• Turvann

Allergisk mot vete.havre råg mjölk soya

Har efter en massa turer av undersökningar, påstridigheter, tårar skrik äntligen fått reda på att min son inte är frisk som läkarna hela tiden viljat påstå.
    Han har säderslags allergi (Vete,havre råg) samt mjölk och soya allergi.
    Skall till en dietist för att få hjälp att bena ut vad han igentligen kan äta.
    Är det någon mer här inne som har själv eller som har barn med samma allergier som vill ge tips, råd och stöttning på vad man kan behöva veta.
    acksam för all hjälp.
    Kram

• Svar på tråden Allergisk mot vete.havre råg mjölk soya
  • pepprar

Ja min son har precis samma problem. Han tål inget av det du räknade upp.
    Han är snart 12 år och jag har vetat om allergin sen jag slutade amma för 11 år sen.

Det låter kanske väldigt jobbigt men man blir van vid allt som följer med och hittar lösningar vartefter.
    Jag har sett att det finns någon tråd här tidigare där föräldrar till allergiska barn har diskuterat och gett varann många fina råd och hjälp. Kanske du kan hitta den om du söker.

Hur gammal är din son och vad har han haft för symptom? 

• Jasusu

Det finns en allergitråd,där många har barn med mutlifödoämnsallergi!
    När första chocken har lagt sig och man har samtalat med dietisten så inser man att det finns massor med mat kvar för barnen att äta.

Potatis,ris och pasta som du får utskrivet av dietisten kan ditt barn äta.
    Sen så kan han äta rent kött och fisk!
    Grönsaker,men inga baljväxter som tex ärtor för de är sojasläktingar.
    Frukter kan han också äta

Sen så kommer du att få utskrivet knäckebröd,mjöl,gröt mm och då kan du baka eget bröd samt göra pannkakor mm.

Jag rekommenderar en bok som jag givetvis inte hittar namnet på men jag åter kommer strax!
    Ska leta fram lite länkar till dig också!

• Jasusu

Man ersätter ofta mjölk med soja,havre och/eller ris.
    Kvar för dig blir ju då risprodukter som då rismjölk,men jag slår ett slag för kokosmjölk!
    Den är fet och man gör en riktigt god risgrynsgröt på kokos samt även att använda till tex köttfärssås!
    Läs noga för vissa kokosmjölksorter kan innehålla sojasläkting!

• LMH33

Har ett kusinbarn som har ungefär samma allergier. Vi bjuder ofta på mat och det är inte så himla krångligt. Kött potatis/ris och grönsaker går ju bra. Husmanskost utan sås helt enkelt. Du kommer säkert underfund med det. Lycka till!

• Turvann

Peppar

Min son är 4 år och har haft problem med sin mage sedan han var nyfödd.

Han är alltid för stoppa, har en super svullen mage och är tröttare än andra barn.

Det som jag känner blir svaårast är att de flexibla fikandet på stan, köpa hem lite snabbmat en kväll känns som en omöjlighet nu.

Även det att han måste ha egna talrikar och muggar och bestik i fall man inte har en diskmaskin att äta på då veta proteinet inte går att diska bort för hand, samt egen diskborste och disk hansduk. Svårt när man åker på semester eller blir bortbjuden.

Hur har ni gjort?

• Jasusu

Ja det är svårt att vara flexibel..tyvärr.

Frukt och riskakor kör vi på när det är fika dags.  Men att äta ute är typ omöjligt för man vet ju inte hur de hanterar maten i köket .
    Många har ingen förståelse för hur känsliga barnen kan vara.
    De tror att det är okej att använda samma knivar till de olika smören tex.

Sedan så kommer du att märka att många har svårt att hålla isär laktosintolerans mot mjölkproteinsallergi samt sädesslagsallergi mot glutenintolerans.
    Det är viktigt att du poängterar skillnaderna när det handlar om att någon annan ska ta hand om maten.

När vi har blivit bortbjudna så har jag haft med mig allt. Krångligt,men då vet jag att jag minimerat risken för att de ska få i sig något de inte tål.
    Sedan så får man vara en hök så att ingen annan "snäll" person bjuder barnen på något annat.

• pepprar
    Turvann skrev 2010-07-07 09:13:51 följande:

Peppar

Min son är 4 år och har haft problem med sin mage sedan han var nyfödd.

Han är alltid för stoppa, har en super svullen mage och är tröttare än andra barn.

Det som jag känner blir svaårast är att de flexibla fikandet på stan, köpa hem lite snabbmat en kväll känns som en omöjlighet nu.

Även det att han måste ha egna talrikar och muggar och bestik i fall man inte har en diskmaskin att äta på då veta proteinet inte går att diska bort för hand, samt egen diskborste och disk hansduk. Svårt när man åker på semester eller blir bortbjuden.

Hur har ni gjort?

Tråkigt att det tagit så länge att få diagnos. 
    Vår kille hade diaree, osmält mat , ont i magen, var överaktiv, kunde inte sova, fick ständigt infektioner och jag minns inte mer allt.
    Han är inte så känslig att det gör något om han får i sig lite grann i misstag så vi behöver inte vara så petnoga mer som vi var i början. Han har kanske blivit lite tåligare med tiden. 
    Hemma kan man fixa eget skåp och sen äter vi alla nästan samma mat som honom eftersom det underlättar för matlagningen.
    Vill du fixa hem snabbmat så kanske du kan ha något i frysen som du kan värma till honom när det behövs.
    Jag har alltid hemlagat och bakat till honom i frysen så att det går att få till något åt honom snabbt.
    Går man ut och äter så kan dom alltid äta pommes och en köttbit. Man får känna sig lite tjatig i början men man vänjer sig.
    Håller med om att kokosmjölk är toppen, det använder vi rätt mycket och det är ju gott också.
    Sen finns det ju isglass tack och lov och numer finns det massor med bra produkter att köpa om jag jämför med vad det fanns för 11 år sedan då vi började.
    Det kommer att vara lite jobbigt i början men jag har blivit så van och sonen också så det går liksom av sig själv.
    Det som har varit jobbigast är faktiskt att sonen lidit av att inte få äta samma saker som alla kompisarna. Det händer fortfarande att han har någon period när han känner sig ledsen över det.

• Jasusu

Jag har bara hittat en enda isglass utan glukossirap..för glukosen kan vara  baserad på vete,så det ger jag inte mina barn!
    Har för mig att den hete king.

• pepprar
    Jasusu skrev 2010-07-07 22:19:36 följande:
    Jag har bara hittat en enda isglass utan glukossirap..för glukosen kan vara  baserad på vete,så det ger jag inte mina barn!
    Har för mig att den hete king.
    Dom första åren så lagade jag egen isglass av alla möjliga olika safter och jucie som jag hittade. Jag lämnade in dem till dagis också så han fick äta dem där.

Svar på tråden Allergisk mot vete.havre råg mjölk soya