• Indianica

Ska/bör vi skriva samboavtal vid husköp? (olika ekonomi)

Så här är det: Jag har 0 kr i inkomst (enligt banken) då jag studerar och sambon tjänar 60-8 000 per månad. Nu kommer vi troligen lägga bud på hus som beräknas kosta 1.6-2 miljoner kr. Banktanten rekommenderade mins ambo att skriva något avtal som ska förhindra att jag kan få del av 300 000 kr vi lägger in kontant i huset vid köp.

Nu undrar jag hur ni tänker kring detta. Själv är jag lite kluven. Å ena sidan är det väl sant att det är sambons pengar, men å andra sidan har vi inte skild ekonomi och hade vi INTE köpt detta hus hade vi ju t ex kunnat resa för pengarna eller köpt prylar etc och då hade ju jag naturligtvis t ex följt med och rest, vi hade ju inte delat upp pengarna så sambon lagt 50 000 på "sin" resa till typ Thailand och jag lagt en mycket mindre summa på att tälta i grannbyn, förstår ni hur jag tänker?

Jag menar att vi har ju gemensam ekonomi och även om sambon just nu tjänar mycket mer pengar än vad jag gör, är det faktiskt också en uppoffring för mig att spara de där 300 000 för att köpa huset (har t ex avstått körkort för det) och dessutom planerar vi att gifta oss inom ett år så jag förstår inte riktigt vitsen med ett samboavtal då? Vi har redan ett testamente som säger att ärver varandra ska vi göra.

• Svar på tråden Ska/bör vi skriva samboavtal vid husköp? (olika ekonomi)
  • bellanbus

Alla är vi olika, är du och din sambo överens så skriv inget.

Jag personligen kommer vid nästa samboskap att skriva papper kring allt av värde då jag har levt i ett samboförhållande där mitt ex personlighetsförändrades ruskigt efter seperationen.
    Man vet liksom aldrig under vilka förhållande man går skilda vägar om man nu gör det och då kan vem som helst totalförändras.

• Vickan I

Vi har samboavtal. Nu var det iofs sambons förslag från början , men jag hade med mig mycket mer pengar är sambon in i den bostad vi köpte tillsammans. Vi äger halva bostaden var, men jag har gått in med mer pengar från början.

Jag ser det som att så länge vi lever tillsammans så är pengarna (som omfattas av samboavtalet) våra gemensamma och jag/vi investerar dem i ett boende för familjen tillsammans. OM det ngn dag blir att vi ska gå skilda vägar, vem vet vi kanske blir galet osams, han bedrar mig haha, eller vad som helst som man inte kan tro idag, så känns det tryggt för mig att veta att jag har dessa pengar när vi i sådanafall ska sälja boendet och gå vidare åt skilda håll.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I
    bellanbus skrev 2010-07-08 19:59:49 följande:
    Alla är vi olika, är du och din sambo överens så skriv inget.

Jag personligen kommer vid nästa samboskap att skriva papper kring allt av värde då jag har levt i ett samboförhållande där mitt ex personlighetsförändrades ruskigt efter seperationen.
    Man vet liksom aldrig under vilka förhållande man går skilda vägar om man nu gör det och då kan vem som helst totalförändras.
    Ja jag menar det. Så mkt som man inte kan tro kan hända.

TS - Vi har också gemensam ekonomi övrigt och det finns inte mina och dina pengar.
    (¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Ska/bör vi skriva samboavtal vid husköp? (olika ekonomi)