• Bonanza

Leker era barn med leksaker?

Jag fattar inte, vi kan väl inte vara de enda med barn som inte leker med leksaker? De leker bara med varandra. Femåringen fick t.ex. en efterlängtad radiostyrd bil i födelsedagspresent. Den lekte han med kanske 5 ggr, nu står den på hans rum. Dottern på 3 år fick ett pippiskepp med gubbar till i julklapp, det står nu i lekrummet utan att användas.

De har ett stort ärvt dockskåp. Det är i princip bara förvaring. De har massor av gosedjur och dockor som de har fått i present. De används kanske någon gång som rekvisita i doktorslekar eller under mamma-pappa-barn-lekar, men oftast ligger de bara oanvända.

De har tågbana som ligger isärplockad i en låda. De har en sån där stor studsboll som de aldrig studsar på. De har små dinosaurier som ligger bortglömda, osv. En leksaksspis har de - den används faktiskt. Kors i taket! Lego har de och bygger med... måttligt.

Trots allt detta har de ändå extremt lite leksaker om man jämför med deras jämnåriga kompisar. De har inga docksängar, ingen dockvagn, inga barbies, inga actionfigurer, inga bilar, inga plastgrejer osv osv. Varje gång de fyller år blir det lika krångligt - vad ska de önska sig? De använder ju inte leksaker.

Är det bara våra ungar som är såhär? De har som sagt ett stort lekrum med diverse leksaker, ändå leker de bara fantasilekar med varandra. Och jag klagar inte, jag tycker det är rätt sunt och bra. Men de känns rätt ovanliga.

Eller?

• Svar på tråden Leker era barn med leksaker?
  • Kazeer

Äldste sonen (drygt 3 år) har leksaker (inga enorma mängder) men han leker helst med vanliga vardagssaker. De senaste dagarna har det varit två stekspadar, som har fått ta form av olika saker i hans fantasi.

Härom dagen tog jag med honom till en leksaksaffär. Han var totalt ointresserad av vad som fanns där och ville helst gå därifrån så fort som möjligt. Inte mig emot

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Suri

Låter som underbara ungar. Normala. Det är nog rätt vanligt också tror jag att det är så. Barn och deras föräldrar bombarderas med info om vad de behoöver för saker och vad de bör önska sig. Lekrum ser ibland ut som små leksaksaffärer. Vi har också lite saker. Skönt. Inte leker ungarna mindre för det? På förskolan där jag arbetar har vi inga trad leksaker längre. Inga dockor eller bilar, inga barbies eller gubbar osv. Vi har massa annat material som de bygger och leker med hela dagarna. Full aktivitet, inga konflikter om saker, massa diskussioner om vad som ska vara vad, utvecklande och mycket kreativt! En motvikt till barnens hem som är fullt av leksaker som de leker mindre och mindre med... De vill ha skräp!

• augustisten

Min unge är lika dan. Han har aldrig varit spaciellt intresserad av något annat än böckerna i sitt rum egentligen.

Fast just spisen leker han också med ibland faktiskt... Annars hittar han mest på sånger eller sagor och går runt och "mumlar" - fantasilekar för hela slanten här också alltså - och stor indignation om man missat att han för tillfället inte är en pojke utan en väldigt farlig häxa... eller något annat :)

Låtsaskompisar finns det ett gäng också. Ibland får man se upp hur man går så att man inte råkar trampa ner någon. Det kan bli uppståndelse det. Väldigt ofta berättar de för honom att man tex visst kan äta glass till frukost. Eller gå till dagis nakenfis. För det har de hört på radio. De lyssnar mycket på radio låtsaskompisarna.

Just nu är det annars vemodiga visor om kärlek och döden som gäller - och till det behövs ju ingen rekvisita. Bara att plocka i outsinlig mängd direkt ur huvudet.

• MissAdelaide

Jag har en 4-åring som nästan aldrig leker med leksaker. Köpte alla möjliga grejer men ingenting funkade. Jättesvårt att fundera ut hur han är och vad han gillar. Nu vet jag efter mycket snack med honom. Han är en sportkille som bara vill ha bollar och spela alla sporter där en boll är inblandad. Jobbigt när man måste hitta på något inomhus! Vår dotter på 2 år leker med allt och använder alla leksaker så det är inga problem men sonen kan bli en aning rastlös ibland då man ofta behöver vara 2 eller fler för hans bollsporter.

• CeeJay

Våra barn, 4,5 resp 6 år leker mest med "saker" som tex toarullar (gör om till rymdskepp, kikare och annat dyligt), pinnar, kottar, stenar, pärlor osv osv. De "dyra/stora" leksakerna de har är inte lika intressanta. Mina barn har inte heller så väldigt mycket leksaker (om man jämför med många andra) men ibland kan intresset vakna för en gammal leksak de haft när de varit små som fortfarande ligger och dammar i nått hörn.

Men rent generellt tror jag de flesta barns fantasi jobbar bäst med vanliga saker som penna, sax och papper, toarullar eller pinnar. Då får de skapa själva, både saker och lekar

• NoKnock Angleton

Sonen på 3 leker med lite saker, små pippidockor bla. Men dottern på 6 har aldrig gjort det. Hon är ute och röjer istälelt, har alltid varit. Sonen börjar nu också tycka det är roligare att vara ute. De har aldrig lekt med varandra, mer försökt döda varandra Jo sonen leker med lego också, det älskar han. Dotter föredrar isf att spela spel på datorn och läsa böcker. Hon är sin mammas dotter

• Shadilly

Min tvååring leker mest med sina siffror faktiskt, han har dem i en burk och så öppnar han den och ropar "Hej siffror!" Sedan plockar han ut dem en efter en och pratar med dem "Åtta! Fin åtta!" och när han är less på det får de åka på flket till trehjulingen.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Maggis

Låter som våra, i stora drag. De leker med varandra och med pinnar, kottar och andra diverse ting som de gör till olika saker i fantasin. Jag tycker det är roligt men ibland skulle jag önska att de kunde varva ner med lite tågbana eller lego. Det går livat till här nästan jämt.

