sig lite tjatig i början men man vänjer sig.
Håller med om att kokosmjölk är toppen, det använder vi rätt mycket och det är ju gott också.
Sen finns det ju isglass tack och lov och numer finns det massor med bra produkter att köpa om jag jämför med vad det fanns för 11 år sedan då vi började.
Det kommer att vara lite jobbigt i början men jag har blivit så van och sonen också så det går liksom av sig själv.
Det som har varit jobbigast är faktiskt att sonen lidit av att inte få äta samma saker som alla kompisarna. Det händer fortfarande att han har någon period när han känner sig ledsen över det.