• Babette

Ni som har haft små barn med urinvägsinfektion ....

En fråga!

Var på akuten med min dotter som är 8mån gammal förra veckan och lämnade ett urinprov pga av hög feber osv.
    Fick en pencilinkur på en gång som hon nu har ätit en veckan.
    Läkaren ringer idag och bekräftar att dom har hittat bakterier i urinet och även vita blodkroppar ( vad innbär det med vita blodkroppar? )
    Han ville att i skulle komma tillbaka och lämna fler blodprov och han har även skickat en remiss till Östra Sjukhuset i Göteborg för att dom ska kolla njurarna med hjälp av Ultraljud!
    Han sa att man brukar kolla dom flesta barnen på detta vis som har haft urinvägsinfektion och att det är rutin. Men som mamma blir man såklart orolig!!!

Vad innebär allt detta? Brukar man kolla upp små barn på detta vis med urinvägsinfektion eller ville han inte göra mig orolig?

Någon som har erfarenhet av detta?

TACK för att ni orkade läsa allt! =)

// orolig mamma

• Svar på tråden Ni som har haft små barn med urinvägsinfektion ....
  • Anne M

Man kollar upp alla småbarn som har UVI med ultraljud.

• Babette

TACK panda =) =) =) *skönt att höra*

• Anne M

Hoppas att tösen snart blir kry och att det inte är några fel på hennes njurar.

• Isabel04

Alla barn med UVI kontrolleras precis som Panda skriver. Detta för att utesluta reflux(backflöde) på urinledarna. Reflux är inte farligt och växer i många fall bort - om inte finns olika behandlingar att tillgå - och behandlas undertiden med förebyggande penicillin. Refluxen gör att UVI utvecklas till Njurbäckeninflammation. Lite luddig förklaring men det är i alla fall därför som UVI-barn utreds med ultraljud.

• Babette

tack=)

men vita blodkroppar i urinet då?

• Anne M
    Ökat antal vita blodkroppar kan tyda på många olika saker, t ex infektion, vilket din dotter har.
  • Fröt

Läste precis ditt inlägg, jag skrev ett likadant alldeles nyss innan jag han läsa detta!

Vi har varit med om samma sak i går och i dag och väntar nu på svar från ultraljudet. Hörde också att de alltod gör detta, men det är klart man blir orolig. Jag hoppas både din tjej och min kille blir bra snart!

• Sussieb

Min minsting Benjamin hade UVI nu vid 4 månaders ålder så den 1 december ska vi göra MUCK ( kontrast röntgen av njurar och blåsa).
    Hoppas att allt ser bra ut och att han inte behöver bli så dålig igen...

Var inlagda på sjukhus i 4 dagar, han fick antibiotica ut i blodet. Hade hög feber det var det ända syntom, och mycket gnälligare.....

• Ploe

Min dotter fick UVI när hon var tio månader. Med antibiotika var hon feberfri på mindre än ett dygn, och efter halva kuren lämnade hon ett nytt och fint urinprov! Efter två månader var vi på ultraljud på Östra sjukhuset i Göteborg. Det är tydligen rutin för alla små barn som har UVI med hög feber.

Jag oroade mig en del för ultraljudet, men det gick hur bra som helst, med helt UNDERBAR personal. Efter en dryg vecka ringde vår läkare på barnmottagningen hem och meddelade att allt såg bra ut (vi fick ett inofficiellt besked redan på Östra, eftersom en läkare kontrollerar så att bilderna blir bra, och om något verkar underligt tar de flera).

Det enda jag ska tänka på framöver är att vara uppmärksam på om hon får feber utan anledning (förkylning etc.), "ofokuserad feber" kallade läkaren det. Då får vi lämna nytt urinprov för att kolla eventuella UVI-bakterier.

• Tumpan

Min dotter har haft upprepade urinvägsinfektioner. Vi har gjort kontraströntgen, men dom kunde inte få in någon nål till kontrastmedlet. Dom stack henne i armar, händer och fötter. Till slut gav dom upp. Fick göra ett ultraljud i stället, men då var hon så ledsen, ilsk och trött så det var svårt att se något. Ska göra om undersökningen i mars eftersom hon fortfarande får infektioner. Dom säger att det rutin, men för oss kändes det lite som dom inte visste riktigt vad dom gjorde.
    Hoppas det går bra för er.

• smilli vanilli

Hej!

Har nu läst alla era inlägg... vi kom hem från sjukhuset idag, vår 9 månaders son fick 41 garders feber i lördags kväll, vi åkte in till sjukhuset direkt på kvällen, vi fick ta blodprover och urinprover, snabbsänkan visade sig vara uppe i hela 166 (normalt är kring 5), vi fick vara kvar på natten för observation, på morgonen såg de att de vuxit bakterier i urinen, men inte vilken typ, de misstänkte UVI men var fortf väldigt osäkra och ville ta ett rent prov och gå in med nål direkt i urinblåsan. Men det misslyckads, så han fick bli tvättad och få en påse på snoppen att kissa i. Vi fick vara kvar ännu en natt för obesrvation och fick då en antibiotika, Cedax, vilket gjorde att sänkan sjönk till 130, men feber hade han hela tiden, dag 3 och 2 antibiotikabehandlingar försvann febern och dag 4 kom prickar, typiska "tredagarfeberprickar"... Läkaren sa att det inte såg ut som de prickar som de kan få från antibiotikan...

Nu undrade vi förståss om det här verkligen var UVI eller tredagarsfebern.... Läkaren sa att det kunde vara så otroligt att han hade fått både och samtidigt! Urinodlingen visade på bakterier men låg UNDER den gräns som man brukar kalla för UVI men att de ändå ville behandla med antibiotika eftersom de inte hittade någon annan orsak till febern och att sänkan svarade så snabbt och sjönk när han fick Cedax...

Så nu ska vår son också äta antibiotika i veckor och sen göra ett MUCK, kontraströntgen av njurarna osv...

Känns konstigt när läkarna inte säger säkert att det är si eller så...

Oj nu kom jag nog av mig lite ifrån själva frågan, men kan kankse vara intressant att läsa i fall nåon vart med om samma sak...

• Ida76

Smilli Vanilli: Min kille var 2.5mån när han fick uvi han har en förträngning på urinledaren, när vi kom in så fick han kissa i en påse, och det visade på bakterier men på gränsen, blev inlagda för att göra ultraljud, samt gå in med nål i urin blåsan men det misslyckades Melvin kissade precis när de skulle gå in.
    Men som den doktorn sa till oss då var att på pojkar så samlas det mycket bakterier under förhuden, som kan visa säg på proverna, men eftersom sänkan steg så klassade de det som uvi, vi kom in i tidigt skede så Melvin han aldrig bli så jättesjuk.

Svar på tråden Ni som har haft små barn med urinvägsinfektion ....