• Anonym

Min kollega får mig att känna mig dum.

Hej!

Jag sommarvikarierar på ett ställe som sjuksköterska. Känner att jag gör ett bra arbete. Tar det hela på allvar, får saker gjorda lika snabbt som den ordinarie personalen, frågar om jag är osäker men klarar också mycket själv, vill utvecklas och provar därför nya saker och lär mig därav mycket, har inte en lat stund utan erbjuder mig alltid att hjälpa nån annan om jag har en stund över. Patienterna är nöjda med mig och jag är noggrann i mitt arbete, trivs och är trevlig.

De ordinarie sjuksköterskorna verkar väldigt nöjda med mig, berömmer mig och säger att samarbetet fungerar bra, att jag är "grymt duktig" och rolig att jobba med. Utom en. Hon har aldrig sagt ett snällt ord till mig. När hon och jag jobbar tillsammans klagar hon alltid över att hon inte hinner någonting, att det är så jobbigt. Det gör att jag lägger skulden på mig själv. Är jag en dålig person att arbeta med eftersom hon verkar tycka det är så jobbigt när vi jobbar ihop? Jag vet inte om hon alltid är så eller om det bara är med mig. Jag känner att hon drar ner mig när vi jobbar ihop och börjar tvivla på om jag verkligen gör ett bra jobb.

Hur ska jag hantera detta?

• Svar på tråden Min kollega får mig att känna mig dum.
  • Förälskad

Hon är avundsjuk på dig. Var bara lugn. Det finns inte så mycket man kan göra. Fortsätt vara glad och trevlig så släpper hon loss snart. Många torrbollar och avundsjuka människor kan inte hålla sig länge innan de mjuknar.

• Anonym

Du får ju bröm från de andra så jag tycker int att du ska ta åt dig. Hon är nog en sån som alltid klagar oavsett vem hon jobbar med.

• LyckligaGatan

Försök att inte ta åt dig, det är med största sannolikhet hennes egna problem som gör att hon gnäller. Försök tänka på att alla andra är nöjda och tycker att du är duktig. Det finns många anledningar till att hon kan vilja trycka ned dig men försök känna dig trygg i din yrkesroll för det låter som du gör ett väldigt bra jobb!

• Anonym

Visst är det lustigt. Om 10 människor säger att du är duktig och bra och rolig att arbeta med, och 1 säger motsatsen, så är det vad den enda människa säger man lyssnar mest på.

Du ska hantera det genom att ignorera vad hon säger, låt det rinna av dig och fortsätt göra ett bra jobb! Lyssna på de andra istället och väx med det.

• Anonym

Låter konstigt om hon ska vara avundsjuk... jag är ju bara vikarie med mycket mindre erfarenhet än hon. Hon är ju därför bättre på detta jobb än vad jag är. Finns ingen anledning till avundsjuka.

• Förälskad
    Anonym skrev 2010-07-06 21:05:30 följande:
    Låter konstigt om hon ska vara avundsjuk... jag är ju bara vikarie med mycket mindre erfarenhet än hon. Hon är ju därför bättre på detta jobb än vad jag är. Finns ingen anledning till avundsjuka.
    Klart det gör. Du kommer in som en frisk fläkt, vad vet jag, du kanske ser bra ut också. Finns många anledningar till att någon är avundsjuk.
  • Anonym
    Förälskad skrev 2010-07-06 21:07:16 följande:
    Klart det gör. Du kommer in som en frisk fläkt, vad vet jag, du kanske ser bra ut också. Finns många anledningar till att någon är avundsjuk.
    Det är förvisso sant...
  • Förälskad

Du är inte ensam, det är många arbetsplatser där sommarvikarier kommer in och där den ordinarie personalen surar.

• Anonym
    Det kanske inte handlar om avudsjuka utan om person. Hon kanske alltid är gnällig och klagar på alla. Eller så är det så att du och hon helt enkelt inte "klickar" med varandra och hon helt enkelt är usel på att hantera sådant. Dvs lyckas göra ett bra jobb oavsett utan gnäll/klagande. Jobbar man tillsammans så får man lägga sådant åt sidan, hon lyckas tydligen inte.

Men sen behöver ju faktiskt inte avudsjukan, om det är det, handla om erfarenheten. Hon kanske är avudsjuk på din person, ditt sociala sätt, din hantering av patienter, att lägga upp arbetet etc.
  • Kenneth b

Bara vänja dig:) Såna finns på alla avdelningar. Bara lära sig hantera såna personer. Ta inte åt dig!

• Anonym (avis)
    Det behöver inte finnas någon anledning till avundsjuka som DU känner till. Kanske avundsjukan beror på helt andra saker; ålder, utseende, självständighet, oberoende, frihet. Eller kanske påminner du om någon person som hon inte gillar? Jag hade själv en lärare i skolan som var iskall och mycket otrevlig mot mig trots att jag inte gjort henne något, tvärtom presterade jag bra på hennes lektioner och var alltid där som en engagerad elev. Några år senare fick jag veta att hon hade en dotter som jag tydligen påminde mycket om (ålder, utseende, klädstil etc). Hon hade en tråkig relation med sin dotter och överförde därför sina negativa känslor på mig.
  • Anonym

Usch, tråkigt att det ska vara såhär. Men tack för era svar!

Svar på tråden Min kollega får mig att känna mig dum.