Leker era barn med leksaker?
Jag fattar inte, vi kan väl inte vara de enda med barn som inte leker med leksaker? De leker bara med varandra. Femåringen fick t.ex. en efterlängtad radiostyrd bil i födelsedagspresent. Den lekte han med kanske 5 ggr, nu står den på hans rum. Dottern på 3 år fick ett pippiskepp med gubbar till i julklapp, det står nu i lekrummet utan att användas.
De har ett stort ärvt dockskåp. Det är i princip bara förvaring. De har massor av gosedjur och dockor som de har fått i present. De används kanske någon gång som rekvisita i doktorslekar eller under mamma-pappa-barn-lekar, men oftast ligger de bara oanvända.
De har tågbana som ligger isärplockad i en låda. De har en sån där stor studsboll som de aldrig studsar på. De har små dinosaurier som ligger bortglömda, osv. En leksaksspis har de - den används faktiskt. Kors i taket! Lego har de och bygger med... måttligt.
Trots allt detta har de ändå extremt lite leksaker om man jämför med deras jämnåriga kompisar. De har inga docksängar, ingen dockvagn, inga barbies, inga actionfigurer, inga bilar, inga plastgrejer osv osv. Varje gång de fyller år blir det lika krångligt - vad ska de önska sig? De använder ju inte leksaker.
Är det bara våra ungar som är såhär? De har som sagt ett stort lekrum med diverse leksaker, ändå leker de bara fantasilekar med varandra. Och jag klagar inte, jag tycker det är rätt sunt och bra. Men de känns rätt ovanliga.
Eller?