• Hannal77

Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?

Vi är en familj som flyttar till Wales i slutet av augusti och tänkte kolla om det finns några andra svenska familjer där som skulle kunna tänka sig att träffas någon gång ibland.... Vore skoj! Har lite brittiska vänner där redan men tror att våra barn skulle uppskatta lite svenska lekkamrater också!

• Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?
  • Michiyo

tyvär är jag ingen familj än.. jag bor nu i newport med min sambo då han kommer härifrån^^ väntar liten till 11 oktober :) men välkommen till wales och cardiff är en trevlig stad :) hoppas du får en riktigt trevlig stund :)

• Hannal77

Vad roligt! Det vore jätteskoj att kanske ses över en kaffe någongång. Som sagt känner inte så många där så vi vill gärna lära känna lite fler. Hur trivs du och hur länge har du bott där?

• Örnie

Min dotter kommer i början av september att flytta till en högskoleort utanför Cardiff för att studera ekonomi som utbytesstudent. Hon är 21 och kommer att vara där ett läsår. Om du vill ha kontakt med henne kan du skicka ett PM till mig vid tillfälle.

• Michiyo

det skulle vara trevligt :) känner bara min sambos familj här nere skulle vara trevligt att få prata svenska då och då med.. och inga problem att ta sig till cardiff heller.. bor i newport så man tar en heldags biljett och 30 minuters resa så är man där^^

annars har jag inte bott så länge här än bara några månader men varit på besök ganska ofta.. vi ville bo i sverige ett tag så min sambo fick testa att bo där så nu när barnet är på väg så blir vi bosatta här istället eftersom han har arbete här. (han tog ett sånt där carrier break på 2 år.)

jag trivs väldigt bra faktiskt.. lite ovan med dom låga lönerna och otroligt låga priserna på allting. men det är skönt med lite varmare klimat faktiskt. man slipper vara ständigt nerskyld :p saknar lite av dom svenska varorna men maten är trevlig med bara det att jag total vägrar äta deras paistries.

• Hannal77

Jag tycker vi definitivt ska boka in en fika eller så... Kan förstå det där med svenskan. Varifrån i Sverige är du? Tänkte främst på det där med lite varmare kllimat. Jag har föreställningen om att det är svinkallt i UK på vintern, speciellt med tanke på de dragiga husen. Hur är det med regnet förresten? När jag var där första gången så regnade det konstant i två dagar, nu när vi var där sist var det strålande sol i tre dagar.

Hur fungerar BVC och MVC där? Vår lillkille kommer vara 8 mån när vi flyttar dit så vi måste försöka gå på lite kontroller där.

• Michiyo

japp det ska vi. jag kommer från jämtland men har bott lång tid i småland med^^ men om jag säger som så här om sommaren så sen 1 juni har det regnat 1 hel dag resten av dagarna har inte gått under 20 grader varmt i skuggan.även om det varit molningt. fast jag tror det är en sån där sommar som händer var 100 år eller något. fast här behöver det ju bara regna 5 minuter på ett helt dygn för att dom ska räkna det som regnig dag medans jag vill kalla det solig dag.
    huset som jag bor i är inte dragit alls utan jag måste ha både fläkt igång och fönstrerna öppna nattetid för att inte smälta bort.. på vintern blir det väl kallare pga av regnet dom har ju en tendens att ha regn som ser ut som dimma så det kryper långsamt inpå skinnet på en.
    i augusti ska väl vädret börja bli mera regnit sen till maj blir det varmt^^

bvc vet jag inte riktigt hur dom gör med koller och sånt men oavsett måste du ju först skaffa ett national insurance nummer som du fixar i cardiff. (national insurance quarry line genom jobcentre plus) deras motsvarighet till arbetsförmedlingen är det. du får ett möte och du får ditt nummer efter ca 2 veckor.. sen skriver man in sig hos sin närmaste "general practice office" där ifrån efter ditt första inskrivnings möte så får man en barnmorska eller vad man nu behöver..

för min del som är gravid så har jag min egen bm som jag träffar varrannan vecka senom några veckor blir det varje vecka.. sen efter att barnet är fött så kommer hon att komma på hembesök och kolla barnet och sånt sen efter det ska jag få min egen sköterska för barnet som jag träffar..

du kommer att få ta blod prover och sånt som rutin, men på GP kommer dom att leda dig rätt och berätta vad som kommer att hända. se om du kan få tag på barnets journal på engelska så dom kan se vaccinationer och sådant.

