• summertime01

Praktik genom arbetsförmedlingen, va tycker du om det?

Jag tycker det är både ja och nej...
    Det som är på ja-sidan är att man får träffa människor, få göra nått än å bara sitta hemma och lära sig nått nytt!
    Det som är på nej-sidan är att man får göra allt som den ordinarie personalen gör (i vissa fall mer), man får inte nå mer pengar och i vissa (många) fall så utnyttjar dom praktikanter som billig arbetskraft!!

Jag var och praktiserade på ett ställe och första veckan jag var där så blev jag lämnad ensam lite mindre än en halv dag där... :S... nog för att jag är vuxen och kan ta hand om mig själv, men om det hade hänt nått då? Vad skulle jag sagt om en kund hade ringt lr kommit dit? Jag blev helpaff att han gjorde så... :S...
    Alltså det är ju inte världens katastrof grej, men själva grejen bara. För jag visste ju inte vad jag skulle göra lr nått sånt. Men det gick bra, fast jag sket i å svara i telefon.

'Har du haft praktik? lr ska du ha?

• Svar på tråden Praktik genom arbetsförmedlingen, va tycker du om det?
  • Vickan I

Jag hade praktik genom arbetsförmedlingen när jag gick ut gymnasiet. Så länge sedan nu , men fick välja mellan att praktisera eller gå ngn "söka jobb kurs". Praktiserade i klädbutik och älskade det. Visst var lönen kass, typ inget, men jag hade gett mig sjutton på att få fast tjänst efter praktiktiden och det fick jag också. Vet inte hur jag skulle fått in en fot annars, så för mig var det jättebra. Sedan bytte jag bana helt, men det är en annan histioria. Men finns tyvärr säkert praktikplatser där man blir utnyttjad och annat trisst också.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Lonlely Wolf

Jag har haft praktik via AF och jag säger aldrig mer ....Jag blev såååå utnyttjad av företaget så det finns inga ord. Det var ett familjeföretag där alla 4 ahde olika arbete och jag skulle jobba för ett av dem.....efter ett tag jobbade jag föra alla 4 och var på jobbet nästan jämt inga 8 timmars dagar utan 12 timmars dagar. Och det enda jag fick höra var klagomål och gnäll. Jag bad min handläggare på AF att komma dit och se hur dom behandlade mig, men han dök aldrig upp.
    Efter nio månader var jag totalt slut så jag ringde mitt fack och dem kom och så hur det var så jag skulle sluta omedelbart. Företaget blev svartlistad och får inte ta mer praktikanter eller jobbare från AF.

Så jag tänker inte ställa upp för praktik mer jag har goda erfarenheter i administration och även som service biträde, men det e svårt att få jobb och det e jobb jag vill ha för att kunna överleva inte bara leva.....Praktik ger inga pengar och för att man ska kunna få mat och kläder tak över huvud och allt annat som är nödvändigt så måste man ha jobb....Allt blir dyrare och då man har praktik tjänar man ju inget ...tvärtom då måste man äta två gånger om dagen för att orka jobba, man måste betala bussresor och annat som tillkommer så man har mindre pengar att leva för.

Nej inget praktik folk ska inte få utnyttjas.......Möjligen att ungdommar som inte har erfarenheter börjar med praktik för många av dem bor hemma, men även dem behöver pengar.

• hilife
    dansband:
    Det är ju tyvärr rejält dåliga erfarenheter du har och du är tyvärr inte ensam om detta. GP (göteborgsposten) hade en artikel om detta för ett tag sedan. En kvinna hade fastnat i "praktikträsket" och gått in och ut i praktiker i åratal. Vad man får fråga sig i sammanhanget är: Värderar ett företag något de får gratis? Knappast. Därav att praktikanter ofta får möta klagomål och gnäll i sin vardag istället för att de faktiskt ska ses som personer som ska lära sig ett jobb. Min åsikt är att alla företag som tar praktikanter ska kunna visa AF en plan för personen samt att det ska finnas ett sådant jobb, en tjänst, som högst troligen ska tillsättas och att praktikanten ska ha första tjing på den utan förbehåll om inlärningstiden går som planerat. En praktiktid ska heller aldrig vara på mer än MAX 3 månader. Har personen inte lärt sig tillräckligt på 3 månader är det ändå felaktigt och då är det bättre att avbryta och låta företag och praktikant gå vidare. Detta sägs med reservation med att det självklart finns olika komplexitet i olika arbetsuppgifter som kräver olika inlärningstid. Vad jag är ute efter är att en kompetens arbetsledare/chef ska kunna se hur utvecklingen för praktikanten avlöper inom 3 månader.

Att låta företag utnyttja arbetssökande är omoraliskt, oetiskt och direkt galet ur ett längre arbetsmarknadspolitiskt perspektiv. Ingen gynnas av att företag får "gratis - statssubventionerad" arbetskraft en längre tid. Till slut kommer de personer som ytnyttjas slås ut och hamna utanför systemet och i det skedet  börja kosta stora pengar och är i förlängningen inte möjliga att nå/påverka via något system alls då de troligen snabbt kommer till insikten att det inte spelar nån roll vad de presterar, de straffas oavbrutet av ett system som är gjort för kortsiktiga ändåmål. Dels att arbetsgivare utan skrupler kör över folk samt att AF friserar en redan kantstött statistik.

