• Här och nu

Kaos när sonen med autism fick löss; ge mig stöd!

Min son är 8 år och hatar när man rör vid hans hår. Han har behövt lugnande vid klippning, men nu har det funkat bättre ett tag. I måndags kväll fick han löss o jag visste vilket helvete som väntade. Bad om råd på apoteket utifrån hans handikapp. Köpte Paranix som ska sprayas i håret o bara verka 15 min. Fick jaga honom genom huset o trädgården för att behandla. Godisskålar, film mm hjälper inte när det gäller håret. Sen har jag fått tvätta allt pga. vi hittade en levande lus i sängen o därför vill jag eliminera risken att få tillbaka det. Medan jag behandlat mig själv o lillebror inkl noggrann kamning 2 ggr per dag; Paranix är ej kemiskt o kan tas förebyggande o medan jag tvättat, har sonen vräkt ut allt i hela huset o har ingen stubin alls. Han skriker o slår lillebror när andan faller på, när jag inte är i närheten. Vi brukar inte ha honom ledig på sommaren mer än 2 hela veckor. Han vägrar rutiner hemma, men saknar dem på skola o fritids. Han skulle varit på kortis ett par dagar denna vecka, men det gick ej pga lössen. Kunde väl gått nu, men risken finns ju att han får löss igen o jag får hämta igen. Jag har barnen varannan vecka. Skulle jag be hans pappa om hjälp att behandla honom, blev det ännu värre pga. pappan är helstirrig. Annars är sonen förhållandevis lätt med tanke på autismen, men nu är jag helt uppgiven. Tog barnen till en plaskdamm igår o de var där i över 3 timmar. Ändå får han utbrott på kvällen. Har nån ett praktiskt råd man kan ta till om han får löss igen? Hab har varit här o hjälpt mig bada honom då han var yngre, pga. han var jätterädd för det. Vi har egen tvättmaskin, men den tar bara ett täcke åt gången o man har ju vanlig tvätt också. Nu är allt snart tvättat o innan tvätt har det varit inlåst. Är bara så slut. Har testat alla tips o är själv pedagog. Men inte mer än människa. I första hand söker jag stöd från er som själva har barn som kan bli väldigt arga.

• Svar på tråden Kaos när sonen med autism fick löss; ge mig stöd!
  • Cia o krabaten

Hur vore det att testa när han sover?
    Sover han lätt och vaknar om du skulle kamma honom?

Dottern ville absolut inte ha örondroppar inför sitt öronläkarbesök så då gav jag henne när hon somnat istället. 

• anne h

oj.. jag skulle kapa allt hår MKT kort, det är enklare att få bort lössen och därtill är det skönt på¨sommaren nu när det är så varmt.

Jag har kört med paranix på alla i huset rakt av de få gånger det dykt upp en lus här.. det verkar även förebyggande, när de andra barnen i skolan drabbas.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Här och nu
    Cia o krabaten skrev 2010-07-09 20:11:20 följande:
    Hur vore det att testa när han sover?
    Sover han lätt och vaknar om du skulle kamma honom?

Dottern ville absolut inte ha örondroppar inför sitt öronläkarbesök så då gav jag henne när hon somnat istället. 
    Just med håret funkar det knappt bättre i sömnen. Han sover hårt, men är så känslig i håret att han protesterar efter ett par drag med kammen. Men kamningen har inte varit det värsta, utan att han vält ut halva hemmet; bokstavligen; medan jag tvättat sängkläder, kammat mig själv o lillebror.
  • Här och nu
    anne h skrev 2010-07-09 20:34:42 följande:
    oj.. jag skulle kapa allt hår MKT kort, det är enklare att få bort lössen och därtill är det skönt på¨sommaren nu när det är så varmt.

