• Husali

kåvepenin...

sagas mage fullkomligt strejkar. hon bajsar hela tiden, och har fått diarré av sin medicin.

vad kan jag ge henne som har stoppande effekt? hon är 4 1/2 månad och äter smakportioner. massor av frukt och grönsaker. nåt måste jag väl kunna ge extra som har stoppande effekt.

och när jag ändå är i farten. nån som har tips på hur jag enkalst får i henne medicinen. har en sån där spruta, men hon vägrar ju att svälja, allt rinner ut igen...

tacksam för tips.

• Svar på tråden kåvepenin...
  • Hallonmopeden

Kanske hon inte tål penicillinen??

Har tyvärr inget tips om hur få i henne medicinen, tyckte också det var svårt när sonen var liten... lycka till...

• kicke

Morotspuré stoppar upp diarré... Hon är ju inte så gammal...kommer inte på mera. Blåbärspuré kan vissa bli hårda i magen av men på andra kan det lösa upp. Det var vad jag själv fick till svar när Anton var ca 4månader och hade penicilin. Morotssaft fick han också. Lycka till! Annars får du ringa bvc och fråga. Hur du ska få i henne det hela vet jag inte. Har inte de bekymren när det är dax för sånt. Han tar allt utan protest.

• Våra Liv

måste säga att min mage med strejkar pga av kåvepenin men lir bra så fort jag slutar med det.
    man får nog genomlida det.
    hoppas hon snart blir bra

• yrväder

Blanda kåvepeninen med välling, morotssaft eller nåt! Det gjorde mamma på mig och syrran när vi var små!

• Fama123

Har inget tips om magen tyvärr. vår son har just avlsutat en kåvepeninkur, ruskigt svårt att få i honom! Tillslut funkade det när han satt i mitt knä och jag sjöng "Krokodilen i bilen" (högljutt och fult) samtidigt som hans pappa dansade till... Då gapade han (sannolikt av häpnad över hur knäppa föräldrar han har) och jag kunde spruta in medicinen. Fångade upp det som rann ut med en sked och stoppade in igen. Alltså, kanske kan du pröva att distrahera henne med något annat medan du ger henne? För oss funkade det inte med en leksak eller nåt vanligt, det vara bara när vi betedde oss hellknäppt han tog det. Vi får hoppas att han inte blir sjuk så ofta!

• Villebusen

jag har alltid fått tipset att INTE blanda medicin i välling pgr av att då kan de vägra välling senare. Men prova att blanda med fruktpure, lingonsylt, äppelmos etc.. då brukar det lättare gå ned. Jag har själv inte haft några problem med medicin till min lilla donna så jag har inga mera tips.

• luzorsus

man ska väl inte blanda meicin med nåt annat, tewx välling för då kan e vägra äta välling sen.
    Blåbär är stoppande, banan är oxå et................

• LillFanny

Jag tål själv inte pencillinet Covepenin, utan fick fruktansvärda diareer och blev uttorkad. Det hela slutade med att jag låg på sjukhus för det kom blod...Nu har jag inte själv barn (ännu) men du kanske borde ringa till läkare och säga hur ditt barn mår. Det finns ju andra pencillin sorter att äta...Lycka till!

• Maggis Nervis

*Blåbärspure stoppar upp.

* 1:a gången adele fick Kåvepenin så gick det blanda ut den men int gången efter. Var försiktig med vad du blandar med så att du inte "förstör" nån smak för henne. Senaste gången Adele fick Kåvepenin så fick vi tyvärr halv-lägga henne ner, hålla för näsan och spruta ner det i halsen Hon vägrade annars.
    Men min svärmor tipsade: Om man först ger lite glass så blir munnen bedövad så hon inte känner lika mycket.

• pepper

Det finns antibiotika som man kan få som stolpiller. Vet inte från vilken ålder. Men de är dyra. Läkarna skriver inte gärna ut dem. Men det e ju bättre att dem får det i sig.

• Tin o Trolls mamma

Min dotter hade 6-8 öroninflammationer på raken när hon var mellan 1 och 2 år. Hon fick flytande Kåvepenin varenda gång och eftersom hon kräktes av det fick hon aldrig i sig en hel kur. Det är skadligt eftersom bakterier då kan bli resistenta. Till slut blev jag arg på läkaren och bad att få nåt annat. Då fick hon stolpiller och fick därigenom i sig en hel kur och sen var öroninflammationerna ett minne blott!!

Själv är jag väldigt allergisk mot Kåvepenin efter 8 halsfluss på raken. (Ärftliga faktorer?) Jag får nässelutslag och ledvärk och kan i värsta fall få andningssvårigheter, så jag måste ha Ery-Max om jag blir sjuk. Jag vill minnas att det var vad dottern fick också. Det är ett bredspektrapenicillin och det är man inte så pigg på att ge eftersom det slår ut mer i kroppen, men om det är vad som behövs för att bli frisk så.

Som de andra sa; ge inte Kåvepenin tillsammans med något hon tycker är gott för det smakar för j**ligt och förmodligen får hon avsmak för de sakerna sen.

Lycka till! Ekorren.

• Husali

hon har fått anna medicin nu!

på förmiddagen såg jag att hon såg konstigt ut i ansiktet. flammig och prickig. dagen gick och det blev värre och värre. hon var prickig och rödflammig över hela kroppen.

så det blev ett besök hos doktorn och ny penicillin.

hoppas det går bättre nu. det är hennes tur att mår bra nu.

• Tin o Trolls mamma

lisamaria: Hon fick nog samma reaktion som jag. Mina nässelutslag började så. Jag har ännu massor av ärr över hela magen och ena underarmen eftersom jag kliade sönder mig alldeles av utslagen.

Skönt att hon fick annan medicin. Hoppas att den funkar!

Kram, Ekorren.

• Kebnekaisa

Man trycker upp sprutmunstycket i mungipan (jag klarar inte av det, det får sambon göra), på ett sätt så barnet blir tvungen att svälja.
    Jättesvårt, vår skriker och kämpar emot som en galning, så det är en pärs att hålla i henne också.
    Man kan ju ge vaniljglass efteråt också, som belöning, då kan ju barnet förnimma det hela med något gott också!

Detta är stoppande livsmedel:(om du fortfarande ville veta!)

-Bananer
    -Blåbär
    -Pasta, välkokt
    -Ris
    -Vitt bröd (vitt mjöl)
    -Mjölk, framföör allt kokt
    -Kakao, choklad

Svar på tråden kåvepenin...