• maximum

Tycker du detta stämmer om "Y-barn"

En bekant som jobbar på en liten skola sa en gång att innan skolan börjar och lärarna träffas så brukar dom kolla i klasslistorna över hur många pojkar vars namn slutar på Y ska börja. Då dessa av någon anledning brukar vara den busiga skaran som stöker i klassen.
    Tex: Benny, Jimmy, Conny, Billy, Jonny.

Pesonligen tycker jag det stämmer då de jag känner med dessa namn har varit de busiga och stökiga. Konstigt. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du detta stämmer om "Y-barn"
  • CeeJay

Annat: Ja det stämmer med lång ifrån till 100%. Känslan är att det är "en viss typ" av föräldrar som väljer just såna namn - och här kommer en av mina fördommar in - föräldrar med låg utbildning, inte någon "bra" fostran av barnen osv och därav har de barnen lättare att bli bråkiga. Beror alltså inte på namnet i sig utan föräldrarna

• jaghopparhögt

Var nog mer så förr, jag är född 81 och för mig stämmer det rätt bra. Alla vars namn slutade med y var bråkstakar. Stämmer nog ännu bättre för de födda tidigare.

• Bonanza

Ja och nej. Ja, namn signalerar klasstillhörighet, social status och problemområden. Men nej, det är inte y-namn nu. Y-namnen  var förra generationen, hur många ungar heter Conny idag?

Idag är det Kevin, Liam, Tindrah, Nova-Lie, Kalvin och andra amerikanska namn som signalerar låg samhällsklass och därmed troligare problem.

• Angla

Eller också så beror det inte på föräldrarna utan deras situation. Låg utbildning innebär ofta låg lön och sämre valmöjligheter av bostadsområde. Sämre möjligheter att gå ner i tid och spendera den med sina barn. tröttare föräldrar med större oro pga långa arebtsdagar, ekonomiska problem osv Hade dessa barn i dessa familjer fått samma uppväxt men udner ett annat namn hade resultatet blivit detsamma.

Så, TS lärarna borde egentligen ta klassklistan och se till familjernas totala situation och tänka här och där skall vi nog gå in med extra stöd, om så behövs! För om man redan innan tänker, du där du är nog bråkig - så ligger det inte långt bort att man fokuserar på det bråkiga istället för at tse allt det bra. Sorgligt!

Angla - mamma till slut & snart igen
  • maximum

Jo det var väl mer förr som det stämde in. Men rätt märkligt att det stämmer. De nya namnen är ju mer blandade i sina stavningar.

• jaghopparhögt
    Angla skrev 2010-07-08 19:33:08 följande:
    Eller också så beror det inte på föräldrarna utan deras situation. Låg utbildning innebär ofta låg lön och sämre valmöjligheter av bostadsområde. Sämre möjligheter att gå ner i tid och spendera den med sina barn. tröttare föräldrar med större oro pga långa arebtsdagar, ekonomiska problem osv Hade dessa barn i dessa familjer fått samma uppväxt men udner ett annat namn hade resultatet blivit detsamma.

Så, TS lärarna borde egentligen ta klassklistan och se till familjernas totala situation och tänka här och där skall vi nog gå in med extra stöd, om så behövs! För om man redan innan tänker, du där du är nog bråkig - så ligger det inte långt bort att man fokuserar på det bråkiga istället för at tse allt det bra. Sorgligt!
    Snarare lata föräldrar, folk är ofta väldigt snabba på att skylla ifrån sin kassa barnuppfostran på samhället.
  • Veladis

Jag måste bara påpeka att det vore enormt oproffesionelt av en pedagog att titta på namnlistan och ha förutfattade meningar därefter. Som kanske uppfylls bara därför. Skit samam om det stämmer eller ej, alla barn ska få chans att själva visa vilka de är utan att pedagogerna har förutfattade meningar...

• LuMa
    Veladis skrev 2010-07-08 19:38:24 följande:
    Jag måste bara påpeka att det vore enormt oproffesionelt av en pedagog att titta på namnlistan och ha förutfattade meningar därefter. Som kanske uppfylls bara därför. Skit samam om det stämmer eller ej, alla barn ska få chans att själva visa vilka de är utan att pedagogerna har förutfattade meningar...
    Ja, så känner jag också.
    Hoppas verkligen våra blivande lärare står över sånt där!
  • Myrbäret

Det stämmer idag också men idag är det konamn, amerikanska hornamn och namn med ett extra H eller ett Z istället för ett S som hör till kategorin snorungar som inte fått något vett och uppfostran hemifrån.

Svar på tråden Tycker du detta stämmer om "Y-barn"