• sarsparis

Vilken är den bästa taktiken vid en budgivning?

Vi har hittat ett hus vi gärna vill ha. Utgångspriset är  2 195 000, vi kan tänka oss att lägga max 2 500 00. Min gissning är att det kan gå för något sådant pris.  Har varit med vid massa budgivningar men lyckas aldrig ro hem nåt, så jag undrar nu finns det nån taktik som är bäst?
    har funderat på om vi ska lägga  2,5 direkt eller hur ska vi göra? Nån som vill berätta hur ni gjort?

• Svar på tråden Vilken är den bästa taktiken vid en budgivning?
  • Mummy

Vet ni om fler är intresserade och kommer lägga bud? Troligen har de flesta redan satt ett slutpris som de kan tänka sig lägga. Spelar nog ingen roll hur ni lägger så länge ni lägger under vad de andra vill ge

• Mälaröbo

Vi har legat lågt och inte lagt några bud förrän vi sett hur det burit iväg. Har det dragit iväg för långt utan vår hjälp har vi backat ur. När vi fick vårt hus la vi ett ganska rejält bud efter att de andra "gett upp" lite. Då la vi ett större summa än vad de tidigare lagt och då drog de sig ur.
    En annan sak kan vara att bestäma sitt maxbud till en ojämn siffra, de flesta tänker sitt maxbud på en jämn och fin siffra och då lockas nån att lägga mer än de tänkt sig, alt att falla på målsnöret.
    I ert fall skulle jag tänka mig ett maxbud på kanske 2 475 000 alt 2 590 000 eller nåt sånt. 
    Ha verkligen klart för er vart ert tak ligger och se till att det är udda. 

• sarsparis

Just nu har vi ingen aning om hur många som är intresserade, det var en som sa en gång om man höjer mycket direkt kan det skrämma iväg några då de då kan tro att vi är beredd att lägga mycket, det är så jäkla svårt det här.....

• Bonanza

Jag tror inte ett dugg på budgivningstaktiker. Mig veterligen har alla satt ett maxtak och då bjuder de upp till det taket, oavsett om ni lägger små eller stora bud från början.

• rumpkullan

Jag har varit med i budgivningar som börjat på 75% av utropspris och slutat på nästan dubbelt som utrop.
    Jag har varit med i såna som börjat strax över utrop och slutat på nästan dubbelt där oxå.

Jag säger som flera andra här: folk har ofta en maxsumma och det är ju inget man kan veta innan.
    Går mer på vad NI kan tänka er att huset är värt. 

• Fotavtryck

Var det många på visningen som verkade intresserade så går går man in hårt i början.
    Nu beskriver jag en budgivning i en stockholms-förort. utpris 3mille. förväntat slutpris 4mille.

Var aldrigförst. Se hur många som ansluter dom första tre timmarna efter mäklarens rundrigning.
    Då kanske prisetär uppe i 3,1 mille. ( 10 000 hit o dit. bara för att visa att man är med) ssen när alla verkar ha anslutit sig höj med 2-300 000 för att verkligen visa att du menar allvar. Setil att ha sista budet innan natten.
    Förtsätter det dagen efter så upprepa 10 000 insattsen nu. inget mer än det. men sitti inte o vänta på att alla ska lägga en omgång utan svara direkt så att då åter igen vet attni menar allvar i att ni inte kommer att ge er i första taget.

Sen brukar det vara 2 kvar. dags att prata med mäklaren o luska lite om dom anrads tak o säljarens krav på inflyttning, kanske dom andra har ett hus att sälja o inte kan flytta in för än 2 månader senare. Men ni kan närsom. då kan säljaren välja er framför dom andra omdet inte skiljer så mycket i priset.

Så är våran strategi iaf när vi bjuder på hus just nu.

• sarsparis
    Fotavtryck skrev 2010-07-08 21:23:27 följande:

Var det många på visningen som verkade intresserade så går går man in hårt i början.
    Nu beskriver jag en budgivning i en stockholms-förort. utpris 3mille. förväntat slutpris 4mille.

