• felisa

katt-fler nackdelar än fördelar?

Jag har så länge jag kan minnas alltid önskat mig en katt, men med en pappa som är allergiker så blev det tyvärr aldrig verklighet. När min man även visade sig vara allergisk, så kändes det självfallet väldigt tråkigt, men hade inget annat val än att acceptera fatkum.

Nu har vi dock hittat lösningen, och ska om några veckor hämta hem vår kattunge- en underbart söt sibirisk katthane. Varken min pappa eller man får några allergiska besvär av sibiriska katter, så det känns som hittat. Är verkligen så glad över detta, har längtat så länge efter en egen katt. Känns som att katten är perfekt för oss, har tom min absoluta favoritfärg, så vacker!

Har funderat lite på vi ska ha kattlåda med eller utan tak, och när jag har googlat info om detta, så hittar jag (självklart) hårresande skräckhistorier om vad det innebär att ha en katt. Det är nästan så att jag börjar få kalla fötter, men bara nästan

Så, ni vana kattägare, är det verkligen fruktansvärt jobbigt att ha en katt? Som eventuellt diskussionsunderlag så kan vi ju ta följande inlägg:

http://www.lindaskugge.se/cldoc/994.htm

(och om någon vill tipsa om bra kattlådor så är ju det inte helt fel

• Svar på tråden katt-fler nackdelar än fördelar?
  • Anna76

Haha, nää, det är inte fruktansvärt jobbigt att ha en katt De tillför otroligt mycket, man är aldrig ensam till exempel.
    Jag har 2 st hårbollar som bara är inomhus och det skulle vara otroligt tomt om jag inte hade dem.
    Mina katter har en låda med tak, men det är bara för att den ena gräver så in i vassen. Innan vi köpte den lådan var det kattsand i hela badrummet...
    Kan rekommendera dig att köpa lite dyrare sand, det tycker jag är värt varenda spänn. Mycket lättare att göra rent och räcker längre i lådan. Fundera tex på Everclean som finns på djuraffären.
    Lycka till med din nya kisse, ni kommer att ha mycket kul ihop!!

• kalin

Nej jag tycker inte det ar jobbigt att ha katt. Tycker Linda Skugge verkar vara javligt dalig pa att uppfostra sina katter. Det gar alldeles utmarkt att lara katten att inte klosa pa mobler eller springa pa koksbanken och pa bordet. Kissar och bajsar gor dom aldrig utanfor ladan. Det enda som jag kan uppleva som jobbigt ar att man maste fixat kattvakt nar man ska ivag.

• Diablo

Det ända jag tycket var jobbigt var när vår hona löpte, då skulle hon jämnt gnida sig mot en och mjaade jättehögt. Under den tiden kunde det hända att hon kissade lite varstans. Men annars tycker jag inte att det är jobbigt. Jag accepterade inte att hon gick upp på bordet eller diskbänken. Katter kan ju ha toxoplasmos och är ena stunden i kattlådan och andra på matbordet. Ja, jag tycker inte det är hygieniskt! Men det går att lära kattet också!
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • miss nöjd

Jag har alltid varit en djurmänniska men har nu varken katt eller hund då det är för jobbigt. Man är låst till hemmet- ni kan ju inte bara åka iväg på middag hos vänner längre bort och spontant stanna hela helgen. Katten kommer väcka er i tid och otid genom jamande och trampande. Katten kommer säkert klösa sönder något dyrt. Tömma kattlåda är inte roligt! Katten kommer med all säkerthet hoppa upp på diskbänken och smaka på maten ni glömt ställa på ett säkert ställe. Har ni katten ute så finns risk att grannar kommer tycka att er katt är en pina.... Katten kanske markerar inne och kattpiss luktar hemskt illa. Och till sist så kommer kanske ngn av era vänner vara allergisk och kan inte komma hem till er, eller barnens vänner kanske inte kan komma över....

Så nej, inga husdjur här inte.  

• saltabanditen

Jag har alltid hävdat att Linda Skugge akut behöver en rymlig verktygslåda med tillhörande  reservskruvar.

En katt är som en hund minus hundens alla nackdelar.
    Det går hur bra som helst att uppfostra katter när du hittat kattens trigger point.

Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Ant85

Nej de har helt klart fler fördelar än nackdelar.

Kattungar däremot har fler nackdelar än fördelar, men det är ju en övergående fas i vilket fall som helst och under den tiden (12 veckor och framåt) börjar man ju forma dem så de blir "som man vill ha dem" när de är vuxna.

