• Jag och Bönan

Får 9mån äta räkor?

Hej!

Precis som rubriken lyder, någon som vet om det är ok att ge räkor till 9mån??

Ska ha lite folk på besök och planerar  skaldjur, men lillen har börjat bli väldigt arg när han inte får smaka det vi äter 

• Svar på tråden Får 9mån äta räkor?
  • Michisen

Jag kan inte komma på något skäl till att det inte skulle vara okej att ge skalade räkor till barn. Visst, de kanske är lite salta, men det är ju ingen fara att ge några stycken?

Om någon vet något annat så får de gärna säga till, men såvida man inte har fisk- och skaldjursallergi i familjen så torde det vara helt okej.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Philippa

Inget jag skulle rekomendera till en sån liten... skaldjur är enormt allergiframkallande....

Tidigast vid 3 års ålder skulle jag prova ge räkor eller andra skaldjur....

• La Lola
    Michisen skrev 2010-07-07 10:35:26 följande:
    Jag kan inte komma på något skäl till att det inte skulle vara okej att ge skalade räkor till barn. Visst, de kanske är lite salta, men det är ju ingen fara att ge några stycken?

Om någon vet något annat så får de gärna säga till, men såvida man inte har fisk- och skaldjursallergi i familjen så torde det vara helt okej.
    Jag instämmer i ditt svar.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Michisen

Fråga: Hej, får bebisar som är över 6 månader äta räkor som ej är uppvärmda utan endast tinade från frysen? MVH Sara

Svar: Hej Sara! Räkor skall inte vara problem under graviditet eller för små barn och är en bra källa för t ex selen. Dock - så kan det vara lämligt att ta hänsyn till om ni har allergier såsom fisk- och skaldjursallergi i er familj. Mixa räkorna tillsammans med potatis eller ångkokade grönsaker för att få en puré med lagom konsistens. Varma hälsningar Zarah

http://www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_bebis/faar_bebisar_aeta_raekor/

...det är den enda info jag kan googla mig till i vart fall.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Jag och Bönan

Michisen: jag googla också och hitta bara detta svar.. tänkte därför om det fanns folk med andra erfarenheter :) Men tack ändå

Svar på tråden Får 9mån äta räkor?