• bellanbus

Vad kan man peela ansiktet med som skulle kunna finnas i skafferiet =)

Brände mig för en vecka sedan i ansiktet och har nu börjat bli väldigt torr (fjällig). Vill gärna peela bort det men har ingen ansiktspeeling.

Funderade på om det går att använda socker el. ngt i den stilen?
    Någon som vet el. som har tips??

• Svar på tråden Vad kan man peela ansiktet med som skulle kunna finnas i skafferiet =)
  • Michisen

Salt och olivolja. Salt är bakteriedödande dessutom.

Socker och olja går också bra, fast jag gillar salt bättre.

Du kan också finkrossa havregryn och skrubba med det.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • bellanbus
    Michisen skrev 2010-07-06 20:49:13 följande:
    Salt och olivolja. Salt är bakteriedödande dessutom.

Socker och olja går också bra, fast jag gillar salt bättre.

Du kan också finkrossa havregryn och skrubba med det.
    Tack!
    Problemet är att jag bara har vanlig matolja och det kanske inte fungerar?
  • 071001

Skulle precis tipsa om socker jag med.

• Michisen
    bellanbus skrev 2010-07-06 20:50:36 följande:
    Tack!
    Problemet är att jag bara har vanlig matolja och det kanske inte fungerar?
    Jorå, funkar finfint det med.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Jordgubba

Blanda socker eller salt med din vanliga ansiktstvätt...

• bellanbus
    Michisen skrev 2010-07-06 20:51:22 följande:
    Jorå, funkar finfint det med.
    Nice =)

Då ska jag ta tag i det direkt! Tack för tipset ännu en gång!
  • bellanbus
    Jordgubba skrev 2010-07-06 20:51:38 följande:
    Blanda socker eller salt med din vanliga ansiktstvätt...
    Åh, där sa du ngt! Taget! =)
  • Lyckoprinsessan

Kanske inte när man bränt sig men vill du ha en fantastisk peeling med askungeeffekt ska du ta bikarbonat o vatten. Ta lite bikarbonat i handen och droppa på vatten så att det blir som en gröt, peela sedan ansiktet med detta. Du blir fantastiskt fräsch, gammalt modellknep.
    Något annat som är otroligt bra är kaffesump, jag brukar använda det även till bodyscrub och du blir som en bebis över hela kroppen. Innehåller dessutom enzymer som har en föryngrande effekt på huden.
    Lycka till  

• bellanbus
    Lyckoprinsessan skrev 2010-07-06 20:56:28 följande:
    Kanske inte när man bränt sig men vill du ha en fantastisk peeling med askungeeffekt ska du ta bikarbonat o vatten. Ta lite bikarbonat i handen och droppa på vatten så att det blir som en gröt, peela sedan ansiktet med detta. Du blir fantastiskt fräsch, gammalt modellknep.
    Något annat som är otroligt bra är kaffesump, jag brukar använda det även till bodyscrub och du blir som en bebis över hela kroppen. Innehåller dessutom enzymer som har en föryngrande effekt på huden.
    Lycka till  
    Detta ska absolut testas när huden återhämtat sig från brännan =)
  • La Lola

Jag brukar ta en vanlig liten frottéhandduk, blöta o röra i cirklar.
    funkar jättebra.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • bellanbus
    La Lola skrev 2010-07-06 20:59:06 följande:
    Jag brukar ta en vanlig liten frottéhandduk, blöta o röra i cirklar.
    funkar jättebra.
    Ja, det är vad jag också brukar ta och har provat. Men det har liksom inte varit "tillräckligt" denna gången =)
    Men nu tog jag salt i min vanliga ansiktstvätt och fick bort allt.
    Kanske man skulle prova på kroppen också, att peela med salt... Ja, där tjänade man in pengar på att behöva gå o köpa en ansiktspeeling..hehe
  • Elsans

Den absolut bästa skafferi-peelingen tycker jag är askorbinsyra. Kanske för tuff för hyn nu när du brännt dig men annars rekomenderar jag den verkligen. Blanda med valfri olja (ricinolja rekomenderas) eller vatten. Nu när du brännt dig skulle jag förvisso inte rekomendera nån peeling alls. Blir inte hyn ledsen av det? Socker tex skulle jag inte ha i ansiktet annars heller då det är så grovt.

• bellanbus
    Elsans skrev 2010-07-06 21:13:37 följande:
    Den absolut bästa skafferi-peelingen tycker jag är askorbinsyra. Kanske för tuff för hyn nu när du brännt dig men annars rekomenderar jag den verkligen. Blanda med valfri olja (ricinolja rekomenderas) eller vatten. Nu när du brännt dig skulle jag förvisso inte rekomendera nån peeling alls. Blir inte hyn ledsen av det? Socker tex skulle jag inte ha i ansiktet annars heller då det är så grovt.
    Alltså det värsta av brännan har lagt sig, men så kom ju "fjällningen" en vecka senare trots att jag återfuktat och inte sminkat o hållt på under veckan som gått.
    Så har jag försökt att använda mina vanliga produkter osv. Dock hade jag väldigt mkt död hud på kindbenen som inte gick bort, men nu är det borta och jag känner mig slät och "normal" i hyn igen.

Hade jag peelat när jag var bränd hade jag förmodligen lidit av någon form av självskadebeteende , jag såg ut som ett smultron i ansiktet.
    Brukar sällan/aldrig bränna mig då jag är noga med att smörja mig. Men en kort spontan visit på stranden utan solkräm gjorde sitt... Never again!!
  • Elsans
    bellanbus skrev 2010-07-06 21:17:56 följande:
    Alltså det värsta av brännan har lagt sig, men så kom ju "fjällningen" en vecka senare trots att jag återfuktat och inte sminkat o hållt på under veckan som gått.
    Så har jag försökt att använda mina vanliga produkter osv. Dock hade jag väldigt mkt död hud på kindbenen som inte gick bort, men nu är det borta och jag känner mig slät och "normal" i hyn igen.

Hade jag peelat när jag var bränd hade jag förmodligen lidit av någon form av självskadebeteende , jag såg ut som ett smultron i ansiktet.
    Brukar sällan/aldrig bränna mig då jag är noga med att smörja mig. Men en kort spontan visit på stranden utan solkräm gjorde sitt... Never again!!
    Aha, bra det då förutom att du brände dig från början då.
    CeciliaB skrev 2010-07-06 21:38:42 följande:
    Kaffesump. kanon till händer och fötter med...=)
    Håller med!
  • mariola

Hej

Hej allihopa. Jag är nu här och jag har ett litet problem som jag vill ha hjälp med. För 2 veckor sedan fick jag bruna fläckar runt munnen och över hela hakan. Det är irriterande faktiskt .p.g.a det går jag inte ut som förut längre.

Förresten jag sitter inte och solar mig. Så vad rekommenderar ni??

Svar på tråden Vad kan man peela ansiktet med som skulle kunna finnas i skafferiet =)