De allra flesta har kompetens. Finns det ett behov inom ett specifikt område och kompetens finns som matchar ska det erbjudas riktig anställning och lön i paritet med vad tjänsten kräver. Det bevisar att flertalet av de sk praktikplatserna är låtsas platser som kommer till för att avlasta slutkörda och felaktigt skötta organisationer och företag. Således - lägg ner skiten med praktikplatser om det inte utförs seriöst med fokus på kompetensutveckla vår företagande och våra arbetstagare. Allt annat är kränkande och kostar pengar vi kan lägga på bättre saker.

/H
  • Mary Jo

Jag hade praktik via arbetsförmedlingen när jag var arbetslös och jag fick fast tjänst och heltidsjobb. Jobbade kvar i 5 år! Så för mig var det ju jättebra

• Lonlely Wolf
    hilife skrev 2010-07-08 01:46:31 följande:
    dansband:
    Det är ju tyvärr rejält dåliga erfarenheter du har och du är tyvärr inte ensam om detta. GP (göteborgsposten) hade en artikel om detta för ett tag sedan. En kvinna hade fastnat i "praktikträsket" och gått in och ut i praktiker i åratal. Vad man får fråga sig i sammanhanget är: Värderar ett företag något de får gratis? Knappast. Därav att praktikanter ofta får möta klagomål och gnäll i sin vardag istället för att de faktiskt ska ses som personer som ska lära sig ett jobb. Min åsikt är att alla företag som tar praktikanter ska kunna visa AF en plan för personen samt att det ska finnas ett sådant jobb, en tjänst, som högst troligen ska tillsättas och att praktikanten ska ha första tjing på den utan förbehåll om inlärningstiden går som planerat. En praktiktid ska heller aldrig vara på mer än MAX 3 månader. Har personen inte lärt sig tillräckligt på 3 månader är det ändå felaktigt och då är det bättre att avbryta och låta företag och praktikant gå vidare. Detta sägs med reservation med att det självklart finns olika komplexitet i olika arbetsuppgifter som kräver olika inlärningstid. Vad jag är ute efter är att en kompetens arbetsledare/chef ska kunna se hur utvecklingen för praktikanten avlöper inom 3 månader.

Att låta företag utnyttja arbetssökande är omoraliskt, oetiskt och direkt galet ur ett längre arbetsmarknadspolitiskt perspektiv. Ingen gynnas av att företag får "gratis - statssubventionerad" arbetskraft en längre tid. Till slut kommer de personer som ytnyttjas slås ut och hamna utanför systemet och i det skedet  börja kosta stora pengar och är i förlängningen inte möjliga att nå/påverka via något system alls då de troligen snabbt kommer till insikten att det inte spelar nån roll vad de presterar, de straffas oavbrutet av ett system som är gjort för kortsiktiga ändåmål. Dels att arbetsgivare utan skrupler kör över folk samt att AF friserar en redan kantstött statistik.

De allra flesta har kompetens. Finns det ett behov inom ett specifikt område och kompetens finns som matchar ska det erbjudas riktig anställning och lön i paritet med vad tjänsten kräver. Det bevisar att flertalet av de sk praktikplatserna är låtsas platser som kommer till för att avlasta slutkörda och felaktigt skötta organisationer och företag. Således - lägg ner skiten med praktikplatser om det inte utförs seriöst med fokus på kompetensutveckla vår företagande och våra arbetstagare. Allt annat är kränkande och kostar pengar vi kan lägga på bättre saker.

/H
    Så sant som du säger.....detta borde politiker och alla på arbetsförmedlingen läsa.....Lägg ner praktiken och utnyttjande av människor.
  • Lonlely Wolf
    Mary Jo skrev 2010-07-08 02:03:35 följande:
    Jag hade praktik via arbetsförmedlingen när jag var arbetslös och jag fick fast tjänst och heltidsjobb. Jobbade kvar i 5 år! Så för mig var det ju jättebra
    Företaget som jag hade praktik hos hörde jag när sonen sa till mamman när dessa 2 års praktik e över ser du till att hon måste sluta för vi får ju en ny praktikant efteråt så de kostar oss inget.....Detta berättade jag för facket därför får dem inga fler praktikanter inte heller får dem anställa från AF
  • mammaspinglor

man måste vara noga med att  det finns en fast tjänst efter praktiken. sen måste man tänka på att praktiklönen inte är så hög så man har svårt att överleva

• Ly75

Jag har arbetspraktik via Arbetsförmedlingen och jag trivs ypperligt. Jag har lärt mig massor och det är en värdefull erfarenhet och de jag jobbar med på företaget talar ofta om för mig hur glada och tacksamma de är över att jag är där, sånt är ju alltid roligt. Dessutom fyller jag igen ett hål i cv't. Däremot är ju inte ersättningen högre än a-kassan och det som stör mig är att de drar stämpeldagar under praktiktiden! Helt sjukt!

• malung86

Jag har haft praktik på ett café.

Där chefen satte in mig istället för personal, blev tjurig om man var sjuk (en kollega jobbade magsjuk i två dagar), det var ok att svära och skrika åt personalen.

• Eisa

I det ideala samhället ska det inte behöva finnas. Där ska alla värderas med riktig lön för sitt arbete. Men ack vi lever inte i ett idealt samhälle och kanske detta är en bra åtgärd i dagens samhälle. Nog skulle jag MYCKET hellre ha praktik än gå hemma. Gå hemma är rent dödligt, tror jag. Man behöver något att göra.

Svar på tråden Praktik genom arbetsförmedlingen, va tycker du om det?