Jag har kört med paranix på alla i huset rakt av de få gånger det dykt upp en lus här.. det verkar även förebyggande, när de andra barnen i skolan drabbas.
    Han är svår att klippa. Det skär i hjärtat på mig, för han skriker som en slaktgris. Hans pappa är inte lika blödig o tar honom istället när han ska klippas, men sonen har inte tålamod mer än att klippa det värsta. Ja, Paranix är bra om det nu funkar.
  • Här och nu

Tack snälla för svaren! Det jag förmodligen kommer att göra nästa gång, är att be fritids ta sonen dagen efter behandling även om han inte är anmäld. De brukar ställa upp. Så kan jag tvätta o sanera i lugn o ro.

• anne h
    Här och nu skrev 2010-07-09 20:40:12 följande:
    Tack snälla för svaren! Det jag förmodligen kommer att göra nästa gång, är att be fritids ta sonen dagen efter behandling även om han inte är anmäld. De brukar ställa upp. Så kan jag tvätta o sanera i lugn o ro.
    låter som en mkt bra lösning!
  • anne h
    Här och nu skrev 2010-07-09 20:38:58 följande:
    Han är svår att klippa. Det skär i hjärtat på mig, för han skriker som en slaktgris. Hans pappa är inte lika blödig o tar honom istället när han ska klippas, men sonen har inte tålamod mer än att klippa det värsta. Ja, Paranix är bra om det nu funkar.
    går det bättre eller sämre med sax resp maskin?

Jag klipper sonen här snabbt med maskin, med sax går det inte alls... (och det törs ja ginte ens pga att han far runt med huvudet, jag är livrädd för att råka klippa honom i örat osv..)

paranix fungerar, lovar! 
  • Här och nu
    anne h skrev 2010-07-09 21:42:27 följande:
    går det bättre eller sämre med sax resp maskin?

Jag klipper sonen här snabbt med maskin, med sax går det inte alls... (och det törs ja ginte ens pga att han far runt med huvudet, jag är livrädd för att råka klippa honom i örat osv..)

paranix fungerar, lovar! 
    Vet inte hur de gör hos frisören nu, men jag tror det är sax de kör. Han har tyvärr en väldig matta på huvet o den växer snabbt.

Låter bra att Paranix verkar. Pumpen på sprayen var det tydligen stopp i, för det tog en himla tid att behandla.
  • pcalma

Min flicka på 6 år är med väldigt känslig i håret. Jag har köpt något schampooaktigt som var i en tub. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter. Det skulle man ta i som schampoo o det löddrade precis som schampoo. Det skulle verka i 5-8 min o sen sköljas ur. Jag upprepade detta dagen efter.
    Det gick som när jag duschar henne, kaos o skrik, men det går iaf.
    Testa det nästa gång kanske?
    Paranix luktar ju så in i hästvägen o min dotter har svårt för lukter, kanske din son har med om han är så känslig?

Mamma till Orkidébarn
  • anne h
    pcalma skrev 2010-07-11 20:43:37 följande:
    Min flicka på 6 år är med väldigt känslig i håret. Jag har köpt något schampooaktigt som var i en tub. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter. Det skulle man ta i som schampoo o det löddrade precis som schampoo. Det skulle verka i 5-8 min o sen sköljas ur. Jag upprepade detta dagen efter.
    Paranix luktar ju så in i hästvägen o min dotter har svårt för lukter, kanske din son har med om han är så känslig?
    Är det sånt med nåt bekämpningsmedel i?
  • pcalma
    anne h skrev 2010-07-12 07:46:49 följande:
    anne h skrev 2010-07-12 07:46:49 följande:
    Det vet jag inte? ? Men det funkade iaf.
    Mamma till Orkidébarn
  • Little Ms Chatterbox

Min son är väldigt känslig med klippmaskinen, det är ljudet som stressar upp honom. Han vi ha kort hår och säger att han vill bli klippt men det är som om han har glömt av från varje gång att maskinen stressar honom för han blir lika förvånad och trilsken när den kommer fram. Sist ville han ha rutor i nacken, hade han bara suttit still hela tiden hade det inte varit några problem men det var en pärs innan det var klart. För honom hade det varit mycket bättre med saxen men jag kan inte göra det pga en nervskada i handen och han är ändå lugnare med mig när jag klipper än om en frisör skulle göra det. Han blir fortare sig själv igen efter att jag har klippt, när han har varit hos frisören så är det massor av knas i flera dagar efteråt.