Var aldrigförst. Se hur många som ansluter dom första tre timmarna efter mäklarens rundrigning.
    Då kanske prisetär uppe i 3,1 mille. ( 10 000 hit o dit. bara för att visa att man är med) ssen när alla verkar ha anslutit sig höj med 2-300 000 för att verkligen visa att du menar allvar. Setil att ha sista budet innan natten.
    Förtsätter det dagen efter så upprepa 10 000 insattsen nu. inget mer än det. men sitti inte o vänta på att alla ska lägga en omgång utan svara direkt så att då åter igen vet attni menar allvar i att ni inte kommer att ge er i första taget.

Sen brukar det vara 2 kvar. dags att prata med mäklaren o luska lite om dom anrads tak o säljarens krav på inflyttning, kanske dom andra har ett hus att sälja o inte kan flytta in för än 2 månader senare. Men ni kan närsom. då kan säljaren välja er framför dom andra omdet inte skiljer så mycket i priset.

Så är våran strategi iaf när vi bjuder på hus just nu.

Det låter som en smart taktik, den ska vi nog testa, det är en visning till som vi också tänkte gå på och prata lite mer med mäklaren då. Flexibla på inflyttning är vi då vi har en hyresrätt och är beredd att flytta in omgående om säljarn vill, så det är definitivt något vi ska ta upp med mäklaren sen.
  • Fotavtryck
    sarsparis skrev 2010-07-08 21:31:42 följande:
    Det låter som en smart taktik, den ska vi nog testa, det är en visning till som vi också tänkte gå på och prata lite mer med mäklaren då. Flexibla på inflyttning är vi då vi har en hyresrätt och är beredd att flytta in omgående om säljarn vill, så det är definitivt något vi ska ta upp med mäklaren sen.
    Låter kanon. håller tummarna för er!!

Se bara till att ha alla papper klara som lånegaranti.
    Har ni barn är det bra att kolla upp förskolar i närheten, se om det finns platser till då o då. Ifall ni flyttar en bit o måste byta.
    Kolla med kommunen innan ni börjar buda oxå. Om framtidsplaner för fastigheter runtomkring. för byggrättter o att bygglov för fastigheten finns.

finns det besiktningsprotokoll, så be nån kunnig ge er ungefärliga priser på vad åtgärder kan komma att kosta, så ni har med er det i budgivningen.

Tänk oxå på att pantbrav o lagfarter kostar pengar, fast det brukar banken ha med utöver lånegarantin ni får.
  • Tjoflöjt
    Bonanza skrev 2010-07-08 21:14:46 följande:
    Jag tror inte ett dugg på budgivningstaktiker. Mig veterligen har alla satt ett maxtak och då bjuder de upp till det taket, oavsett om ni lägger små eller stora bud från början.
    Håller med helt! Och avsett vilken taktik man själv har förutsätter det att alla andra budgivare agerar som man själv tror, vilket dom troligen inte gör, eftersom dom kör efter SIN taktik... :)
  • mirandazz

Emma o loppan

Du ska sälja eller..?

2-300 000 i ett bud, det är ju galet.

Eller så är  det därför det är såna sjuka priser nu.

(Tänk om ingen annan tänkt bjuda mer) 

• Fotavtryck
    mirandazz skrev 2010-07-11 20:29:37 följande:
    Emma o loppan

Du ska sälja eller..?

2-300 000 i ett bud, det är ju galet.

Eller så är  det därför det är såna sjuka priser nu.

(Tänk om ingen annan tänkt bjuda mer) 
    ja, kanske lite drastiskt om det är första budgivningen man är med i.
    Men har man gått långt i 4 st innan så vet man vad priserna ligger på i området.
    Huset vi "van" gick upp 1,2 mille från utpris, viloket var beräknat. (Det tråkiga är bara att säljaren drog sig ur o sålde till sitt barnbarn ist) Så att öka 2-300 000 i ett svepsollar bort dom där som gör sin första budgivning o inte vet vad priset kommer landa på.
Svar på tråden Vilken är den bästa taktiken vid en budgivning?