• hilife

Priser på begagnade PS3

Sitter och letar lite efter ett billigt PS3. Modellen har funnits några år och 250gb versionen kostar idag under 3000:- Döm av min förvåning när man ser att blocket annonserna på GAMLA PS3:or som säkert kan vara ganska sunkiga, kostar uppåt både 4 och 5 tusen kronor? Hur funkar det där igentligen, är det nått jag inte fattat? I min värld TAPPAR elektronik värde, fort. I annonsörernas värld verkar de vilja ha tillbaks ALLA satsade pengar för kontroller, spel och tillbehör. Är det bara i tv spels branschen det funkar så för jag kan inte dra mig till minnes nånannanstans där det anses var möjligt att "få ut" allt man betalt som nytt, efter 2-3 års användande? Känns ju helt galet.

Jag tänker väl så här, en dator (som en PS3 i praktiken är) halverar sitt värde på 6 mån och efter 3 år är den "avskriven", dvs äger inget värde i princip. Bruksvärde finns ju förstås men inte reelt värde i kronor och ören. Om en NY 250gb PS3 kostar 2880:- på billigaste stället borde en 3 år gammal maskin med MINDRE hårddisk och med normalt slitage kostar iaf minst hälften, alltså nedåt 1200-1500 ??? Tror aldrig jag sett en begagnad PS3 för under 2 tusen och då hade den defekt blåstråle.

My god vad jag inte fattar prissätningen på den där manicken...
    //Hilife

• Svar på tråden Priser på begagnade PS3
  • inze

Kolla in kameror på t ex Blocket. Även där utgår man från nypris för några år sedan och drar möjligen ner priset några hundralappar. Att den sen handlar om flera år gammal teknik och att produkten är begagnad verkar inte påverka prissättninge så mycket i en del fall. Nypris för några år sedan är tämligen ointressant. Har aldrig sett någon nämna nypris på en begagnad bil.

Att nya modeller på marknaden har nyare teknik och att priserna inte stigit  verkar inte påverka säljarna av begagnade kameror.

• R Franklin

Lite skillnad på elektronik i allmänhet och just konsoler. Det händer rätt lite i en livscykel på en konsol, dvs en begagnad är lika "bra" som en ny. Dessutom följer i regel med en massa prylar (läs spel) med begagnade som naturligtvis drar upp priset. Om prisena sedan är rimliga, tja det är ju upp till var och en att bestämma.

I'm a skeptic . . . Sorry to annoy you with facts.
  • hilife

Tillbehör som drar upp priset?
    Dra en pararell till bilvärlden, där kostar en skinnklädsel 15 tusen extra när bilen är ny, 10 år senare höjer det värdet med max 3-4 tusen. Utrustning och tillbehör betalas det otroligt dåligt för i andra och tredje hand...

Vänder vi tillbaks till en beg PS3 med "tillbehör" så slits det visst. Fjärrisar, handkontroller mm får man ju byta ut efter hand eftersom de trycks sönder eller ger upp på annat sätt. Dvdläsarna går sönder osv. Sen har jag hittils inte hittat en enda annons på PS3 där folk råkar ha de spel jag vill ha, då är det ju knappast något man har lust att betala för.

Det vore ju en suverän pensionförsäkring att köpa 1000 PS3 och ha tills man blir gammal och då kan man sälja dem för samma som nya kostar då? Självklart funkar det inte så, många PS3 på blocket förbli osålda men sänks priserna? NOOOPE. Jag tycker att prisnivåerna är totalt orealistiska på beg. det är då säkert. Fruktansvärt underlig prissättning och marknad över lag. Intressant att det bara är jag som reagerar på det så det är väl nått underförstått att man får igen pengarna man lagt ut in i förbannelse. Märkligt faktum om det stämmer för det funkar ju inte så nån annanstans inom nått annat område.

• Tässs

Måste lägga till en sak, de "gamla" PS3:orna är bakåt-komparativa därav att priset kan öka. Spelar man inte PS2 spel är ju det inte nåt problem men tänk också på att många använder sin PS3:a som bluerayspelare därav att de slits ut tidigare.

• TheOtherMarcus

Har själv tittat runt efter ett begagnat PS3 i dagarna och kan bara hålla med, priset på begagnat är för högt. Sen hittade jag den här tråden. 1000:- för en konsoll skulle vara mer rimligt. Kompatibilitet med PS2 kan höja priset 400:-, det är vad en begagnad PS2 kostar. Medföljande spel kanske 100:- st. Det är ju sällan man vill spela samma spel som säljaren.  Måhända man kan få 200:- för ett enstaka spel till rätt köpare, men knappast i klump. Likaså kontroller, mikar, gitarrer, säg 100:- st. Jag undrar verkligen vem som köper begagnat till utannonserade priser, jag gör det inte. Då blir det nytt istället.

Svar på tråden Priser på begagnade PS3