• salamanca

Sen i tal & sociala biten

Ni som har barn som utvecklats sent i talet & i social utveckling kan ni dela med er här? Behöver höra era berättelser.

Tack för varje svar jag kan få. 

• Svar på tråden Sen i tal & sociala biten
  • Siamüsen

Hur menar du med social utveckling?

Mina barn har alla varit sena med talet. Första barnet började prata nâr han var 4 och då kom språket snabbt. Nu när han är 5 pratar han som alla andra.

Andra barnet började prata nâr han var 3. Nu är han fyra och pratar lite sluddrigt men det gar att förstå.

3e barnet är 22 manader och säger bara nagra ord. Aldrig meningar dock utan enstaka ord.

• grodan 82

min son är oxå sen i talet och jag har fått föklaringen att de kocenterarar sin på andra saker som att gå springa så talet kommer efter det nu först har min son börjat prata och han e 2½år. lycka till

• salamanca

Sonen fick en lillebror vid 15 månader & har reagerat kraftigt på det. En del av utvecklingen har gått tillbaka & han vill gärna vara bebis. Han har slutat att säga det han kunde & slutat att vinka, mindre ögon kontakt etc. Det har lossnat efter en vistelse till Sverige ( är här nu). Han sluter mer ögonkontakt, börjat säga saker, man känner en förbättring för honom helt enkelt. Vi har ändrat på en del saker runt honom samt att han fått träffa en annan jämnårig pojke som han lekt konstant med i en vecka ( bodde hos dem ). Tyvärr har han inte träffat så mkt barn & fick en förtidigt född lillebror innan han fattade vad en lillebror var så världen rasade i samman för honom. Vi väntar på att få tala med någon via BVC för att få reda på vad vi kan göra för honom. Behövs det kommer vi att flytta till samma stad som den lilla pojken - alltså tillbaka till Sverige igen.

Det är tungt när man gör sina barn illa.

Lillebror har nog även varit lite beskyddad också ( prematur ) & det är väl egentligen först nu som han kan få hälsa ordentligt på honom. Han älskar honom & många kramar blir det. Storebror är hårdhänt, väldigt hårdhänt så vi måste se över det hela...

Idag är de 20 mån & 5 mån

Långt svar =)) 

• salamanca
    grodan 82 skrev 2010-07-09 15:48:00 följande:
    min son är oxå sen i talet och jag har fått föklaringen att de kocenterarar sin på andra saker som att gå springa så talet kommer efter det nu först har min son börjat prata och han e 2½år. lycka till
    Jo, min kille var tidigt med det. Han kunde gå vid 8 mån & 3 dagar efter det så klättrade han upp i en fotölj ( nä, skojar inte ). Han bygger & springer & går ner & upp i korta trappor på samma sätt som vuxna gör. Hoppar ut & in i spjälsäng & gillar att balansera på höga höjder :/
  • grodan 82

oki underbart att kunna gå så tidigt  min son var sen i det mesta men det har sina förklaringar då han fick en stroke när han föddes lärde sig att gå förra sommaren  men talet brukar tydligen komma sist

• salamanca

Tack för era svar!
    Den lille pojken som vi träffade säger ganska många ord & kan tex torka av sig under näsan & förstår en hel del av vad de säger så då blev jag verkligen orolig.

Att han försöker vara bebis visade sig verkligen igår då han kröp runt på golvet några gånger & idag ännu mer ( gör han aldrig. Hans period av krypande på raka ben var rekord kort). Är dock skönt att se för det pekar på att problemet ligger där & inte på något annat allvarligare. Har redan fått lite råd per telefon men ser fram emot att få träffa en kunnig i det här.

• salamanca
    grodan 82 skrev 2010-07-09 15:57:39 följande:
    oki underbart att kunna gå så tidigt  min son var sen i det mesta men det har sina förklaringar då han fick en stroke när han föddes lärde sig att gå förra sommaren  men talet brukar tydligen komma sist
    Men vad skönt att han börjat göra det!!!!
    Vad jobbig period ni måste gått igenom.
    Duktig liten kille =) 
  • Finesse

Min dotter är 2½ år och det var efter 2 årsdagen som talet började släppa mer och mer.. å nu kan hon sätta ihop ord å få ihop meningar. Men hon pratar ändå sämre än vissa andra som är yngre än hon.

Innan hon fyllde 1 år kunde hon säga pappa.. hon sa det i 2-3 månader... sen försvann det helt å hållet å när hon blev 2 sa hon pappa igen. Samma sak med hej, tack tack osv.. Det var en massa ord som kom å gick. Dom ända som hon kunnat säga hela tiden (alltså från att hon började prata ) är mamma och va e det?

Ebba 071228
  • JessicaWigren

min son är oxå sen i talet, han fyller tre år nästa månad, man ser att han försöker härma våra ljud men kommer bara fram något annat hehe. vi får fått hem ett papper att han ska gå och titta sina öron men det e om 3månader:( han börjar dagis nu nästa månad och kan ej prata :( det kommer att kännas så jobbigt att lämna honom där sj då han ej kan prata... han kan ej berätta om någon e dum osv.... så det kommer att bli tufft för honom där borta. men dagis personalen e övertygande om att talet kommer att komma när han börjar där :) så man får hoppas och hålla tummarna för det :) han kan säga boll pappa titta där tack (inte rent,men man hör att han säger det :) ) öppna (öpt) hehehe så vem vet snart så kanske det släpper ner som en bomb och pang så flyger ord ut ur hans mun :)

• salamanca
    Finesse skrev 2010-07-09 16:03:56 följande:
    Min dotter är 2½ år och det var efter 2 årsdagen som talet började släppa mer och mer.. å nu kan hon sätta ihop ord å få ihop meningar. Men hon pratar ändå sämre än vissa andra som är yngre än hon.

Innan hon fyllde 1 år kunde hon säga pappa.. hon sa det i 2-3 månader... sen försvann det helt å hållet å när hon blev 2 sa hon pappa igen. Samma sak med hej, tack tack osv.. Det var en massa ord som kom å gick. Dom ända som hon kunnat säga hela tiden (alltså från att hon började prata ) är mamma och va e det?
    så otroligt skönt att höra! Tack för ditt inlägg!
Svar på tråden Sen i tal & sociala biten