Varit gift med kvinna som blivit narcissist - hon hindrar att jag talar med sonen och vill bestämma tider
Rubriken låter väldigt... men jag kan inte skriva annat. Till er som inte vet vad det går ut på, se
http://www.narcissism.se/page2.html#Anchor2
Många av de sakerna där är vad jag upplevt. De nedanstående är främst dom
vill ha sin vilja igenom fullt ut
har orimliga krav och ställer ultimatum (vilket har kunnat inbegripa hot)
får inadekvata vredesutbrott eller är passivt aggressiva
har ett svart-vitt tänkande, idealiserar och nedvärderar
förmedlar dubbla budskap
saknar empati och inlevelseförmåga
ljuger obehindrat och skamlöst
baktalar andra, sprider falska rykten och falskanklagar
byter fokus I diskussioner
använder ologiska resonemang
förolämpar, hånar och kränker
är arroganta och mästrande
är ointresserade av att reda ut konflikter och missförstånd
Det har varit även på telefon varpå effekten förstärkts genom att hon kan ha fått utbrott, talat
utan att sluta och sen lagt på, eller bara sagt jag vill inte tala och lagt på eller sagt kränkande eller hotande saker "om du ..... så ska jag..." osv. Men just lagt på, och sedan stängt av sin mobiltelefon.
Hon har nog i år hotat säkert 50 gånger minst, nej fler, måste vara 100. Att hon om jag gör nåt hon inte gillar så skulle hon anmäla mig till polis, socialförvaltning och några till.
Tre barn har vi som är 9, 12 och 15. De äldsta vill inte vara hos henne, och hon bryr sig knappt om dem, än mindre sedan hon blev ihop med ett snusande drägg som ser ytterst ovårdad ut, vilket hon blev mkt kort efter skilsmässan. Denna .. vad det nu är.. har jag konfronterat några gånger vad han har för uppfattning om henne som mor osv men har har bara viftat bort dvs visar som att han skiter i det. Hon har blivit dessutom dummare än hon var innan, och ser inte. Har jag påtalat om det har hon börjat att tjafsa, hota eller kränka tillbaks.
Hon har nu börjat vela ha den yngsta hos sig, som varit här mest under lång tid, och de andra är ju här alltid.
Hon gillar inte att jag talar med honom när han är där. Hon brukar av och till ta hans mobil och/eller stänga av den. Hon har sagt att när hon har honom så ska jag inte tala för mycket med honom, och.. för att hon är trött på mig och hon vill inte höra när det ringer. Att han själv velat har inte bekommit henne. Hon har gett honom telefonen om hon känt för det, för hon vet ju att han vill. Till mig har han sagt att hon var "elak" pga det.
Men.. naturligtvis, han känner den lojala kärleken till henne och vill vara med henne, och han får då ta dom sämre sidorna också.
Jag vill också säga att hon förr, för ett antal år sen, eller tills dess hade goda och varma sidor, iofs inte bara pga temperament men i alla fall, även varma och mjuka sidor Detta försvann till största del förra året, till 90% kanske men nu i sista vevan till 98%, "typ". Och nu verkar värderingarna vara modifierade. Jag har aldrig annars sett någon ändras så, men andra jag talat med bekräftar att det ju är narcissistiska drag alternativt inom en neuropsykiatrisk störning.
Bortsett sorgen över var hennes själ är, för det har varit en mycket obehaglig upplevelse att se detta förfall,
till den så ljugande person hon kom att bli. Efter att jag konfronterat än mer, det tog 2 månader... av lögner så föll det, men det är ju inget som ger ett förtroende nu. Och jag vet inte när heller, inte om hon har kvar den
störda sidan, detta hårda falska oempatiska.
Till det andra, nyligen sa hon att hon ville ha den mnste och inte som tidigare några dar i taget utan
nu veckovis. Jag sa, men det har vi ju talat om, om han är hos dig så länge så saknar han ju dom andra och
det gör även dom här, dom leker och gör saker tillsammans, och när han är hos henne så är han ju själv. Själv har han sagt att han vill vara hos henne 2 dar per gång och sen mer här.
Hon har nu börjat tala mer om att hon mer ska ta dit drägget. Jag känner mig givetvis inte bekväm i detta, för hans och dom andra barnens skull. Jag sa, att det är ju bättre att det är färre dagar så att han inte hinner börja sakna dom så mkt. Och inte uppleva hur hon tar dit... Och dessutom frågade jag henne, skulle inte du själv sakna, om du inte har barn under en vecka? Hon sa nej. Nej jag begriper inte det. men det visar
att hon kopplar bort av och till, och att hon lagt mer intresse senare tiden på den här slusken, än sina barn. Och att hon nu försökt kompensera lite. (till det yttre?) Men de äldre barnen hör hon nära nog inte alls av sig till.
Hon har förmodligen brutits ner av nån slags press men jag är inte säker på vilken, och jag är rädd att det är för att hon är enormt jagsvag, pressen blir ju att finna en identitet. Klart torde vara, att hennes så
negativa förfall sista tiden kan tillskrivas äcklet som hon mött. Jag är ledsen, men jag känner inte för att uttrycka mig på annat sätt, för hon, som den hon varit, finns inte längre. Vad som är nu... vet inte vad det är.
Och detta har t o m känts läskigt, som att hennes själ försvunnit, eller blivit "fängslad". Och som sagt, har varit förtvivlat ledsen om detta, gråtit mycket.
Nåväl... jag undrar, varför .. nej det finns väl inga svar, varför inte vilja att han talar med mig om han själv vill,
varför. Och varför vill hon bestämma tider, utan minsta kompromiss?