werty123 skrev 2010-08-24 19:50:03 följande:
hej, har oxå fått dessa prickar:/ du har inga bilder på dem så man får se hur dem ser ut??
Hej, tyvärr har jag inte det. Men det är som en pytteliten röd spindel precis under huden. Alltså små ytliga kärl som ligger i en klump. Den största är kanske ½ cm i diameter men de flesa är 1-2 mm i diameter. Alla prickarna är röda till färgen.
Catlina skrev 2010-07-26 22:12:04 följande:
Jag har också fått sådana prickar/synliga väldigt väldigt tunna blodkärl på ena armen, på bröstkorgen och på låren. En av prickarna vet jag att jag hade när jag vägde lite mer (80 kilo) sedan gick jag ner 30 kilo och då någonstan under tiden försvann den för att nu komma tillbaka (tillsammans med flera andra) nu när jag blivit gravid.
Min teori är helt enkelt blodvolymen och "trycket" i kärlen. Jag får för mig att blodet måste pumpas ut hårdare när man är överviktig och som gravid, och som gravid har du ju dessutom mer blod.
Min mamma fick likadana på bröstkorgen när hon väntade mig och hennes syns fortfarande idag (om man tittar noga), så man kanske inte ska hoppas allt för mycket. Vilken tur att man får en bebis som kompensation

Ja det är en himla tur att jag kan se på alla förändringar som "krigs ärr", känner mig som en Amazon.
Grejjen är att jag inte gått upp så mycket i vikt (är i v 37 och gått upp en sådär 8 kg). Men jag köper helt klart ditt argument för mer blodvolym. Jag har inget högt blodtryck däremot, jag lider av kroniskt lågt blodtryck men detta kan ju vara kroppen som försöker förse sig sjäv med blod genom att vidga och öppna upp alla små blodkärl.
*Sjukt kul att speckulera och leka doktor*
Men jag vet inte, jag har kollat både hos hudterapeut, BM och min husläkare och jag får helt enkelt vänta och se om de försvinner eller inte. Om de inte går bort får jag väl kolla upp om jag har rosea nån gång senare när jag slutat amma.