• Ms M

Vilket tvätt - och sköljmedel tvättar ni kommande bebis sängkläder o babykläder i??

Vad använder ni för medel? Ska det vara parfymfritt i både tvätt o sköljmedel eller kan man använda det man har nu?

• Svar på tråden Vilket tvätt - och sköljmedel tvättar ni kommande bebis sängkläder o babykläder i??
  • Lindreas

Natural heter ett tvättmedel som är parfymfritt och snällt mot bebisen. Det brukar rekommenderas, och det är vad jag använder. Sköljmedel är helt onödigt, torktumla i stället, om du vill ha mjuka kläder. :)

• hallonpannkaka

Jag använder bara parfymfritt, det räcker ju med att stoppa näsan i ett tvättmedelspaket så känner man hur mkt parfym det är i det.
    Så parfymfritt tvättmedel och sköljmedel, jag tror det är rekommendationen från Astma & Allergi oxå men jag är inte säker :)

• Kusin Knase

Skona eller Neutral. Ja, självklart bör man använda parfymfritt! Varför riskera framtida allergier liksom? Och det gäller ju inte bara bebisar.

• Lindreas
    Kusin Knase skrev 2010-07-06 23:53:22 följande:
    Skona eller Neutral. Ja, självklart bör man använda parfymfritt! Varför riskera framtida allergier liksom? Och det gäller ju inte bara bebisar.
    Neutral heter det, fattar inte att jag aldrig lär mig!? :)
  • hallonpannkaka
    Kusin Knase skrev 2010-07-06 23:53:22 följande:
    Jag blev överkänslig efter att ha använt parfymerade tvättmedel i typ 30 år, jag känner t ex direkt om jag ligger i en säng där lakanen är tvättade i parfym = klåda på hela kroppen!
    Så jag instämmer med att köra på oparfymerat i förebyggande syfte :)
  • Belavon

Ocean tvättmedel, och aldrig sköljmedel för det stannar i tygerna och sliter även ut dem.

• Lexikon

Grumme tvättsåpa. Det är det som fungerar bäst för mig, andra märken ger mig kli. Hoppas att detta passar bebisen också.

Använder aldrig sköljmedel. 

• Cyberfru

Grummes oparfymerade tvättsåpa kör vi på, får hoppas att bebisen klarar av det när den är född, det är nästan det enda jag själv tål, reagerar på nästan allt, även sådant som är parfymfritt och rekommenderat av astma - och allergiförbundet. Men grumme verkar gå bra än så länge, fördelen med flytande tvättmedel är ju också att det sköljs ut lättare och inte blir lika mkt rester i tyget som kan irritera.

Grumme tar bort fläckarna bra också tycker jag och för riktigt svåra fläckar har jag flytande galltvål som jag kletar på innan tvätt, det verkar bita på det mesta, tom svarta lakritsströsselfläckar från mjukglassätandet på mitt alldeles nya vita linne, inte ett spår kvar efter tvätt! ;)

Använder inga sköljmedel alls till oss (förutom på några enstaka plagg som blir tokstatiska annars, och då kör jag neutrals parfymfria i liten dos på bara dem). Kommer inte använda något till bebisen heller, sköljmedlet sköljs ju inte ur på samma sätt och jag tycker det är dumt att utsätta barnet för kemikalier i onödan, speciellt eftersom jag själv är så känslig och pappan också är allergiker...risken att vi får ett barn med allergi/känslighet känns rätt stor.

Tycker inte kläderna blir hårda ändå utan sköljmedel, det funkar bra, bebiskläderna har jag torktumlat så de är supermjuka. Torktumlade allt på låg värme, även sådant som inte tål torktumling enligt etiketten för vi resonerade som så att om det inte tål att tvättas och torktumlas är det inte kläder vi vill ha till vår bebis, det blir för jobbigt att hänga och stryka kläderna.

Tycker det är idioti att det öht görs bebiskläder som ska tvättas i 30 grader, eller som inte får torktumlas...ok om det är finkläder, typ minikostymer och sånt där, som man använder jättesällan, men vanliga bodys och byxor som man använder till vardags som kommer bli fulla med kräks och barnmat? Nä, idioti säger jag.... :)

Svar på tråden Vilket tvätt - och sköljmedel tvättar ni kommande bebis sängkläder o babykläder i??