• Mamma Miiia19

Utslag av pencillin eller annat???

Min dotter som är 1 år har i en vecka nu ätit Amimox mot öroninflamation, vi avslutade kuren igår och idag ser hon ut som på bilden jag lägger in. Hela kroppen är täckt av dessa, ansikte, mage och rygg är värst!
    Ringde BVC idag och frågade om dessa och hon trodde att det berodde på Amimoxen...

Någon mer som varit med om detta och känner igen dessa utslag??

• Svar på tråden Utslag av pencillin eller annat???
  • Bubbis10

ts
    här har du en mamma som varit mkt orolig genom åren pga bla just detta du uppvisar. Min dotter är nu 11 år å har varit på diverse utredningar på barnmedecin, det du visar upp på fotot är typ som nässelutslag å en ren allergisk reaktion. Min dotter tål inte kåvepenin utan får erymax ist. Det du behöver till din lilla är ngt med antihismatin, som finns i tavegyl,betapred mm. men dom är på recept, ta med henne till en Vc å be dom skriva ut, påvisar hon känslighet för detta så kan det komma annat åxå men behöver inte.
    min dotter har kors allergi, å jag kan aldrig veta vad hon reagerar på..sist så spred sig dessa utsal fort å när det nådde ansiktet på mindre än 1 min så var det 112 å ambulans in så hon inte blir påverkad i luftvägarna.
    Kolla ditt barns tunga så den inte svullnar, å andningen.

Att dom inte tar dig på mer allvar e TRAGISKT! som sagt, min dotter e tvärallergisk å man vet aldrig emot vad, så nu har vi tabletter hemma samt en spruta i värsta fall....
    detta började när hon var ca 3-6 månader...

Hoppas det ska gå bra, men ta den lille till läkare.

• Mamma Miiia19

Oki, tack för svar =) Min dotter är inte svullen någonstans och vi  har nu slutat med amimoxen, enligt bvc ska vi vänta tills på fredag och se om det går tillbaka annars åka in.
    Hennes allmänna tillstånd är som vanligt, pigg och glad på dagarna!

Hon är ju förkyld oxå så täppt i näsan har hon varit ett tag, men hon andas ändå som hon ska!

• Bubbis10
    Mamma Miiia19 skrev 2010-07-07 21:08:47 följande:
    Oki, tack för svar =) Min dotter är inte svullen någonstans och vi  har nu slutat med amimoxen, enligt bvc ska vi vänta tills på fredag och se om det går tillbaka annars åka in.
    Hennes allmänna tillstånd är som vanligt, pigg och glad på dagarna!

Hon är ju förkyld oxå så täppt i näsan har hon varit ett tag, men hon andas ändå som hon ska!
    Så lite, men det beror garanterat på medecinen. bra att hon inte svullnat, när hon får denna typen av reaktion så kolla alltid luftvägarna å tungan....det tar ett par dagar så gäår det bort,men det kan klia ngt vansinnigt med..
  • Svanflikkan85

Har du kolalt i bipacksedeln på biverkningar?

Min son äter amimox nu för öron inflammation med. Men han har ätit denna medicin när han hade öroninflammation vid 7 månader.

• Bubbis10
    Svanflikkan85 skrev 2010-07-07 22:37:42 följande:
    Har du kolalt i bipacksedeln på biverkningar?

Min son äter amimox nu för öron inflammation med. Men han har ätit denna medicin när han hade öroninflammation vid 7 månader.
    det var så det började med min dotter,öroninflammationer till förbannelse....vid 2 år så opererades hon, med rör.
    pga starka reaktioner på medecin å smärta såklart..stackars de små..hua..Hoppas min kommande son slipper.
  • Kastrull

Har aldrig fått utslag, men känner igen beskrivningen att det kan klia som fan om man överreagerar mot antibiotika. Jag fick svullnader. Verkar barnet ha klåda? I mitt fall blev svullnaden värre om jag klöste.

• Svanflikkan85

både hudutslag och nässelutslag är vanliga biverkningar.

• Mamma Miiia19
    Kastrull skrev 2010-07-07 22:40:52 följande:
    Har aldrig fått utslag, men känner igen beskrivningen att det kan klia som fan om man överreagerar mot antibiotika. Jag fick svullnader. Verkar barnet ha klåda? I mitt fall blev svullnaden värre om jag klöste.

Hon rört sig hela natten så det har nog kliat ganska mycket...
    Men vi ska till vårdcentralen nu och kolla upp det, fick order av vårdguidens sköterska att åka in idag!

• Bubbis10
    Mamma Miiia19 skrev 2010-07-08 09:23:28 följande:

Hon rört sig hela natten så det har nog kliat ganska mycket...
    Men vi ska till vårdcentralen nu och kolla upp det, fick order av vårdguidens sköterska att åka in idag!

Jättebra att du åker in, hon kommer antagligen få batepred eller tavegyl..
Svar på tråden Utslag av pencillin eller annat???