• felisa

Tack för era svar, får helt enkelt hoppas på det bästa, och vara glad över katten Ska hämta hem honom i början av semestern, så det finns gott om tid till uppfostran, även om det kanske inte är min starkaste sida, att uppfostra djur

Diablo skrev 2010-07-07 16:12:55 följande:
    Det ända jag tycket var jobbigt var när vår hona löpte, då skulle hon jämnt gnida sig mot en och mjaade jättehögt. Under den tiden kunde det hända att hon kissade lite varstans. Men annars tycker jag inte att det är jobbigt. Jag accepterade inte att hon gick upp på bordet eller diskbänken. Katter kan ju ha toxoplasmos och är ena stunden i kattlådan och andra på matbordet. Ja, jag tycker inte det är hygieniskt! Men det går att lära kattet också!
    Lycka till!
    Kommer nog också vara noga med att katten inte får vara på kösbord och diskbänk. Har hört att man kan testa hos veterinär om katten har toxoplasmos, skulle vara bra att veta då vi planerar barn (ivf).
    miss nöjd skrev 2010-07-07 16:19:01 följande:
    Jag har alltid varit en djurmänniska men har nu varken katt eller hund då det är för jobbigt. Man är låst till hemmet- ni kan ju inte bara åka iväg på middag hos vänner längre bort och spontant stanna hela helgen. Katten kommer väcka er i tid och otid genom jamande och trampande. Katten kommer säkert klösa sönder något dyrt. Tömma kattlåda är inte roligt! Katten kommer med all säkerthet hoppa upp på diskbänken och smaka på maten ni glömt ställa på ett säkert ställe. Har ni katten ute så finns risk att grannar kommer tycka att er katt är en pina.... Katten kanske markerar inne och kattpiss luktar hemskt illa. Och till sist så kommer kanske ngn av era vänner vara allergisk och kan inte komma hem till er, eller barnens vänner kanske inte kan komma över....

Så nej, inga husdjur här inte.  
    Då är det ju tur att jag inte är en spontan person Borta bra, hemma bäst.. Detta med att glömma mat framme kommer inte heller bli något problem. Har något av en panisk fobi för bananflugor, så det ligger aldrig någon slags mat/frukt framme i vårt hem. Det är väl detta med klöset som jag oroar mig mest för, vi har något av pedantisk ordning hemma. Men för min egen psykiska hälsa så är det nog bara bra att det kommer en liten katt som ruskar till min väl tillrättalagda värld lite
  • Ant85
    felisa skrev 2010-07-07 16:33:03 följande:
    Då är det ju tur att jag inte är en spontan person Borta bra, hemma bäst.. Detta med att glömma mat framme kommer inte heller bli något problem. Har något av en panisk fobi för bananflugor, så det ligger aldrig någon slags mat/frukt framme i vårt hem. Det är väl detta med klöset som jag oroar mig mest för, vi har något av pedantisk ordning hemma. Men för min egen psykiska hälsa så är det nog bara bra att det kommer en liten katt som ruskar till min väl tillrättalagda värld lite
    Inhandla en klösmöbel och håll tummarna att katten håller sig till den
  • felisa
    Ant85 skrev 2010-07-07 16:39:39 följande:
    Inhandla en klösmöbel och håll tummarna att katten håller sig till den
    Oja, en stort klösträd får det bli!

Föresten, hur ni med semester? Kattvakt?
  • J K
    felisa skrev 2010-07-07 15:48:26 följande:
    Jag har så länge jag kan minnas alltid önskat mig en katt, men med en pappa som är allergiker så blev det tyvärr aldrig verklighet. När min man även visade sig vara allergisk, så kändes det självfallet väldigt tråkigt, men hade inget annat val än att acceptera fatkum.

Nu har vi dock hittat lösningen, och ska om några veckor hämta hem vår kattunge- en underbart söt sibirisk katthane. Varken min pappa eller man får några allergiska besvär av sibiriska katter, så det känns som hittat. Är verkligen så glad över detta, har längtat så länge efter en egen katt. Känns som att katten är perfekt för oss, har tom min absoluta favoritfärg, så vacker!

Har funderat lite på vi ska ha kattlåda med eller utan tak, och när jag har googlat info om detta, så hittar jag (självklart) hårresande skräckhistorier om vad det innebär att ha en katt. Det är nästan så att jag börjar få kalla fötter, men bara nästan

Så, ni vana kattägare, är det verkligen fruktansvärt jobbigt att ha en katt? Som eventuellt diskussionsunderlag så kan vi ju ta följande inlägg:

www.lindaskugge.se/cldoc/994.htm

(och om någon vill tipsa om bra kattlådor så är ju det inte helt fel
    Den enda nackdelen jag ser med våra två katter är jag inte kan vara borta alls länge utan att få dåligt samvete. De är innekatter och hur gosiga och tillgivna som helst (har iofs. en etagelägenhet på 105 kvadrat, så bra med motion och aktivering får de i alla fall).

Annars är det bara en ljuvlig dans på rosor tycker jag, de är två helt underbara och älskade familjemedlemmar.
    BF 13 sept. 2010, längtar! - www.janejohansson.se/
Svar på tråden katt-fler nackdelar än fördelar?