• Nimla

Äta Efamol (jättenattljusblomma) under graviditet?

Jag har just ätit upp min första burk Efamol för att få ordning på hormonbalansen. Det funkade ju rätt bra eftersom jag är i v. 4+0 nu

Vet ni om jag kan fortsätta att äta Efamol under graviditeten?

(Jag förmodar det eftersom det är essentiella fettsyror och det är ju toppen för kroppen. Men jag vet ju inte vad den där blomman är för något.)

Burken innehåller:
    Efamol Rigel jättenattljusolja 1000 mg per kapsel
    därav GLA 114 mg
    Vitamin E 10 mg

Kram Nimla

• Svar på tråden Äta Efamol (jättenattljusblomma) under graviditet?
  • Mickis74

Ingen aning......sökte på fass.se , men fick inte in nån träff där. Kanske du ska ringa din läkare o kolla för säkerhetsskull.

• Nimla

Tack, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare av alla inlägg

Och inte har jag någon läkare att kolla med heller. Jag får väl hoppas att jag kan få lite svar på Apoteket och Naturapoteket idag.

Vill gärna inte sluta tvärt med oljan nu. tänk om det var den som bidrog till att jag blev gravid? Jag kanske inte funkar utan den? Eh, jag vet att jag är nojig men har man haft MF så har man...

Fler tankar kring detta med essentiella fettsyror och hormonbalans emmottages gärna

• jelt

Hej!
    Jag skulle absolut inte ta dem!
    Man ska ju undvika läkemedel under graviditeten! Naturpreparat har man inte samma koll på som reg. läkemedel, så då skulle jag ännu mer rekommendera att inte ta dem!
    Själv slutade jag med mina mediciner och mår hellre lite dåligt än att skada barnet! Och då säger läkarna och Fass att det inte är någon fara att ta den medicinen jag stod på dvs Lanzo.
    Hoppas allt går bra för dig!

• Niquilota

Jelt: Undviker du vitaminer också??? Man kan ju inte bara sluta med allt, du måste ju titta på vad det innehåller. Essentiella fettsyror är fantastiskt bra för kroppen, just "essentiella" är ju nyckelordet här. Det är bara bra för fostret.

Däremot finns det vissa naturpreparat som man ska vara försiktig med likaväl som vissa livsmedel därför att de påverkar kroppen.

Jag vet just ingenting om jättenattljusolja så jag kan inte råda dig, men fråga på naturapoteket eller be en läkare titta på innehållet. Hojtar till om jag hittar bra info för jag vill själv gärna ta oljan för dess positiva egenskaper.

Annika

• Smultronet

Sökte på Efamol på Internet och hittade en produktbeskrivning. Det står att man även kan ge det till barn så det kanske inte är "livsfarligt" att ta det när man är gravid. Men som sagt kolla det på hälsokosten där du köpte det.

• Nimla

Tack för era svar! Jag ringde Naturapoteket igår och de får inte rekommendera det till gravida. Jag har tagit en dos på tre kapslar om dagen så att ta en kapsel/dag kanske kan funka. Jag får helt enkelt fråga min BM vad hon tycker.

Men det kändes bra det där att man kan ge det även till barn

Hoppas ni får en underbar söndag, här i Uppsala är det soligt och fint så jag ska ta en morgonpromenad nu.

Svar på tråden Äta Efamol (jättenattljusblomma) under graviditet?