• Ocean WoW

Små röda prickar över hela kroppen (brustna blodkärl)?

Jag har röda prickar över hela kroppen. Massor! Det är små ytliga brustna blodkärl. Inget som står upp eller "läcker" på något sätt, men de finns överallt och är många (från top till tå, hela min kroppsyta är täckt). Har även många pigmentfläckar som jag vet är hormonella, men dessa är det inget at göra åt vet jag.

Är det någon som känner igen detta? Är det hormonellt på grund av graviditeten? Kan de gå bort av sig själva eller får jag leva med dessa prickar nu?

Jag har faktiskt frågat min läkare i förbifarten, men han kunde inte direkt säga vad det berodde på (vanlig allmänläkare) så jag hoppas att någon kanske har haft liknande och kan ge mer besked då min google inte fått fram något annat än massa reklam till skönhetsprodukter.

• Svar på tråden Små röda prickar över hela kroppen (brustna blodkärl)?
  • Johans Pillerill

Jag har fått några stycken men inte alls så många som du beskriver... jag har fått sagt till mig att det är hormonernas fel nu när jag är gravid men vet inte om de försvinner sen... I värsta fall kan man ju ta bort dem med laser (om det är extremt)

• Ocean WoW
    Johans Pillerill skrev 2010-07-08 13:10:51 följande:
    Jag har fått några stycken men inte alls så många som du beskriver... jag har fått sagt till mig att det är hormonernas fel nu när jag är gravid men vet inte om de försvinner sen... I värsta fall kan man ju ta bort dem med laser (om det är extremt)
    Ok tack för svaret. Får dubbelkolla med BM nästa gång jag är där. Jag är i vecka 30 nu och det fullkomligt exploderade för några veckor sedan samtidigt som jag fick tillbaka mitt gravidillamående. (Tror inte det är levern då det inte kliar något).
  • ita73

Jag har fått små röda prickar fram på bröstet  och på överarmarna. Inga i ansiktet eller på övriga kroppen. Min husläkare sa att det kunde vara nåt som kallas Rosea (eller nåt liknande ) och att det är hormonellt  (dvs drabbar mest kvinnor) och ofta blossar upp hos gravida. Hon trodde de skulle blekna efter förlossningen men inte försvinna helt.

• Ocean WoW
    ita73 skrev 2010-07-09 17:44:47 följande:
    Jag har fått små röda prickar fram på bröstet  och på överarmarna. Inga i ansiktet eller på övriga kroppen. Min husläkare sa att det kunde vara nåt som kallas Rosea (eller nåt liknande ) och att det är hormonellt  (dvs drabbar mest kvinnor) och ofta blossar upp hos gravida. Hon trodde de skulle blekna efter förlossningen men inte försvinna helt.

Har fått den gissningen nu från min hudterapeut så ska ge det lite tid och sedan gå till hudläkare när jag fött bebisen och slutat amma. Prickarna sitter tom i handflatorna, verkligen ÖVERALLT.

Förutom detta så har jag även fått många nya leverfläckar och hemska - hemska - hemska pigmentsfläckar (mustach och rouge i ansiktet). Dax kanske att lära sig använda smink. Rynkar på näsan

Det jag inte fått (ännu) är hormonrand på magen och bristningar. Så något ska man väl vara glad över... men med tanke på att just dessa två är förknippade med hormoner så kan jag väl räkna med att se ut som ett prickigt och smutsigt lapptäcke efter förlossningen.

VILKEN TUR ATT JAG KOMMER FÅ VÄRLDENS BÄSTA BEBIS SOM UPPVÄGER ALLT.

• EllinorA

Jag hade såna röda prickar du beskriver vid min förra graviditet, på bröstet och lite ut på axlarna. Men dom försvann så småningom efter förlossningen. Nu är jag gravid igen i v.17 och prickarna har börjat synas igen. Men som sagt, dom gick bort förra gången så får hoppas dom gör det nu med och hoppas dina gör det också :)

• Catlina

Jag har också fått sådana prickar/synliga väldigt väldigt tunna blodkärl på ena armen, på bröstkorgen och på låren. En av prickarna vet jag att jag hade när jag vägde lite mer (80 kilo) sedan gick jag ner 30 kilo och då någonstan under tiden försvann den för att nu komma tillbaka (tillsammans med flera andra) nu när jag blivit gravid.
    Min teori är helt enkelt blodvolymen och "trycket" i kärlen. Jag får för mig att blodet måste pumpas ut hårdare när man är överviktig och som gravid, och som gravid har du ju dessutom mer blod.
    Min mamma fick likadana på bröstkorgen när hon väntade mig och hennes syns fortfarande idag (om man tittar noga), så man kanske inte ska hoppas allt för mycket. Vilken tur att man får en bebis som kompensation

• werty123

hej, har oxå fått dessa prickar:/ du har inga bilder på dem så man får se hur dem ser ut??

