Menskopp - tips?
Älskar min menskopp men hur tusan håller jag den ren? den luktar och ser allmänt ofräsch ut. har provat att koka den och handsprita den... hmmm....
Älskar min menskopp men hur tusan håller jag den ren? den luktar och ser allmänt ofräsch ut. har provat att koka den och handsprita den... hmmm....

Jag kokar min ganska ofta. Missfärgningarna får jag inte bort, men väl lukten.
bra tips ska koka den och frysa ner den :)
vickleypickey - den är super bra!
Jag kokade min (minst 5 min) före varje mens och den luktade aldrig. Kolla hur din handsprit reagerar med materialet på koppen, ingen aning men hoppas det inte är det som orsakar lukten. Missfärgningar är naturligt och ofarligt, det händer nog alla koppar. Kolla upp märket på din kopp och se vad de har för råd till rengöring.
Hoppar in här - det finns ju en mängd olika sidor och varianter av denna kopp. Vilken ska man köpa?! Är nått märke/nån tillverkare bättre än nån annan osv osv?
Kolla på menskopp.se sidan om rengöring. Har för mig att det står att man kan lägga den i ättiksprit för att ta bort dålig lukt och missfärgning. (funkar visst för det mesta - tygblöjor, lergrytor, termosar...) Kolla hur man ska blanda!!
Jo, ättikssprit är grejen, till allt! ;o)
www.perstorpattika.com/Tips.aspx
Lukt:
den sedan i blöt i utspätt äppelcidervinäger(1 tsk till 2,5 dl vatten) i en timme och sterilisera den
t.ex. genom kokning. Silikon är ett poröst material på mikroskopiskt nivå. Ibland kan man behöva
tvätta och blötlägga ett par gånger, för att koppen ska bli helt ren igen.
(Från m-kopp.se "extra hjälp för användare"/ "extra hjälp kring skötsel")
topp! tack för alla tips! nu luktar den prima igen ;)