• sarsparis

Kan vuxna ha förskylningsastma?

Jag är förskyld, har haft halsfluss och en gortesk hosta. Den har hållit på nu snart en vecka. varje gång jag är förskyld får jag denna hemska hosta, tack och lov är det inte mer än 2 ggr/år. jag hostar hela dygnet runt, inte slem utan hemsk torrhosta. har olika receptbelagda hostmediciner men inget hjälper. Min son har förskylningsastma med just hosta och nu börjar jag fundera på om jag också har det. enligt min mamma har jag haft den här hemska hostan sen jag var liten.

Nån som vet om man kan ha förskylningsastma som vuxen? eller vad är det som gör att jag får den här hemska hostan, gubben har slängt ut mig på soffan då jag hostar hela nätterna igenom, jag blir så less.....

• Svar på tråden Kan vuxna ha förskylningsastma?
  • Michisen

Ja, det kan man. Jag har fått det i alla fall och fick ventoline ihop med en massa småbarn. Eller alltså, inte ihop med dem, men på lättakuten, fick ingen luft kändes det som, men fick ventoline och sedan astmainhalator att använda så länge det behövdes.
    Jag har inte astma annars.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • CTMT

Ja, lika vanligt med förkylningsastma hos vuxna som hos barn. Jag har det.
    Bricanyl för att vidga luftrören och Pulmicort för att få i sig lite kortison!

Be din läkare reda ut din hosta så du får rätt medicinering. Att ta en massa mediciner som man inte vet om hjälper eller ej är bara onödigt att proppa i sig. 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • jakebana

Jadå. Testa luftrörsvidgare oh inhalationssteorider.

Svar på tråden Kan vuxna ha förskylningsastma?