Nu har vi klarat oss från löss under alla år så jag har inget tips om det men hoppas du hittar något som funkar för er?

• Här och nu
    pcalma skrev 2010-07-11 20:43:37 följande:
    Tack! Fanns inget sånt på apoteket. Paranix var det bästa alternativet och luktade helt ok jämfört med kemiska medel. Nej, sonen har inte svårt för lukter.
  • Här och nu

Obs att det största problemet var att sonen levde rövare medan jag tvättade alla sängkläder. Men tack för alla tankar!

• anne h

Innan sonen här accepterade maskinen (tog mååååånga år) körde jag av håret på hans far, därefter på hans bror, sedan fick han se på sin bärbara DVD-spelare som ställdes upp i badrumsfönstret, han vevade runt med huvudet och försökte komma undan men han _ville_ ju så gärna se på filmen så det blev klippt någorlunda..

De senaste två åren behövs inte längre DVD-spelaren!!! (han vevar ff runt med huvudet men finner sig till slut i att bli klippt numer)

• Här och nu
    anne h skrev 2010-07-12 15:34:26 följande:
    Innan sonen här accepterade maskinen (tog mååååånga år) körde jag av håret på hans far, därefter på hans bror, sedan fick han se på sin bärbara DVD-spelare som ställdes upp i badrumsfönstret, han vevade runt med huvudet och försökte komma undan men han _ville_ ju så gärna se på filmen så det blev klippt någorlunda..

De senaste två åren behövs inte längre DVD-spelaren!!! (han vevar ff runt med huvudet men finner sig till slut i att bli klippt numer)
    Jag vet att min son är ovanligt rädd för klippning, även bland autister. Att se andra bli klippta har bara förvärrat det. När hans lillebror skulle klippas, försökte han rädda lillebror från detta hemska genom att försöka dra ner honom från frisörsstolen. Nu finns det en tjej som är kompis till en anställd på sonens korttidshem, som kommer dit o klipper. Vi har testat en gång o ingen av oss föräldrar var med, då vi ville testa om det gick bättre utan oss. Det hade det gjort vad jag kan förstå av vad de berättade. Inte alls problemfritt, men bättre. Han är tillräckligt trygg där utan oss o därför testade vi. Kommer att klippa honom där så länge det går. Tyvärr har han extremt snabbväxande hår, vilket vi föräldrar o lillebror samt släkten också har.
  • anne h
    Här och nu skrev 2010-07-12 15:54:56 följande:
    Han är tillräckligt trygg där utan oss o därför testade vi. Kommer att klippa honom där så länge det går. Tyvärr har han extremt snabbväxande hår, vilket vi föräldrar o lillebror samt släkten också har.
    Så skönt att det fungerar lite bättre där, låt dem göra det.
    Hoppas också att han med åren lär sig att det inte är livsfarligt så det går bättre  att göra det på andra ställen

kortkort hår rekommenderas för dem som inte gillar att klippas.. så behövs det inte göras så ofta, då det kan växa liiiite längre tid innan det hinner ner i ögonen.
  • Här och nu
    anne h skrev 2010-07-12 17:08:59 följande:
    Så skönt att det fungerar lite bättre där, låt dem göra det.
    Hoppas också att han med åren lär sig att det inte är livsfarligt så det går bättre  att göra det på andra ställen

kortkort hår rekommenderas för dem som inte gillar att klippas.. så behövs det inte göras så ofta, då det kan växa liiiite längre tid innan det hinner ner i ögonen.
    Ja, vi har letat länge efter nån möjlighet som detta. Dock klarar han inte att sitta så länge att det blir så kort det behöver bli. Snaggat tycker vi är överkurs, men nästa snäpp vore önskvärt. Tack för stödet!
Svar på tråden Kaos när sonen med autism fick löss; ge mig stöd!