• Ocean WoW
    werty123 skrev 2010-08-24 19:50:03 följande:
    hej, har oxå fått dessa prickar:/ du har inga bilder på dem så man får se hur dem ser ut??
    Hej, tyvärr har jag inte det. Men det är som en pytteliten röd spindel precis under huden. Alltså små ytliga kärl som ligger i en klump. Den största är kanske ½ cm i diameter men de flesa är 1-2 mm i diameter. Alla prickarna är röda till färgen.
    Catlina skrev 2010-07-26 22:12:04 följande:
    Jag har också fått sådana prickar/synliga väldigt väldigt tunna blodkärl på ena armen, på bröstkorgen och på låren. En av prickarna vet jag att jag hade när jag vägde lite mer (80 kilo) sedan gick jag ner 30 kilo och då någonstan under tiden försvann den för att nu komma tillbaka (tillsammans med flera andra) nu när jag blivit gravid.
    Min teori är helt enkelt blodvolymen och "trycket" i kärlen. Jag får för mig att blodet måste pumpas ut hårdare när man är överviktig och som gravid, och som gravid har du ju dessutom mer blod.
    Min mamma fick likadana på bröstkorgen när hon väntade mig och hennes syns fortfarande idag (om man tittar noga), så man kanske inte ska hoppas allt för mycket. Vilken tur att man får en bebis som kompensation
    Ja det är en himla tur att jag kan se på alla förändringar som "krigs ärr", känner mig som en Amazon.

Grejjen är att jag inte gått upp så mycket i vikt (är i v 37 och gått upp en sådär 8 kg). Men jag köper helt klart ditt argument för mer blodvolym. Jag har inget högt blodtryck däremot, jag lider av kroniskt lågt blodtryck men detta kan ju vara kroppen som försöker förse sig sjäv med blod genom att vidga och öppna upp alla små blodkärl.
    *Sjukt kul att speckulera och leka doktor* Flört

Men jag vet inte, jag har kollat både hos hudterapeut, BM och min husläkare och jag får helt enkelt vänta och se om de försvinner eller inte. Om de inte går bort får jag väl kolla upp om jag har rosea nån gång senare när jag slutat amma.
  • pållan

Jag är gravid i vecka 26 och har också fått massor av små röda prickar, mest på bröst, överarmar och rygg men också lite i ansiktet. Det är brustna små blodkärl, enligt de läkare jag har frågat. Jag har fått nåt enstaka brustet blodkärl förut också, så jag känner igen det. Har inte heller gått upp så mkt i vikt, men enligt läkaren beror det på att man får ökad blodvolym när man är gravid. Kärlen brukar blekna med tiden efter förlossningen, om de inte gör det kan man - som nån annan här skrev - ta bort dem med laser. För att förebygga bör man använda bra solskydd (mins solskydsfaktor 20, gärna högre), undvika starka temperaturväxlingar, hög värme och stark kyla. Mina prickar blir t ex värre om jag badar varmt. 

Jag har rosacea i vanliga fall och det ser annorlunda ut, i alla fall för mig. Men rosacea kan se ut på många olika sätt. För mig ser rosacean ut som små inflammationer i huden, nästan som finnar, eller som röda svullna blodkärl. De brustna kärlen jag har nu när jag är gravid är mera som platta prickar, de bildar inga upphöjningar i huden till skillnad mot rosacea. Om det är rosacea du har så finns det receptbelagd kräm som hjälper och som är okej att ta när man är gravid. Det finns också en antibiotikakräm som jag tycker är ännu bättre, men den kan man inte ta när man är gravid. Om man har rosacea ska man använda milda hudprodukter, tvålfria rengöringsprodukter utan parfym och fuktkräm utan parfym och fett. 

Rosacea ökar risken att få brustna blodkärl när man är gravid.  

• pållan

Ooops, såg inte att tråden var ett år gammal. Well, om nån googlar så kanske mitt svar hjälper

• amorosa

Vad FL är bra ibland! Här är ju svaret på mina funderingar över vad det är som hänt på bröstkorgen och överarmarna! Återstår att se om de försvinner efter förlossning och amning alltså.

• camillsing

Hej

Jag insåg oxå att tråden var gammal.Men jag har fått dessa små små röda blodkärlsbrisningar som det uppenbarligen är på bröstkorg och lite på axlar. Det är inget snyggt vad jag anser men vet att det går att ta bort med laser,så går de inte bort efter förlossningen så tror jag att jag tar ett besök på laserkliniken och tar bort dem som stör mig..resten kan jag låta vara, de är ju så små..

har fått en i pannan,som ett kastmärke..Så den ska jag ta bort om den inte går bort :)

Svar på tråden Små röda prickar över hela kroppen (brustna blodkärl)?