• MidvinterAngel62

Bygga innerväggar i källaren-HUR??

Har precis köpt ett hus med källare som vi vill inreda till sov och gästrum. Har hört lite olika vad gäller väggar..En säger att man inte ska bygga innerväggar utan att måla med silikatfärg rätt på betongen..En säker att man visst kan bygga väggar men med stålreglar och sen gipsskivor på och ingen isolering mellan där..Vad vet ni alla här??

• Svar på tråden Bygga innerväggar i källaren-HUR??
  • Pappa G

Det finns vissa regler som man måste beakta om man vill helt göra om biutrymmen/källare till bostadsutrymmen, som bl.a. tillgång till fönster etc. Se mer på Boverkets hemsida.

Gällande väggar så bör man så långt det går undvika organiska material i en källare.
    Kan befintliga betongväggar användas/justeras så är det att föredra.
    Stålreglar och gipsskivor utan isolering bakom kommer att låta ihåligt och förskräckligt.

• MidvinterAngel62
    Pappa G skrev 2010-07-08 10:11:43 följande:
    Det finns vissa regler som man måste beakta om man vill helt göra om biutrymmen/källare till bostadsutrymmen, som bl.a. tillgång till fönster etc. Se mer på Boverkets hemsida.

Gällande väggar så bör man så långt det går undvika organiska material i en källare.
    Kan befintliga betongväggar användas/justeras så är det att föredra.
    Stålreglar och gipsskivor utan isolering bakom kommer att låta ihåligt och förskräckligt.
    Dom reglerna har jag läst.. Har du några tips på hur jag kan göra det lite mysigare där nere? Jag menar målade betongväggar känns ju inte så himla mysigt..Är isolering organiskt material eller varför kan han ha menat att man inte skulle ha det?
  • Pappa G

En viktig sak att väga in är om det finns några tecken till fuktproblem idag. Finns det, så måste man vara extra försiktig (och naturligtvis åtgärda dränering utvändigt om felet ligger där).
    Viktigt är också bra ventilation.

Man kan ex. tapetsera eller sätta väv på en betongvägg också.

Vanlig isolering drar ju till sig fukt, så det är olämpligt i en källare med oisolerade betongytor.
    Det finns särskilda material som fungerar bättre.

Vad är det för golv?
    Vad finns det för uppvärmning?

• Pappa G

Ska ni ha golvärme där då alltså?

Det finns material som är anpassade för källarmiljöer, om man ex. vill minska ekot i rummet så finns det särskilda plattor man kan montera i taket.

• MidvinterAngel62

Nej ingen golvvärme i dom rummen..
    Vet någon vad man ska spackla väggarna med i källaren, innan man ska måla alltså?

• Pappa G

Hur mycket spackling handlar det om?

Ett cementbaserat spackel skulle jag rekommendera.

• MidvinterAngel62

Vet inte riktigt...men sprickor och hål....vet ju inte hur väggen ser ut när vi rivit bort allt trä...Våtrumsspackel tror jag det finns nåt som heter...kan det vara bra? Det är fukt i en källare..eller är det inte menat så utan bara badrum? Ska gammal färg skrapas bort innan? Vet inte vilken färg det är som sitter..:-/

• Pappa G

Är det för grov yta, så kanske väggen snarare ska putsas..

Våtrumsspackel är inte rätt grej. Det är inte cementbaserat.

Gammal färg bör ju bort om den inte är diffussionsöppen, dvs släpper igenom fukt.
    Fast finns det inga fuktproblem, så behöver man ju inte överdriva..

Svar på tråden Bygga innerväggar i källaren-HUR??