Fördelen är att vi inte har en massa grejor som ligger och skräpar; tvärtom så tycker jag vi har lite leksaker hemma om vi jämför med våra vänner som har barn.

//Maggis
  • 080802

Min dotter är iofs bara 1½ men hon leker inte med några leksaker alls. Jag kan iinte komma ihåg att jag (som är ensambarn) lekte särskilt mycket med mina leksaker heller. Jag var helst ute och lekte med kompisar eller satt och tittade i böcker eller på film. Så det är nog inte helt ovanligt att barn inte leker med massa leksaker.

• AW76

Mina barn - 2½ och snart 5 år - leker mycket med gosedjur och olika gubbar/dockor/figurer. Resten skulle man faktiskt kunna hiva. Dvs: klossarna/ bilarna/ tågbanan/ leksaksspisen/ och ja.. vad har vi mer.. Mycket som står oanvänt är det iallafall!

Införskaffade ett dockskåp nyligen som jag trodde skulle bli populärt. De älskar ju att leka med djur och dockor. Men det var bara roligt de första dagarna. Nu står det och samlar damm..

De leker faktiskt mest med varandra och djuren (och ev. andra föremål som inte är leksaker) Sen älskar min äldsta att rita - det kan han sysselsätta sig länge med.

Du gav en tankeställare här ts. Det skulle faktiskt räcka att ge sonen nya ritblock och pennor i födelsedagspresent! (och ev. ngt gosedjur) Ja böcker är ju alltid bra förstås. Men jag tänker definitivt skita i Toys´R Us. De leker ju ändå inte med deras skit. Flört Skrattande

• Teskedsmamman

Mina tre killar sliter på studsmattan rätt bra

Det de leker med är lego (även duplo) och briotåget, de flesta andra leksaker används ytterst sällan, men nu har de inte så mycket leksaker utan vi lägger pengarna på det som de vill ha och som vi vet att de leker med, lego och briotåg....

3 killar & pojke v35 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • maximum

Min son leker mest i köket med köksredskapen. Mina plastgrejer är bäst och även grytorna.
    Han har många leksaker också och måste han välja där så blir det en nyckelpiga som kan spela.

• Tant Green

Min tjej (snart 5 år) har heller aldrig varit intresserad av leksaker, förutom i leksakaffärer där hon tycker det är kul att pilla på allt, men det är ju bara max en halv minut, sen går hon till nästa sak och precis likadant skulle det vara hemma om vi köpte allt hon petar på. Den enda leksak jag tror hon verkligen använt är doktorsväskan som hon fick när hon var 2 år, den lekte hon med dagligen i minst ett år och fortfarande åker den fram lite då och då. Annars är det bara rollekar och vad som helst duger som "rekvisita" då.  

Håller med om att det är svårt att önska saker till födelsedag och jul, men det finns ju så mycket annat kul som inte är leksaker... häftapparat, tejprulle, förstoringsglas, kamera, fotoalbum, kikare...

• ladysoul77

Vilken bra tråd! Vår dotter fyller 3 om ett par veckor. Hon leker nästan aldrig med leksaker. Hon pillar i köket eller leker med skor.. Det hon älskar mest av allt är att leka med vatten. Hon kan leka hur länge som helst vid kranen. Våra föräldrar frågar vad hon vill ha i födelsedagspresent, men jag har ingen aning.. Dessutom är henns rum ganske litet så vi ser helst att hon inte får något mer eftersom hon inte leker med det. Böcker gillar hon iofs och hon ritar gärna. 

• CeeJay

Precis som Sudd skriver KAN man ju faktiskt både önska och köpa andra saker än bara leksaker. Ett år köpte vi solglasögon för 10 kr paret till våra och syrrans ungar, trots andra dyra fina leksaker blev de snabbt favoriterna. Ett annat år köpte vi ficklampor till våra tjejer och de blev som tokiga, hur glada som helst

• Helstsyskonnu

Det är nog väldigt olika. Min son (nyss fyllda 3 år) leker massor med sina leksaker, han har dessutom sån stenkoll på allt han har att jag inte kan sortera bort och lägga undan sånt som jag tycker börjar vara "småbarnsleksaker".

Han bygger Brio järnväg och kompletterar med parkeringsplatser för sina bilar, bygger hus av duplo, ringer bärgningsbilen, leker rollekar med gubbarna som kör tågen/traktorerna/bilarna, pysslar om sina dockor och teletubbies, lagar mat på sin spis, pratar oavbrutet med sig själv och sina leksaker när han leker. Samma sak utomhus, han gräver i sandlådan, bygger diken, tutar när lastbilarna ska backa, kör ner i hål med traktorerna och bärgar bort dem med bärgningsbilen. Han har världens fantasi och utnyttjar sina leksakr till max. Jag är väldigt tacksam för det för jag gillar att baka, pyssla, spela spel och liknande men tycker att det är rätt tråkigt att leka med bilar och äta låtsasmat.

Svar på tråden Leker era barn med leksaker?