• Hirundinidae

"Bajsfri" son, tygblöjor?

Vår son går på potta när han behöver bajsa (9mån) och hittills har jag använt "vanliga" blöjor, men vill nu gå över till tygblöjor.
    Undrar då över dessa blöjbyxor, har de någon som helst uppsugningskapacitet eller är det bara för att hålla "inlägget"/blöjan på plats?
    Eftersom det bara är kiss som hamnar i blöjorna så undrar jag om det finns "light"-blöjor, tycker det verkar knöligt med mycket tyg... Fast jag vet ju som sagt inte, har ingen som helst erfarenhet av tyg.
    Är också ute efter att slippa använda papper/plast-blöjan för att det blir så "onaturligt" varmt för honom på nätterna, mycekt bättre med bomull! =)

Och undrar om någon kan tipsa om billigaste märket/affären för tygblöjor!

• Svar på tråden "Bajsfri" son, tygblöjor?
  • Ragnar

Blöjbyxor används till blöjor som inte har något vattentätt lager ytterst till att håll allt torrt på utsidan. Har man en pocketblöja där man sätter innlägg in i blöjan eller en allt-i-ett blöja behövs inga blöjbyxor. Pocketblöor och allt-i ett blir oftast minst knöligt och mindre blöjrumpa än blöja och blöjbyxa.
    Vikblöjor ur bomull med ullbyxor över tror jag är det billigaste man kan ha. Annars har vi köpt många blöjor billigt begagnat. Nackdelen med ullbyxor är att det blir lätt lite stort och klumpigt, fast det gör ju inget på natten. vi har ofta ullbyxor på natten. Min dotter tålde inte bomull utan det har gått bäst att ha blöjor med antingen flis eller bambus närmast huden. Storebror däremot tålde bomull bra men inte flis. Så det är väldigt olika vilka blöjor som passa barnet bäst. Rispapper i blöjorna har vi aldrig använt, har inte riktigt förstått meningen med det.

Svar på tråden "Bajsfri" son, tygblöjor?