10 månaders och jordgubbar?
Hur e det med jordgubbar? Bör man vara försiktig? Är det allergiframkallande?
Hur e det med jordgubbar? Bör man vara försiktig? Är det allergiframkallande?
Testa....
Du ser ju om barnet reagerar....
HOn äter och är glad, men fick höra va nå i den äldre generationen att vara försiktig, Nu vill ja veta om det är någon anna som hört liknande, just flyttat så har inget bvc ännu att vända mig till
min 6 månaders älskar jordgubbar. En del barn reagerar men det märker man ju och ger inte mer.
Jag har gett min 7 månaders jordgubbar och ingen reaktion.
BVC säger mycket konstigt. det kan jag hålla med om.
Vi har varit lite försiktiga med tomat, röd paprika och jordgubbar - det är väl vanligare att reagera mot det än mot tex potatis eller banan.
Så, som med allt - var förnuftig.
Trycka i sig jordgubbar kanske barnet inte ska göra första gånget det smakar, men det gäller allt (anser jag).
www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/
De avsnitt jag tycker verkar vara relevanta för frågan ser ut så här:
Rödorange frukter och grönsaker
En del barn kan reagera mot rödorange frukter och grönsaker som jordgubbar, tomater, nypon och paprika. Det yttrar sig ofta som röda prickar runt munnen eller irriterad hud. Sådana reaktioner beror oftast inte på allergi. Om du avvaktar en tid och sedan provar i små mängder igen, när barnet är lite äldre, går det troligtvis bra.
Vänta med honung, spenat, rödbetor och nötter
Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.
Små barn kan vara överkänsliga mot jordgubbar, men det märker du nog ganska snabbt i så fall. Själv var jag väldigt överkänslig mot just jordgubbar när jag var liten.
Ja, är man, så är man.
Jag vet de som är allergiska mot jordgubbar, men som klarar av att äta dem utan problem om de varit frusna, eller är tillagade. Gissar att det är något protein som bryts ner då. På samma sätt kan de äta tomat trots allergin, men bara om man plockar bort kärnorna.
tack tack alla..:) hon äter och mår bra:) gillar det mesta min lilla tjej!!