• Lillismaj

Hjälp! Referensbrist! Vill så gärna ha jobbet.

På måndag ska jag på anställningsintervju. Är nervös ändå för jag vill så gärna ha ett jobb nu!
    Och då så har jag detta problem, ingen referens.
    Mitt senaste jobb i en skobutik slutade jag på för 5 år sen. En kollega därifrån har tidigare varit min referens men nu får jag inte tag i henne (och inte de andra heller). Jag har inte kvar hennes telefonnummer. Vet att hon skulle säga bra saker, vi jobbade jättebra ihop.
    Chefen därifrån använde jag inte för vi kom inte så bra överrens (det gjorde ingen med henne).

Jobbet innan dess var på posten, de la också ner.
    Och innan dess var på Ericsson och de flyttade. Dessa ligger alldeles för långt bak i tiden.

Sen sista jobbet läste jag ett år, sen var jag arbetslös några månader och fick sen barn och har varit mammaledig.

Vad ska jag göra? Kan man ta en helt annan person? Känns inte bra det här. Någon lösning?
    Jag vill så gärna ha ett jobb nu.
    (Detta är ett jobb på kundtjänst)

• Svar på tråden Hjälp! Referensbrist! Vill så gärna ha jobbet.
  • malung86

Om din fd kollega gått med på att vara din referens kan du använda henne.
    Vet du vad hon heter och bor?
    Då kan du söka på hitta eller eniro.

• BillyX

I värsta fall får du ta en vän, som kan intyga din goda karaktär.

Är du med i någon förening, klubb eller organisation?

Har du någon gammal lärare?

Kan du ringa jobbet och be om numret till kollegan, de kanske kan hjälpa dig?

• gimatah

Hitta på en fejkkollega, en kompis som du litar på?

• skorpionen80

En lärare från senaste utbildningen?

• miniskrutten

Om du har några betyg/intyg från någon av dina tidigare anställningar så kan det vara bra att ta med en kopia på dem. Då står det ju lite om hur du skött dig.

Som någon av er sa kan en vän eller annan person som du känner privat vara bra som karaktärsreferens. Ett tips är att i så fall ta någon som en annan generation än du själv, eftersom din "bästa kompis" kan anses lite väl partisk.

Tidigare lärare kan ju som tidigare nämnts också fungera bra om du har haft lite närmare kontakt med någon. Har själv tagit referenser från flera lärare när jag har pratat med arbetssökande. En förutsättning är ju då att du har haft en del kontakt med denna lärare, så att den kan svara på olika frågor om dig.

Sen är det givetvis riktigt bra om du lyckas få tag i din förra referens. Är det lätt att hitta henne på eniro.se eller liknande så är det kanske svårt att förklara för arbetsgivaren att du så gärna vill ha jobbet, men inte riktigt har orkat leta efter din referens. Så försök att hitta henne om det går!

En referens vill de ju i första hand ha bara som en bekräftelse på att du kommer att sköta ditt jobb. Sen visar det ju på bra karaktär (iaf i mina ögon) om du är ärlig mot arbetsgivaren ang refenserna (svårt att hitta m.m.) och samtidigt visar att du har lagt ner mycket jobb på att hitta alternativ till referenser.

Hoppas att det går bra och att du får jobbet!

• Lillismaj

Tack för svaren alla!
    Idag blev jag så lycklig då hon (min gamla referens) svarade på mailen. Gick inte att hitta henne på eniro.
    Plus att jag ringde runt och fick tag i en annan kollega också.
    Så nu är det löst! Pust...

Svar på tråden Hjälp! Referensbrist! Vill så gärna ha jobbet.