• carroegirl84

Våld på arbetsplatsen, havandeskapspenning?

Jag jobbar som vikarie på ett gruppboende där det förekommer våld och risksituationer. Min chef pratade om att några andra tjejer hade fått beviljad hp tidigare då hon skrivit ett intyg om hur situationen kan se ut.(en av dem var också vikarie) Är det något som nån har erfarenhet av?

När jag läser på fks hemsida fattar jag det som att det ska vara ertt tungt och ansträngande jobb eller farlig arbetsmiljö såsom kemikalier och så. någon som vet något om möjligheterna till hp vid min situation?

Ju större man blir dest olustigare känns det att jobba....

• Svar på tråden Våld på arbetsplatsen, havandeskapspenning?
  • parvati

Ja du är absolut berättigad till hp. Skicka efter papper från fk din chef ska också skriva under och intyga att du inte kan förflyttas.

• johannaalkehag

Hejsan  tjejen=)

Här har du en tjej som har bråkat och haft med FK att göra nu det senaste. Jag jobbar som habiliteringspersonal på ett boende för vuxna killa med grov autism. Här finns det en otroligt stor risk för både slag, sparkar, slag och kastande föremål. Jag läste på FKs hemsida och där stod det att man kan ansöka om HSP de sista 60 dagarna innan BF.

Men för mig så vågade jag inte jobba kvar eller jag tyckte det kändes olustigt. Så jag pratade med min chef och hon talade om för mig att om man blir AVSTÄNGD från jobbet, dvs. att chefen skriver en förklaring till vad mitt jobb går ut på och att det finns risker för diverse saker så får man HSP från och med den dagen man blir avstängd till och med 11dagar innan BF.

Alltså jag blev avstängd den 1 juni och har BF 26 september, så från 10-06-01 till 10-09-15. Så om du tex. hade blivit avstängs från dag 1 av din graviditet, så hade du blivit beviljad HSP i ca 9 månader=)