• Barba Söt

Troligtvis kring 4 kg - vilken storlek?

Hejsan!

Tillväxtultraljud i v 32 tydde på att vi kommer få (om vi går alla 40 veckorna) en bebis på ca drygt 4 kg. Vad kan det innebära för storlek på kläder? Vilka storlekar bör jag inrikta mig på inför de första plaggen? Vad drog era 4 kilosbebisar för storlekar? Hur länge?

• Svar på tråden Troligtvis kring 4 kg - vilken storlek?
  • Amazina

Jag röstar för 62... Kanske något enstaka plagg i 56 men det kommer vara utvuxet ganska snart.

• eec82

min kille vägde 4010 g när han kom ut å han hadde stl 50 1-2 veckor å sen 56 lite längre. 

• Spiro

Min son vägde 4040g, hade storlek 50 en vecka.. %-) Sen gick väl 56 några månader. Det är upp till dig hur "välsittande" du vill att kläderna ska vara. 62 lär du kunna köra från början men då lär de vara himla bylsiga...

• Tinnys

Alla mina tre har varit över 4 kg, men det är ju oftast längden som avgör vilken stl. Jag hade köpt lite i stl 56, lite mer i 62. Ingen av barnen har kunnat ha 50 då alla varit längre än så.

• Maria222

Min son vägde nästan 4,2 han hade 56 några veckor sedan 62 en väldigt kort period och sedan 68 ganska länge. det kändes som om han gick från 56 till 68 direkt :)

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Mymlan80

Min pojke var 53 cm lång och vägde nästan 4,1 kg när han föddes.
    Vi hade strl 56 direkt. Han växte jättefort i början så efter en månad köpte jag kläder i strl 68, och vek bara upp ben och ärmar under några veckor tills de var lagom, så strl 62 hoppade vi i princip över.
    Men som spiro skrev, det beror också på hur välsittande du vill att kläderna är, jag kör gärna lite stora luftiga kläder då jag tycker det verkar bekvämare.

Välkommen Liten 091203
  • Ceciliaaa

Min pojke vägde 4750 när han föddes och var 56 cm lång,
    han hade storlek 56 i några veckor sen 62. Växt i räcerfart.

Jag skulle tippa på lite 50 men mestadels 56. är det stort kan man vika upp lite,
    är det för litet är det inte riktigt samma sak.

Lycka till Glad

• Lee78

TS......min BM trodde att min son vägde över 4 kg. (och hon var gammal i gamet). Hon trodde det de sista veckorna o ut kom han - 3400 g......Så det behöver inte alls stämma...

Hur som helst så har de endast varje storlek någon vecka till två veckor i början så köp inte för mycket av samma storlek ändå.

• Tjohalia

mina barn vägde när dom föddes 4390 (54 cm) respektive 4366 (55 cm) dom kunde båda ha 50 precis i början (typ 1-2 veckor) sen var det 56 som gällde, 62 hade dom fullkomligt drunknat i! Jag skulle satsa på att köpa kläder i 56, kanske nåt enstaka i 50, större storlekar hinner ni komplettera med sedan (det är faktiskt ännu roligare att köpa kläder efter att bebisen är född )

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Lee78

Tänk oxå på att storleken följde längden.....62 är på tok för stort för ett nyfött barn om den inte är vääääldigt tjock.... ;)

De flesta är ju 49-52 så jag skulle köpa något i 50 och lite fler i 56.

Underdelen (byxor) brukar ligga efter en storlek....

• cicci85

ettan vägde 4900 och va 58 cm. På honom passade 62 bäst från början.
    Tvåan vägde 4570g och va 54 cm, han passade bäst i 56 de första veckorna. Sen hade han 62 jättelänge, hoppade nästan över 68 och gick direkt på 74.

Svar på tråden Troligtvis kring 4 kg - vilken storlek?