• Klara 67

Pappans arv påverkar väl inte om det blir tvillingar elle inte?

Hej, visst är det väl så att det bara är mamman det beror på om det blir tvillingar eller inte? Inte kan väl benägenheten för tvillingar (enäggs- eller tvåäggs) ärvas från pappans sida??

• Svar på tråden Pappans arv påverkar väl inte om det blir tvillingar elle inte?
  • Clobberella

Nope. Mannen kan ju inte påverka hur många ägg kvinnan släpper, eller om ägget delar sig i två när det är befruktat.

• Clobberella

Däremot skulle ju pappan kunna bära på anlaget och föra vidare det till sin dotter, men då är det ju fortfarande dotterns sida det kommer från, och inte den hon skaffar barn med.

• anna ruffs

vad jag har läst mig till och frågat så går det bara på mödenet, dvs, mamma, mormor osv..  har forskat lite i det där då min mormor är tvilling och hennes mostrar och mormor är tvåäggs....

enäggs där emot är ju en "missbildning" igentligen... 

• colombine

Tvåäggstvillingar är bara mamman "ansvarig" för, om inte ni har ett roligt knep som får dig att släppa två ägg i rätt ögonblick ;)
    Enäggstvillingar däremot, kan det bli oavsett arv eller inte. Det är inget mamma eller pappa har som genetiskt, utan det bara blir.
    En liten rolig historia i ämnet:
    Jag väntade tvillingar för rätt många år sedan nu och farmor i familjen var ordentligt uppspelt. Oh, det måste komma från vår sida, vi har sååå många tvillingar både här och där. Frågan om hur det var på min släkt dök aldrig upp. Så kom då dagen och en liten kille och en liten tjej gjorde entré
    Farmor - Oh, ni måste fråga läkarna om det är enäggstvillingar, man kan ju aldrig veta nu när dom är så små.
    Jisses !!!
    I min släkt har vi tvillingar och inte nöp gubben mig i baken för att jag skulle släppa till två ägg heller. Enäggstvillingar kan ju bara vara av samma kön.
    Sorry Farmor, den här gången var jag den skylldige

• Piff o Puff

Som har nämts ovan kan bara mamman påverka om det blir tvåäggstvillingar. En man kan däremot bära på anlaget och föra det vidare till sina barn.

En tvillingmamma kan alltså ha ärvt det antingen från sin mamma eller pappa.

Svar på tråden Pappans arv påverkar väl inte om det blir tvillingar elle inte?