• karet

    Mitt absolut bästa LCHF-recept!

    Tänkte att vi kanske kunde ha en tråd där vi skriver in våra absoluta favoritrecept.
    Alltså inte "okej-recepten" utan såna där totala knockoutrecept som man bara älskar. Vad säger ni om det?

    Om ni testar något recept så får ni jättegärna skriva och betygsätta.

    Hoppas tråden kommer igång, vore toppen att få lite recept, tycker jag iaf.


    Försök gärna att hålla övrigt "prat" borta från tråden då det kan bli svårt att ögna igenom recept. Har ni frågor om receptet så får ni självklart skriva och fråga! 

  • Svar på tråden Mitt absolut bästa LCHF-recept!
  • karet

    Börjar med mitt favoritrecept. Ett recept jag älskat i flera år, redan innan jag började med lchf. Ett enkelt men ack så gott recept. Perfekt antingen en vanlig vardag eller som festmat. Bara att öka på receptet varteftersom. Såsen har jag redan dubblerat här i receptet för jag tyckte det blev lite för lite sås från början.

    Kyckling med sparris, citronsmörssås och parmesan.

    2 port


    2 kycklingfiléer, delade på tre, utbankade 25 g smör 1 msk olja 8 msk citronsaft (antingen färskpressad eller på flaska) 100 g smör

    Sparris, färsk grön (jag brukar ta 1 knyte per person, men där gör ni som ni vill) Parmesan (riven med potatisskalare, ska vara mycket, ca ½-1 dl per person) Koka upp vattnet till sparrisen, ha i lite salt. "Ansa" sparrisen. Alltså bryt av sparrisens nedre del, bara att böja sparrisen och den går av på egen hand. Kasta stumparna.
     
    Banka som sagt var ut de delade kycklingfiléerna och stek i stekpanna på medelhög värme i 25g smör och 1 msk olja. Salta och vitpeppra ev.
    När filéerna är klara så tar ni upp dem och lägger dem på era tallrikar.

    Stoppa nu i sparrisen i det kokande vattnet.

    Rör sedan ner citronsaften rakt i stekpannan. Jag använder plastvisp till såsen.
    Låt sjuda ca 1 minut och rör sedan ner smöret (det resterande 100g). Antingen lite i taget eller en stor bit som ni ständigt rör så det smälter ner sakta men säkert. LÅT EJ KOKA!
    När smöret smält ner är såsen klar .

    Häll över såsen på kycklingfiléerna (gärna genom en sil så ni slipper "kycklingrester") och lägg sedan på sparrisen.
    Sist (men inte minst!) strör ni över parmesanflagorna.

    Ät och NJUT!!

  • Röde orm
    Röde orm skrev 2011-08-03 18:40:05 följande:
    Detta blir vår bröllopsdagsmiddag om några timmar! :) tack för receptet!!
    Förrätt: Fyllda avokados ( www.familjeliv.se/Forum-11-258/m53392256.html ) 
    Efterrätt Cheesecake ( www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=866 )

    Smask! 
    Sorry, fick in fel recept på förrätten. Fint att länka tillbaka hit, hehe...
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=487 Here it is! 
Svar på tråden Mitt absolut bästa LCHF-recept!