• LiZoTe

Afteblåsor, HJÄLP och RÅD !!

Jag har haft afte ganska länge, sedan jag var ganska liten, något jag fått av min mamma. Har dock mer afte än henne. Just nu har jag en afte blåsa, och den gör ont så in i bängen. Jag har testat med aftex, rena skämtet det  hjälpte inte alls. Någon som har förslag åt vad man kan göra åt detta? Jag kan knappt äta och det går knappt att borsta tändera för då börjar de blöda...

HJÄÄLP??

• Svar på tråden Afteblåsor, HJÄLP och RÅD !!
  • Mammadeus

Skölj med Listerine. Det bränner som bara den men sedan blir det bedövat ett tag. Skölj igen när det börjar göra ont igen.

• astalacasta

Jag har en man och en dotter som har aftesår rätt ofta. Det är jättejobbigt. De blir båda ledsna och påverkade i humöret, förutom att det gör skitont.

Tyvärr finns det inte något riktigt bra som biter på afte. Det finns ju som du själv skriver några sorters receptfri medicin att köpa, men min man tycker inte att de hjälper alls.

En sak som han tycker fungerar litegrann är att alltid borsta tänderna med Zendium-tandkräm. Många andra tandkrämer innehåller något som fräter för mycket på slemhinnorna och gör så att afte uppkommer.

Att skölja med Listerine munskölj en eller två gånger per dag är också bra i förebyggande syfte.

Att försöka leva så att man kan vara utsövd och inte stressa sönder sig är också bra för att förebygga afte.

När man väl har såren är det inte mycket annat att göra än att lida tills de försvinner. Det finns xylocain, som är lokalt bedövande/smärtstillande, men det hjälper rätt korta stunder, tyvärr. Gå till din läkare och fråga vad hon/han rekommenderar om de receptfria medlen inte hjälper.

• LiZoTe

tack för tipsen, önskar jag hade listerin.. :/

• Ingelalalala

Det finns någon liten blå salva (tuben är blå, inte salvan) som man kan köpa på apoteket. Den har en obehaglig konsistens så jag brukar ta på den precis innan jag ska sova (den är liksom grynig) och så får den sitta över natten. Tar man på salvan precis när man fått ett sår brukar det läka snabbt och inte bli så allvarligt. Har man redan fått ett sår så tycker jag att den snabbar på läkningen. Skulle inte klara mig utan den lilla blå salvan!

• Trebarnsmamman

Har också afte och ganska ofta. Provade aftex som jag tycker ej hjälper alls men jag har fått tips om att man ska äta LONGO VITAL som är vitaminer och örter, köpte detta häromdagen i hälsokostaffären så nu äter jag 3 tabl om dagen. Ska bli spännande och se om det funkar. Man blir ju tokig av att ha dessa blåsor och oftast är det flera åt gången också.

• grabbarna

aftex gillar inte jag heller det finns en som heter alcoair som är mkt bättre (tuben är grön och vit) ...tyvärr har dom slutat med den blå lilla tuben den var klart bäst...

har fått tips om att aloe vera gelly på blåsorna också ska vara bra svider som f*n dock..men ska tydligen läka fortare med det...jag vågade dock inte ha på fler gånger....

• supersötasilversara

Man ska INTE använda Listerin eller liknande munsköljningar om man har besvär av afte. Jag lider själv av det och senaste blåsan har funnits i 4 veckor och lär nog vara kvar en vecka till. Det jag har läst på på internet om afte så är det att de som lider av afte är känsligare i munslemhinnorna än andra. Det är därför det minskar antalet blåsor/år om man använder zendium tankräm - för den innehåller enzymer som stärker slemhinnorna och övrig ingredienser i den tankrämen är inte lika starka. Listern sköljer ju även bort "de snälla" bakterierna som skyddar munnen.

Jag har också testat aftex-krämen - märkte inte stor skillnad. Jag upplevde det att den skyddande hinnan försvann rätt snabbt.

Har även ajg läst om att det kan vara brist på spårämnen, mineraler eller något sånt som bidrar till aften. Jag har faktiskt märkt skillnad om jag äter omega 3, vitaminer/mineral-tillskott och järntabletter och sedan har uppehåll (långt sådant), då kommer blåsorna mycket oftare. Troligen har inte omega 3 eller järnet så mycket med det att göra då inga studier pekat på något sådant, men jag tar alla tre samtidigt .

Ibland gör det ju så ont att man nästan vill skära bort den bit av läppen som blåsan sitter på!! Jag skulle betala mycket för ett botemedel!

• grabbarna

det finns ju når oerhört äcklig tandkräm hos tandläkaren som ska hjälpa men jag tyckte den var så äcklig att jag gav upp sedan kan zenzodyn tandkräm hjälpa. man kan även få fler blåsor vid b-vitaminbrist så det kan vara en ide att be att få kolla det

• camillaa87

Som flera andra har skrivit så tycker jag också att Listerine fungerar bra. Jag upplever det som att blåsorna krymper ihop och försvinner fortare av det + att en stor fördel är det bedövar såpass att man kan äta normalt.

• zandraman

Läs på min tråd. Har kanske hittat botemedel mot afte!

Afte botemedel
  • grabbarna
    zandraman skrev 2011-02-05 12:31:11 följande:
    Läs på min tråd. Har kanske hittat botemedel mot afte!
    hittar den inte....
  • Pedda78

Hej!

Jag läste i någon tidning om honungens läkande kraft och kom då att tänka på min morfar som tagit 1-3 tsk honung varje dag dom senaste 40 åren. Han är nu 87 och i bra form. Jag bestämde mig för att också börja med det och tar nu 1 tsk varje morgon. En effekt jag märkte efter ca 2 veckor var att mina blåsor i munnen försvann och har inte kommit tillbaka sen dess. Jag brukade ha minst 1 blåsa i månaden innan. Honung har ju används mot sår i flera hundra år så varför skulle det inte fungera även på afte?

Nyslungad honung sägs vara bäst, speciellt om den är från ljung, men vanlig går bra med. Kontakta din lokala biodlare.

Hoppas att ovan info kan va till hjälp för någon.

Mvh, Peter

Svar på tråden Afteblåsor, HJÄLP och RÅD !!