• Anonym

    Sned huvudform uppifrån? Bebis. Jätteledsen - kan man åtgärda?

    Såhär är det. De senaste dagarna har jag upptäckt att min bebis huvudform inte alls är rund! Den är sned. På ena sidan är den platt och där bak så är det som en sluttning, det är alltså snett där medan det på andra sidan är som en bulle och buktar ut mycket mer.

    Jag misstänker att detta beror på att vi alla burit N på samma arm och att det då belastat den sidan hela tiden. N har dessutom varit mycket i våra armar för att det var det som var sagt eftersom N var liten för sin tid och behövde kroppsvärme.

    Nu är N 4 månader och jag blir så ledsen av det här! Det syns ju klart och tydligt uppifrån. Man ser inte framifrån och man kan väl ana något bakifrån men tittar man rakt uppifrån, t.ex. om N sitter eller ligger ner och man tittar rakt på huvudets topp så ser man ju ojämnheterna!

    Kan man göra något? Kan det bli bättre om vi bara bär N på andra armen nu och låter N ligga så att den andra sidan belastas? N sover och ligger mycket på den andra sidan och har gjort det ett bra tag nu men det händer ju inget. Det känns som att formen blev så av just armarna, den positionen, men N vill ju inte längre ligga i armarna som h*n gjorde förut. Åh suck.

    Har ni varit med om detta? Har er bebis så? Hur lång tid kan det ta innan det är åtgärdat? 

  • Svar på tråden Sned huvudform uppifrån? Bebis. Jätteledsen - kan man åtgärda?
  • Anonym

    Nej, det är inte det. Det här har blivit av belastning på bara ena sidan, det är jag övertygad om men jag visste inte att det kunde bli såhär och ingen sade någonting. Åh känner mig så fruktansvärd! Vill nu åtgärda det men hur gör man det?

    Om man låter N ligga på mage mestadels och sedan bär på motsatta sidan, kan det hjälpa?

    När de ligger på mage, åtgärdas det då istället för när de ligger på rygg som N brukar? Eller måste den andra sidan belastas?

    Så många frågor. Och min BVC sköterska är på semester. 

  • Rosenöga

    Tänkte säga att du skulle fråga på BVC. Om du är orolig finns det väl någon annan sköterska att fråga än din vanliga BVC-sköterska som är på semester.


    Jag gissar att detta är något som du inte alls behöver oroa dig för. Antagligen går det bort av sig självt när din bebis växer.

  • Anonym
    Rosenöga skrev 2010-07-07 00:37:46 följande:

    Tänkte säga att du skulle fråga på BVC. Om du är orolig finns det väl någon annan sköterska att fråga än din vanliga BVC-sköterska som är på semester.


    Jag gissar att detta är något som du inte alls behöver oroa dig för. Antagligen går det bort av sig självt när din bebis växer.


    Så säger min sambo också och jag känner väl också någonstans att det inte är något att oroa sig för egentligen.

    Men, om jag kan påverka så vill jag gärna hjälpa vår lilla älskling att få ett runt och fint huvud. Så är det möjligt att hjälpa till genom att ha N på mage mer och bära på motsatt sida?

    Och är det så att huvudet formas "tillbaka" om det inte belastas genom att N ligger på mage, eller varför rekommenderar man mage om det inte ändras tillbaka utan förbli detsamma?

    Om någon kan såklart :) 
  • Anonym

    Min son har blvit lite platt baktill för att han alltid sover på rygg, men det brukar rätta till sig sa BVC alternativr ska man jämna ut det med att i vårt fall han ligger på sidan tex.

    Oroa dig inte barnet kommer ju att få hår, då syns det säkert inte så mkt.

  • Lady Gaga

    LUGN ts, det kommer rätta till sig när bebisen blir mer rörlig, ligger på mage... sitter upp osv.. Både Ronja och Felicia hade likadant men det försvann.


    I used to be Hikaru before I got run over.
  • tinis77

    Hampus huvud var jätteojämt, det syntes tydligt både uppifrån och bakifrån. Efter mkt tjat på bvc så fick vi träffa läkare som skickade remiss för fotografering av huvudet, bilderna skickades sedan till gbg för bedömning. Fick svar efter ett tag att det inte var någon fara, det skulle jämna ut sig och bli rundare. Nu fyller han snart 2 och det syns ingenting längre.  Så jag tror inte att du behöver oroa dig, det kommer antagligen inte synas när h*n blir äldre.


    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Anonym

    Ah, jag kande precis som du, var jatteledsen for att jag tyckte att min son hade platt bakhuvud. Pa BB sa de till mig att han ska ligga pa rygg, inte pa sidan eller pa magen och han ska inte ha nagon kudde... laste sedan pa lite om det nar jag borjade tycka att huvudet sag platt ut och insag att det visst var bra med kudde och att det finns specialkuddar som liksom fixerar bebisen pa sidan sa man kunde variera olika sidor som de sov pa...men da var han ca 5 manader redan och de dar kuddarna skulle bara anvandas upp till 6 manader sa det var redan forsent...
    Nu ar han 8 manader och jag tycker inte alls att man marker det sarskilt mycket langre, men jag vet precis hur du kanner, jag var ocksa jatteledsen.

Svar på tråden Sned huvudform uppifrån? Bebis. Jätteledsen - kan man åtgärda?