• Indianica

Ska/bör vi skriva samboavtal vid husköp? (olika ekonomi)

Så här är det: Jag har 0 kr i inkomst (enligt banken) då jag studerar och sambon tjänar 60-8 000 per månad. Nu kommer vi troligen lägga bud på hus som beräknas kosta 1.6-2 miljoner kr. Banktanten rekommenderade mins ambo att skriva något avtal som ska förhindra att jag kan få del av 300 000 kr vi lägger in kontant i huset vid köp.

Nu undrar jag hur ni tänker kring detta. Själv är jag lite kluven. Å ena sidan är det väl sant att det är sambons pengar, men å andra sidan har vi inte skild ekonomi och hade vi INTE köpt detta hus hade vi ju t ex kunnat resa för pengarna eller köpt prylar etc och då hade ju jag naturligtvis t ex följt med och rest, vi hade ju inte delat upp pengarna så sambon lagt 50 000 på "sin" resa till typ Thailand och jag lagt en mycket mindre summa på att tälta i grannbyn, förstår ni hur jag tänker?

Jag menar att vi har ju gemensam ekonomi och även om sambon just nu tjänar mycket mer pengar än vad jag gör, är det faktiskt också en uppoffring för mig att spara de där 300 000 för att köpa huset (har t ex avstått körkort för det) och dessutom planerar vi att gifta oss inom ett år så jag förstår inte riktigt vitsen med ett samboavtal då? Vi har redan ett testamente som säger att ärver varandra ska vi göra.

• Svar på tråden Ska/bör vi skriva samboavtal vid husköp? (olika ekonomi)
  • bellanbus

Alla är vi olika, är du och din sambo överens så skriv inget.

Jag personligen kommer vid nästa samboskap att skriva papper kring allt av värde då jag har levt i ett samboförhållande där mitt ex personlighetsförändrades ruskigt efter seperationen.
    Man vet liksom aldrig under vilka förhållande man går skilda vägar om man nu gör det och då kan vem som helst totalförändras.

• Vickan I