• Anonym

Tungt att andas i vecka 7?

Kan man få tungt att andas redan i vecka 7?

• Svar på tråden Tungt att andas i vecka 7?
  • Glasbit

Inte pga graviditeten iallafall. Såklart.

• Gaztongirl

Kolla så det inte är järnbrist du har. Jag fick tungt att andas ibland i mitten av graviditeten och senare vet inte varför men det händer ju så mycket i kroppen.

• Glasbit

Att man får tungt att andas senare är ju för bebisen trycker på, men så är det ju knappast i v 7.

• Anonym
    Glasbit skrev 2010-07-07 21:32:55 följande:
    Inte pga graviditeten iallafall. Såklart.
    Det kanske är självklart för dig, men inte för mig. Jag vet inte hur det kan vara, därför jag frågade.
  • Anonym
    Gaztongirl skrev 2010-07-07 21:35:29 följande:
    Kolla så det inte är järnbrist du har. Jag fick tungt att andas ibland i mitten av graviditeten och senare vet inte varför men det händer ju så mycket i kroppen.
    Kan det bli så av järnbrist?
  • Anonym (-)

Ring till sjukvårdsrådgivningen! Hur svårt har du att andas? Man kan lättare få blodproppar när man är gravid till exempel.

• Anonym
    Anonym (-) skrev 2010-07-07 21:42:47 följande:
    Ring till sjukvårdsrådgivningen! Hur svårt har du att andas? Man kan lättare få blodproppar när man är gravid till exempel.
    Men hjälp, nu blir jag ju rädd.
    Var på hälsosamtal igår, och eftersom jag fick en blodpropp förra året så kommer jag e.v få äta medicin nu under grav. Bm skulle ringa mig nästa vecka.

• Ssunshine

men ring 1177 om du tycker det är obehagligt?! men min frrsta tanke var också järnbrist.

veni vidi vici
  • Anonym
    Ssunshine skrev 2010-07-07 21:48:24 följande:
    men ring 1177 om du tycker det är obehagligt?! men min frrsta tanke var också järnbrist.
    Jag ringde nu, men mitt landsting är tydligen inte kopplat till 1177....
  • Ssunshine
    Anonym skrev 2010-07-07 21:50:26 följande:
    Jag ringde nu, men mitt landsting är tydligen inte kopplat till 1177....
    ok, vad kan du då ringa istället? kan du inte ringa 118118 eller googla sjukvårddupplysningen dygnet runt plus ditt landsting? de finns alltid en akut lixosm , du ska inte behöva ringa 112,
    veni vidi vici
  • Gaztongirl
    Anonym skrev 2010-07-07 21:40:50 följande:
    Kan det bli så av järnbrist?
    Jag fick så iaf blev bättre när jag började med järntabletter men inte helt bra. Å sedan när magen var större var det ju inte så konstigt att det blev svårare på grund av trycket ifrån bebis. Men gör som ovanstående skrev, ring och hör så du inte oroar dig.
  • Anonym (-)

Men någon form av sjukvårdsrådgivningn måste det väl finnas i ditt landsting? Annars får du väl ringa till akutmottagningen och fråga? Det finns ju någonstans man kan ringa även på kvällstid för akuta funderingar. Vilket landsting är det du tillhör?

• Anonym

Ringde jourcentralen på mitt sjukhus.
    Hon tyckte det behövdes kollas upp.
    Åker nu. Livrädd!!

Tack för att ni tog er tid! 

• Bridgett

Bli inte rädd nu men det finns risk för att det kan vara en blodpropp i lungan. Risken ökar när man är gravid och eftersom du redan haft en propp har du troligen en ökad benägenhet att få proppar. Jag fick en propp i lungan redan i v 3 och gick med detta i flera veckor och besökte läkare tre gånger innan någon tog mig på allvar. Ring akuten nu ikväll och prata med dem om det inte finns någon sjukvårdsupplysning där du bor, kolla på landstingets hemsida.

• Ssunshine
    Anonym skrev 2010-07-07 21:57:21 följande:
    Ringde jourcentralen på mitt sjukhus.
    Hon tyckte det behövdes kollas upp.
    Åker nu. Livrädd!!

Tack för att ni tog er tid! 
    du ska se att det inte är nån fara. uppdatera gärna så vi slipper oroa oss sedan.

kram ts {#emotions_dlg.flower}
    veni vidi vici
  • Anonym

Tack för er omtanke.

Jag blev inlagd 2 dygn. Kom nyss hem.
    Det tog massa prover och allt möjligt.

DET VAR INGEN BLODPROPP!!  

Vilken lättnad

De kunde inte hitta orsaken till den tunga andningen, men prover o sånt såg ju bra ut och det är ju huvudsaken

Tack för att ni tog er tid för lilla nervösa mig i onsdags
    Nu känner jag mig lugnare  

• Anonym (-)

Vad skönt att allt såg bra ut! Klokt gjort av dig att åka in och kolla för säkerhets skull. Lycka till med resten av graviditeten!

• Gaztongirl
    Anonym skrev 2010-07-09 11:22:17 följande:
    Tack för er omtanke.

Jag blev inlagd 2 dygn. Kom nyss hem.
    Det tog massa prover och allt möjligt.

DET VAR INGEN BLODPROPP!!  

Vilken lättnad

De kunde inte hitta orsaken till den tunga andningen, men prover o sånt såg ju bra ut och det är ju huvudsaken

Tack för att ni tog er tid för lilla nervösa mig i onsdags
    Nu känner jag mig lugnare  
    Vad skönt! Lycka till nu med bebis.
  • Anonym (Ont i svanken)
    Idag när jag hämtade sonen på dagis och vi hade kommit hem och skulle ge honom mat så vart det tugnt att andas och stort tryck mot lungor och hjärta.. jag fick ta djupa andetag genom munnen men tunga sådanna sen satte vi oss i bien och det försvann inte.. hade vattenflaskan med mig och drack samtidigt jag körde bilen..ringde sambon  och berättade och han sade "det är ju så konstigt väder idag, så är lite tungt att andas" men han förstod nog mig inte riktigt. det spellade ingen roll om jag var inne eller ute.. trycket höll i sig länge... aldrig känt såhär förut, det bara kom.

Plus att jag har ont i svanken hela dagarna sen 2 veckor tillbaka..

Jag hade ett gravtest hemma ch tog det men tror inte det var något sträck.. vi planerar inga syskon då jag har p-stav sen feb 2010 men har haft problem med staven och sexlussten har minskat dramatisk..
    Har många gånger funderat på om jag ska ta ut staven...
Svar på tråden Tungt att andas i vecka 7?