• Michiyo

glömde tillägga att dom har inte golvvärme här nere så tofflor kommer att behövas^^ och visst vissa hus kan vara lite dragiga men det är dom äldre husen isf.

• Hannal77

Skönt att du vet lite hur allt ska gå till, hade faktiskt inte tänkt på det där med "personnummer". Vi flyttar en vecka innan jag börjar jobba så då får vi se till att ordna allt sånt samt öppna bankkonton och sånt. Håller på att ordnar med dagis åt vår treåring och det verkar mer krångligt än vad jag trodde. Svårt att veta vilka skolor som är ok och vilka som man absolut inte ska sätta sitt barn i.

Skönt att du får träffa barnmorskan så ofta. Har det varit så hela tiden? I Sverige går man inte alls speciellt ofta. I slutet av graviditeten går man varannan vecka... Toppenbra med så mycket koll. Har du börjat handla grejer? Vagn t.ex....

Nu måste vi börja packa härhemma. Puh.. datumet närmar sig och vi har en hel del att greja med innan flyttlasset går. Har nog inte insett att vi ska flytta till ett helt nytt land... Nåja. det ska verkligen bli spännande!

• Michiyo

jag har gått iaf var 3e vecka till min barnmorska.. dom gillar att ha koll på en så det är ju ganska tryggt på det viset :) snart är det dags för varrannan ^^ man får som en liten grön pärm här som man tar med sig på alla sina besök där all information och sånt står som man gått igenom under sin graviditet och varje läkare fyller i med vad som hänt hos dom och om man har ett nytt möte nånstans.

angående att handla saker så har jag än så länge bara beställt min barnvagn. har inte hittat några trevliga kläder än som jag gillar^^ allt verkar bara vara rosa, blått eller vitt med typiska kommentarer.. jag som inte vet vad det blir vill ju ha lite neutralt juh.
    om du vill handla vagn eller andra saker hänvisar jag till mothercare.. helt otroligt bra ställe och man får bra hjälp med att handla och kolla hur det fungerar.
    dom brydde sig inte alls om att jag stod och testa vagnen inne på affären och körde runt den och plocka bort och satte dig alla tillbehör och stökade. fick dom till och med att visa mig hur man fällde ihop vagnen jag ville ha och visa saker jag missat..

jag undrar hur du lyckades få jobb utan ett NI för dom vill ju ha ett nummer på dig om man ska jobba.. eller det kanske är via sverige^^

hoppas hela flytten går bra för er :) och glöm inte att ni behöver konverterare för alla elektroniska prylar ni har :p jag glömde totalt bort det och va utan telefon i en hel vecka xD

• Hannal77

Konverterare sätts upp på listan som vid det här laget är ganska lång. Vi bokade flygresan över igår och tåg från Gatwick, kommer på morgonen den 23 augusti. Hur brukar du ta dig till och från sverige? Sist vi var där flög vi till stanstead och hyrde bil. Nu blir det tåg...

Jag är finansierad från Sverige så jag kommer inte att vara anställd utan har min lön hemifrån. Martin ska vara hemma med barnen, i allafall första året. Hur ska ni göra med föräldraledigheten? Har du något jobb att gå tillbaka till?

Skönt att barnvagnen är beställd. Jag fick lite samma intryck av barnkläderna när jag var över men jag hittade den här websidan som jag tycker har coola kläder: www.brightsandstripes.com/
    Därifrån kommer det nog beställas en hel del till lillkillen. Tyvärr börjar elvira bli så stor att alla kläder som finns till henne är kopior av vuxenkläder. Glitter och tights och sånt....

Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?