• Jag kom inte på något bättre

När blir mjölk gammal, egentligen?

Hej.. jag irriterar mig som fan på att min käre far VÄGRAR slänga för gamla matvaror ur kylskåpet!

Jag plockade ut nästan alla varor från kylen åd han var borta, och slängde dem! när jag kom hem igen så stod allt tillbaka i kylen. Detta är alltså saker som tex gick 2008!! (det var tomatpure) och så saft från 07, ketchup från 09, smör som gick ut för 6 månader sedan, och nu har det kommit ännu en ny sak som han vägrar slänga.. MJÖLK!! Den gick ut för 4 dagar sedan, men han säger att den smakar helt okej, och då är det också okej att dricka den..

Nu måste jag fråga er kunniga på FL, NÄR är det dags att slänga mjölken?!

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Svar på tråden När blir mjölk gammal, egentligen?
  • VixieB

När den smakar/luktar illa...
    Datumet på förpackningen är ju bara en hänvisning, att den är BÄST före det datumet, inte att den är dålig dagen efter...

• Lindreas

Mjölk är ju en sån grej som man märker direkt om den blivit för gammal. Om paketet inte är öppnat så är det absolut hållbart några dagar till efter bäst före-datumet passerat. :)

Okej, så då kan jag sluta bli sur över att han har 4 dagars gammal mjölk då alltså? Trots att jag måste dricka ur den?

• Michisen
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-07-07 13:30:12 följande:
    Okej, så då kan jag sluta bli sur över att han har 4 dagars gammal mjölk då alltså? Trots att jag måste dricka ur den?
    Japps.
    Och du måste inte dricka ur den, du kan dricka vatten istället.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Momalicious

Kan upplysa om att vårt kylskåp, som är som ett jävla hus, gömde ett oöppnad mjölkpaket längst bak i kylen som gått ut tre veckor tidigare, jag öppnade det och det var inte dåligt. Som ett experiment lät jag det stå i kylen tills det blev dåligt och det tog 4 dagar. Så ja, så länge det inte är nåt fel på den så behöver inte oroa dig.
    Dessutom hade jag brytt mig mer över sex månader gammalt smör osv. 

• Lindreas
    Ja, du får ju välja själv om du vill dricka den eller inte. Jag vet att jag får lite ont i magen av mjölk som blivit gammal, så jag vill inte ens chansa och dricker då hellre vatten. :)
  • VixieB
    Vem tvingar dig?
  • Mellen73

När den smakar surt är det dags att kasta den. Sur mjölk är inte farligt att dricka bara äckligt.
    Som med de flesta matvaror så använd lukt och smaksinnet för att kolla om ngt är dåligt. Många matvaror som tex ketchup är det mycket socker i som gör att de håller längre än bäst före datumet. sen beror det på hur mycket man tar in och ut grejerna ur kylskåpet.

gör som mat-Tina, smaka, smaka, smaka
  • Anton Chigurh

Mejerierna tjänar pengar på sånna som dom dig, smallie.....

Du behöver för fan inte slänga mjölk föräns den smakar illa, kan gå åtskilliga dagar över utgångsdatum, har ingen som helst betydelse. Jag lovar.

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
    Anton Chigurh skrev 2010-07-07 14:58:29 följande:
    Mejerierna tjänar pengar på sånna som dom dig, smallie.....

Du behöver för fan inte slänga mjölk föräns den smakar illa, kan gå åtskilliga dagar över utgångsdatum, har ingen som helst betydelse. Jag lovar.
    Jag köper inte mjölk ;) Men annars så hade de förmodligen gjort det.
  • greenfish

Mjölk klarar sig definitivt längre än vad som står på paketet, det är samma med ägg! Ägg håller ungefär tre månader efter att bäst före passerat.

Däremot är jag imponerad av att tomatpurén inte vandrat iväg av sig själv! =) 
    Saften från 07 är säkert inte den heller så bra (god), men ketchupen ska inte vara någon fara. Smaka och lita på vad du smakar, det är faktiskt inte svårare än så... Fast ibland gäller det att kolla efter mögel också, på ost går det exempelvis inte att bara skära bort det. Det kan ha spridit sig och orsaka magsjuka.

• GulTussilago

Ketchup brukar inte innehålla konserveringsmedel och ofta står det på förpackningen att den är hållbar 8 veckor efter öppnandet.. (fast vem äter så mycket ketchup så den hinner ta slut så snabbt?)

Nåja nåja, jag brukar räkna lite "procentuellt".. En matvara som har lång hållbarhetstid, typ nåt år eller så håller flera månader till.
    Är hållbarhetstiden en månad är det helt okej i minst en vecka extra

Mjölk (även öppnad) är sällan sur 4 dagar efter bästföredatumet passerats, om man inte har den stående framme ofta/länge.
    Men lukta, smaka och titta är väl det bästa :)

Tomatpuren och saften hade jag nog låtit bli :)

• MindCox

Ju kallare man har det i kylskåpet desto längre håller varorna dessutom.

Min tidigare chef hade ett bra sätt att se om mjölken var ok; han hällde i en skvätt i kaffet. Skar det sig var den för gammal, annars ok.Glad

• Lindreas
    MindCox skrev 2010-07-07 17:19:53 följande:
    Ju kallare man har det i kylskåpet desto längre håller varorna dessutom.

Min tidigare chef hade ett bra sätt att se om mjölken var ok; han hällde i en skvätt i kaffet. Skar det sig var den för gammal, annars ok.Glad
    Faktiskt ett skitbra sätt! Om man, som jag, är känslig så är det perfekt, när man häller det i kaffe så blir det små flak i om den är på gränsen till för gammal. Lätt att se. :)
    pysselpussar skrev 2010-07-07 21:24:41 följande:
    Så länge inte maten smakar, luktar eller ser illa ut så är det ingen fara med den!
    Gäller detta också muffins med råttgift i? :]

alltså du får ursäkta min extremt dåliga humor xd
  • Lindreas
    Jag kom inte på något bättre skrev 2010-07-07 22:41:53 följande:
    Gäller detta också muffins med råttgift i? :]

alltså du får ursäkta min extremt dåliga humor xd
    Absolut, så länge det inte smakar eller luktar så. Prova lägga lite i kaffet också! :D
    Lindreas skrev 2010-07-07 22:43:20 följande:
    Absolut, så länge det inte smakar eller luktar så. Prova lägga lite i kaffet också! :D
    haha ska göra det!! :]
Svar på tråden När blir mjölk gammal, egentligen?