• Ekorrfamiljen

    Har ni haft problem med er piercing i näsan?

    Min dotter som fyller 14 i höst har tjatat om at få göra en piercing i näsan i flera år nu. Jag har sagt att jag helst vill att hon väntar tills hon är 16, men nu har pappan (som hon bor hos) sagt att hon får göra en nu. Då sa jag att hon måste gå till en seriös studio och inte låta någon kompis göra den och det gick hon med på. Jag betalar gärna bara det blir bra gjort.


     


    Nu undrar jag hur ni som har näspiercing har haft det med ev. infektioner, smärta, sårläkning osv. Jag ser framför mig att det kan bli problem att snyta sig när man är förkyld till exempel.. Är det så? Vad ska jag tänka på mer? Jag vill att hon väntar med att pierca sig till i höst åtminstone så att hon kan sola och bada nu i sommar..


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Svar på tråden Har ni haft problem med er piercing i näsan?
  • 737 dagar

    Jag har två piercingar i näsan och har inte haft problem med nån utav de.
    Det är inte svårare at snyta sig när man är förkyld, det är bara en vanesak. Sen beror det ju helt åp vad man har för smycke. Jag har två ringar i ena näsvingen och de kan vara ivägen ibland, men inte så farligt =)

    Sola kan man göra fast man har en nygjord piercing men bad får man ju akta sig för. Jag tycker att det är smart att tänka  förväg vad de är för smycke man vill ha i till slut, så att man gör ett tillräckligt stort hål från första början, så slipper man töja :) Jag som ville ha en ring fick ju töja min 0,2 mm. Det låter inte mycket, men det var mer smärtsamt än att göra själva hålet!

    Sen är det ju såklart jätteviktigt att man inte pillar på den nya piercingen och rengör den två gånger per dag. Mellan rengöringarna ska man INTE röra vid den!

    Lycka till :)

  • CecAl

    Hade hål i näsan och ärligt talat så gjorde det mindre ont än att ta hål i öronen... Fick inga infektioner eller så, men efter att jag haft den i ca ett år så började piercingen lukta konstigt trots regelbunden rengöring... Ibland järn (silversmycke) och en konstig unken lukt... så jag tog ut den! Nu syns det fortfarande ett litet litet ärr som mest ser ut som en pormask, men så känns det som att det finns ärrvävnad inuti för det är tjockt runt hålet när man känner inifrån... 

    Nää haha det blir inga problem med att snyta sig, hålet är så litet och smycket sitter ju i vägen... är väl mest om den råkar fastna i pappret och man rycker till *ryser*
    Tänk på att informera henne om att man faktiskt kan bli förlamad i ansiktet av att ta hål i näsan, och att om man får en infektion så kan det sprida sig till ögonen, hon kan bli allergisk osv osv... Och så ser man ut som en sigenare (förlåt alla sigenare)

    Ja verkligen, klart hon bör vänta tills i höst! 

  • Loha88

    jag har inte haft några som helst problem med min.. och har haft min sen ja va 16.. nu är ja 22...

  • 737 dagar
    CecAl skrev 2010-07-08 10:38:22 följande:
    Hade hål i näsan och ärligt talat så gjorde det mindre ont än att ta hål i öronen... Fick inga infektioner eller så, men efter att jag haft den i ca ett år så började piercingen lukta konstigt trots regelbunden rengöring... Ibland järn (silversmycke) och en konstig unken lukt... så jag tog ut den! Nu syns det fortfarande ett litet litet ärr som mest ser ut som en pormask, men så känns det som att det finns ärrvävnad inuti för det är tjockt runt hålet när man känner inifrån... 

    Nää haha det blir inga problem med att snyta sig, hålet är så litet och smycket sitter ju i vägen... är väl mest om den råkar fastna i pappret och man rycker till *ryser*
    Tänk på att informera henne om att man faktiskt kan bli förlamad i ansiktet av att ta hål i näsan, och att om man får en infektion så kan det sprida sig till ögonen, hon kan bli allergisk osv osv... Och så ser man ut som en sigenare (förlåt alla sigenare)

    Ja verkligen, klart hon bör vänta tills i höst! 
    Fast man ska ju inte ha silversmycken i piercingar eftersom de innehåller så mycket nickel. Ingen piercare skulle någonsin sätta i ett silversmycke, utan det är alltid titan som gäller.

    Förlamad blir man inte om man låter en riktig piercare göra det.
  • Loha88

    jag gjorde min hos en frisör.. å aldrig haft problem..-

  • 737 dagar
    Loha88 skrev 2010-07-08 10:44:14 följande:
    jag gjorde min hos en frisör.. å aldrig haft problem..-
    Nej det behöver man ju inte få. Dock avråds man nuförtiden att göra piercinar med pistol då de inte går att rengöra ordentligt. Det enda riktigt sterila man kan göra är hos en piercare där de använder kanyler.
  • Ekorrfamiljen

    Tack för era svar och synpunkter!!

    Jag har sagt att hon måste gå till en riktigt piercare för det där med håltagningspistol känns inte bra, speciellt inte i näsan. Jag gjorde mina hål i öronen med pistol medan maken gjorde sitt med nål (studio) och det verkade mycket bättre.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Anna o Leia

    Nej, jag har aldrig haft problem med någon av alla mina piercingar. Har oxå i näsan och har aldrig haft problem. Det enda är väl kanske att man i början är o pillar lite på ringen/ploppen  o då kan man ju få in skit i näsan o på infektion elle bli förkyld.. men jag fick som sagt inga problem.

    Jag tog hål i näsan med en "pistol" hos en frisör. Alla de andra har jag gjort hos en seriös piercare.

  • Rakad Apa
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-08 10:25:41 följande:

    Min dotter som fyller 14 i höst har tjatat om at få göra en piercing i näsan i flera år nu. Jag har sagt att jag helst vill att hon väntar tills hon är 16, men nu har pappan (som hon bor hos) sagt att hon får göra en nu. Då sa jag att hon måste gå till en seriös studio och inte låta någon kompis göra den och det gick hon med på. Jag betalar gärna bara det blir bra gjort.


     


    Nu undrar jag hur ni som har näspiercing har haft det med ev. infektioner, smärta, sårläkning osv. Jag ser framför mig att det kan bli problem att snyta sig när man är förkyld till exempel.. Är det så? Vad ska jag tänka på mer? Jag vill att hon väntar med att pierca sig till i höst åtminstone så att hon kan sola och bada nu i sommar..


    Vad för typ av piercing menar du? I näsvingen eller i septum?

    Jag har en i septum och den gjorde inte speciellt ont att göra, var mest obehagligt.
    Tog ganska lång tid att läka helt eftersom jag slavade med rengöringen (väldigt dumt).
    Tror oxå hon bör vänta tills höst då risken för infektion är högre i värme.
    På vintern är det inte helt ovanligt att få snor på ringen Flört
  • Ekorrfamiljen

    Hon vill göra den i näsvingen!

    Själv har jag hemliga drömmar om att ha en piercing i näsan (vingen) jag också, men det känns lite desperat när man fyllt 33 kanske.. Fast man ska ju följa sina drömmar så kanske dottern och jag går dit tillsammans.. Drömmer

    Kan tillägga att jag piercade naveln när jag var 25 (snacka om fjortisvarning) men tyvärr växte den igen när jag var gravid i vintras..


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Har ni haft problem med er piercing i näsan?