• Idizen

Undersköterska på BB

Någon som jobbar som USK på BB/neonatal/förlossning som har fått beviljad Havandeskapspenning?

Har foglossningar, smärtor i magen och ont i ryggen. Är sjukskriven 25 % (jobbar 75% nu) men har jättejobbigt ändå.

Går, springer och står upp hela dagarna. Inga tunga lyft (bara bäbisarna) men bara det är tungt att bära en längre tid och ställningarna som man får stå i vid hjälp vid sängen gör att min kropp håller på att ta slut.

• Svar på tråden Undersköterska på BB
  • ELLEoClara

Jobbar som usk på förlossning med rotation mot normal bb.
    Ansökte precis efter det blev hårdare regler förra året och fick avslag pga. av att jag inte kunde skriva ner exakt hur mycket lyft och helst i antal kg jag gjorde. Att man sen måste springa med säng på katastrofsnitt eller ta emot en svimmande gravid tung kvinna räknades tydligen inte

Sjukskev mig själv v. 33-34, tog ut sem v.35-36 och sen föreldrapenning.

Men en kvinna som i år är gravid på mitt jobb fick beviljat ???  

• Idizen

totteoelle: oki där ser man. konstiga regler dom har egentligen. Vet du vad hon hade skrivet i sin ansökan? med lyft och sånt. egentligen är det ju inte så tunga lyft utan mer springandet, stp upp hela dagarna

• ELLEoClara

Vet tyvärr inte exakt då jag jobbar natt och hon dag + att när jag kom tillbaka till jobbet nu i våras så jobbade hon bara 6 veckor innan hon gick på ledighet.

• Idizen

oki typsikt. men det måste ju innebära att det finns en chans.

Jobbar ju dock bara på BB så förlossningsarbetet kanske är lite tyngre..

• Trubbsla

Jag jobbar natt på neo, nej jag fick ej h-penning. Även fast vi står hela nätterna/drar tunga kuvöser och att det är emotionellt påfrestande. Jag har även diskbråck...men nej de var stenhårda

Svar på tråden Undersköterska på BB