• avilo

Persienner i hyresrätter?

Hör persiennerna till lägenheten eller får man skaffa dom själv?

• Svar på tråden Persienner i hyresrätter?
  • Michisen

Om du inte har några persienner så får du skaffa dem själv.

Om persiennerna satts in av hyresvärden och behöver åtgärdas och det inte står att de friskriver sig från ansvaret för persiennerna i ert hyreskontrakt så ska de åtgärdas av hyresvärden.

Om föregående hyresgäst satt in dem i lägenheten har inte hyresvärden något ansvar.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • avilo
    Michisen skrev 2010-07-07 19:23:30 följande:

Om du inte har några persienner så får du skaffa dem själv.

Om persiennerna satts in av hyresvärden och behöver åtgärdas och det inte står att de friskriver sig från ansvaret för persiennerna i ert hyreskontrakt så ska de åtgärdas av hyresvärden.

Om föregående hyresgäst satt in dem i lägenheten har inte hyresvärden något ansvar.

Om det finns persienner i lägenheten, kan då de som flyttar ta med dem till nästa ställe?
  • Michisen
    avilo skrev 2010-07-07 19:29:01 följande:
    Om det finns persienner i lägenheten, kan då de som flyttar ta med dem till nästa ställe?
    Har hyresvärden satt upp dem så att de tillhör lägenheten eller har tidigare hyresgäst satt upp dem?
    Om det är hyresvärden som stått för fiolerna så är de en del av lägenhetsutrustningen, har tidigare hyresgäst satt upp dem så ingår de inte i lägenhetsstandarden.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • avilo
    Michisen skrev 2010-07-07 19:30:29 följande:
    Har hyresvärden satt upp dem så att de tillhör lägenheten eller har tidigare hyresgäst satt upp dem?
    Om det är hyresvärden som stått för fiolerna så är de en del av lägenhetsutrustningen, har tidigare hyresgäst satt upp dem så ingår de inte i lägenhetsstandarden.
    OK.
    Tack för ditt svar!
  • Michisen
    avilo skrev 2010-07-07 19:32:13 följande:
    OK.
    Tack för ditt svar!
    Så lite så, jag är medlem i hyresgästföreningen och har haft anledning att diskutera det hela med dem, så jag är till 99% säker på att det jag säger är rätt om det inte kommit nya domar den senaste månaden kring vad som gäller runt persiennfrågorna.
  • avilo
    Michisen skrev 2010-07-07 19:40:04 följande:
    Så lite så, jag är medlem i hyresgästföreningen och har haft anledning att diskutera det hela med dem, så jag är till 99% säker på att det jag säger är rätt om det inte kommit nya domar den senaste månaden kring vad som gäller runt persiennfrågorna.
    Det låter bra, jag litar på digSkrattande
  • Purpurbräcka
    Michisen skrev 2010-07-07 19:30:29 följande:

Och om hyresvärden satt upp dem, men avskrivit sig ansvaret för dem, får man ta dem med sig då (Varför man nu skulle vilja det... Jag blev mest nyfiken.)?

Det är ju en riktig djungel detta med persienner har jag förstått. Intressant att hyresvärdarna installerar dem, men sedan vägrar ta hand om dem.

• Michisen
    Purpurbräcka skrev 2010-07-07 20:00:21 följande:

Och om hyresvärden satt upp dem, men avskrivit sig ansvaret för dem, får man ta dem med sig då (Varför man nu skulle vilja det... Jag blev mest nyfiken.)?

Det är ju en riktig djungel detta med persienner har jag förstått. Intressant att hyresvärdarna installerar dem, men sedan vägrar ta hand om dem.

Det är en bra fråga - du skulle säkert kunna göra det, men det är ju elakt mot den som flyttar in efter, kan jag tycka.
    I de fall där persiennerna installerats av en hyresvärd så kan det vara så att det är någon annan som tagit över bolaget och där det då står i nya kontrakt att befintliga persienner ej repareras. Bara som exempel.
  • Purpurbräcka
    Michisen skrev 2010-07-07 20:03:42 följande:
    Det är en bra fråga - du skulle säkert kunna göra det, men det är ju elakt mot den som flyttar in efter, kan jag tycka.
    Jo, det tycker jag med.

När min syster flyttade till ny lägenhet fick hon köpa persiennerna som den förra hyresgästen installerat. Först senare gick det upp för henne hur mycket persienner kostar, och att hon hade fått dem för en spottstyver. Så hon fick lite dåligt samvete där. Men hon gav ju vad de begärde, och de hade förmodligen inte fått så stor nytta av persiennerna ändå, om de tagit dem med sig...
  • Analoga

Beror ju på var du hyr. Här är det så att man själv får sätta in persienner, och när man flyttar får man ta med dem om man inte kommer överens med näste hyresgäst om de vill köpa dem och ha dem kvar.

Jag tycker detta system är åt h-vete idiotiskt! Tycker hyresvärdarna ska sätta in persienner i samtliga sina lägenhter och låta dem ingå i hyresstandarden (var så på ett ställe jag bodde förut). Det är ju mer praktisklt för samtliga, att slippa böket med att montera in/ta ner persienner i alla fönster!""

Svar på tråden Persienner i hyresrätter?