• carroegirl84

Våld på arbetsplatsen, havandeskapspenning?

Jag jobbar som vikarie på ett gruppboende där det förekommer våld och risksituationer. Min chef pratade om att några andra tjejer hade fått beviljad hp tidigare då hon skrivit ett intyg om hur situationen kan se ut.(en av dem var också vikarie) Är det något som nån har erfarenhet av?

När jag läser på fks hemsida fattar jag det som att det ska vara ertt tungt och ansträngande jobb eller farlig arbetsmiljö såsom kemikalier och så. någon som vet något om möjligheterna till hp vid min situation?

Ju större man blir dest olustigare känns det att jobba....

• Svar på tråden Våld på arbetsplatsen, havandeskapspenning?
  • parvati

Ja du är absolut berättigad till hp. Skicka efter papper från fk din chef ska också skriva under och intyga att du inte kan förflyttas.

• johannaalkehag

Hejsan  tjejen=)

Här har du en tjej som har bråkat och haft med FK att göra nu det senaste. Jag jobbar som habiliteringspersonal på ett boende för vuxna killa med grov autism. Här finns det en otroligt stor risk för både slag, sparkar, slag och kastande föremål. Jag läste på FKs hemsida och där stod det att man kan ansöka om HSP de sista 60 dagarna innan BF.

Men för mig så vågade jag inte jobba kvar eller jag tyckte det kändes olustigt. Så jag pratade med min chef och hon talade om för mig att om man blir AVSTÄNGD från jobbet, dvs. att chefen skriver en förklaring till vad mitt jobb går ut på och att det finns risker för diverse saker så får man HSP från och med den dagen man blir avstängd till och med 11dagar innan BF.

Alltså jag blev avstängd den 1 juni och har BF 26 september, så från 10-06-01 till 10-09-15. Så om du tex. hade blivit avstängs från dag 1 av din graviditet, så hade du blivit beviljad HSP i ca 9 månader=)

Men du måste begära en jävla massa papper från FK och det är ett himla skickade fram och tillbaka med dessa papper, men visst är ditt jobb riskfyllt så ska du verkligen snacka med din chef och säga att han/hon stänger av dig enligt arbetsmiljölagen (står på pappret du får från FK).

Hoppas du blev lite klokare. Kram!

• StaffenAssar

Jag vet att tex poliser har fått hp på grund av våldsrisken. Själv har jag också fått hp fast för ett butiksjobb med många tunga lyft dagligen, ingen möjlighet att sitta och mycket begränsade toalettmöjligheter, så det behöver inte vara kemikalier och sådant och du borde absolut ha rätt till hp. Men jag vet att det varierar mycket beroende på vem som handlägger. Min chef är väldigt stressad, så jag fyllde i hans papper också och bad honom att läsa igenom och skriva under och erbjöd honom att fylla i ett nytt om han inte tyckte att det jag skrivit stämde. Om man har en bra relation med sin chef kan det vara en bra idé att göra så, så snabbar man på det hela lite. Försök att beskriva detaljerat allt som kan hända under en dag som kan skada dig/barnet, och var noga med att ha koll på vad du skrivit för de ringer upp och pratar med dig sedan flera veckor efter att du skickat in ansökan. Jag blev beviljad full hp längsta möjliga hp-perioden.

• dooleys85

Jag jobbar på ett gruppboende för psykiskt funktionshindrade, hon som jag går på rad för fick gå på mammaledighet 4 månader innan p.g.a av riskerna i arbetet.

Jag ska jobba frams till sista oktober, har bf i slutet på december, men jag hoppas på att kunna jobba ännu längre, men det får jag helt enkelt avvakta och se om det går.

~*~♥~*~ Isaac-05, Elias-08, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • carroegirl84

känns skönt att veta lite mera. min chef verkade väldigt tillmötesgående så jag får säkert bra hjälp av henne. =) jobbar också med unga  med autism och av och till förekommer det våldsituationer med slag och sparkar så det börjar kännas lite olustigt.

ska definitivt fixa papper och prata med min chef. hon är till baka från semester i början av augusti så jag fyller i så mkt jag kan och ber henne om resten när hon är tillbaka igen.

Tack för alla svar!!

• Rulltrappa

Det är extremt lätt att bli beviljad havandeskapspenning inom handikappomsorg, jag känner iaf ingen som blivit nekad. (Är personlig assistent och på min arbetsplats utför vi inte ens manuella lyft särskilt ofta, har inga våldsamma brukare och jag känner som sagt inte till någon som blivit nekad.)

• elliish

Jag jobbar med ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder där hot och våld förekommer, men handläggaren jag hade gav mig avslag förra veckan, trots att hon faktiskt skriver i pappret att det är stor risk för mig på mitt jobb att utsättas för sparkar och slag!!

MEN, jag har inga tunga lyft, alltså inget fysiskt krävande arbete, så därför får jag ingen hp,
    Vad ska jag göra härnäst?!

Begära omprövning?

Hjälp mig ni kloka Glad

• Rulltrappa
    elliish skrev 2010-11-14 11:10:43 följande:

Jag jobbar med ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder där hot och våld förekommer, men handläggaren jag hade gav mig avslag förra veckan, trots att hon faktiskt skriver i pappret att det är stor risk för mig på mitt jobb att utsättas för sparkar och slag!!

MEN, jag har inga tunga lyft, alltså inget fysiskt krävande arbete, så därför får jag ingen hp,
    Vad ska jag göra härnäst?!

Begära omprövning?

Hjälp mig ni kloka Glad

Hvandeskapspenningen ska ju faktiskt främst vara till för yrken där man frekvent utsätts för fysiska risker. Det ska inte ens behöva vara våld som utgör risken, hantering av starka kemikalier ska också ge rätt till havandeskapspenning (något som inte heller behöver innebära tunga lyft). Överklaga!
  • elliish
    Rulltrappa skrev 2010-11-15 09:40:46 följande:
    Hvandeskapspenningen ska ju faktiskt främst vara till för yrken där man frekvent utsätts för fysiska risker. Det ska inte ens behöva vara våld som utgör risken, hantering av starka kemikalier ska också ge rätt till havandeskapspenning (något som inte heller behöver innebära tunga lyft). Överklaga!
    Det är konstigt att jag fått avslag eftersom de andra kvinnorna på mitt jobb inte haft ett problem med att få hp!
    Jag ska överklaga! Har du nåt bra tips på vad jag bör tänka på i den??!! {#emotions_dlg.flower}
  • Rulltrappa

Det står ju så här:  "Vem får havandeskapspenning?

Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.

Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.

Omplacering gäller i första hand

Du kan bara få havandeskapspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid."

Du får väl markera stycket om risker i arbetsmiljön med röd penna.

• elliish

Jag ska ta i av bara h*lvete ialf! Jag är så innerligt trött på människor med makten att platta till och köra över...
    Wish me luck!

Svar på tråden Våld på arbetsplatsen, havandeskapspenning?