• Fiansess

Hur ska jag få min dotter att bajsa på pottan/toaletten??

Min dotter har varit blöjfri lite mer än 1 månad nu och hon är jätteduktig verkligen. Men sen kanske 2,5 veckor tillbaka VÄGRAR hon bajsa på pottan/toaletten och gör det bara i trosorna. Vet inte riktigt hur jag ska göra?

Hon säger varje gång hon gjort det att man inte får göra så, så hon vet vad hon gör.
    I början funkade det ibland och då var hon jättestolt så jag trodde det släppte då.
    Hon har haft svårt för det hela tiden, och har ändå sen hon lärde sig krypa, gått iväg och gjort det ngn annanstans.

Bvc ger bara rådet att jag ska läsa en bok för henne en gång om dagen, men tro mig. Vi har testat det och hon gör det bara inte. Vi har sjungt, lämnat henne och stängt dörren,  tagit henne mitt när hon håller på-men då håller hon sig och kan vänta till dagen efter vilket resulterar i att hon får ont i magen.....

Är det NÅGON som har tips på hur man kan göra?!

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att bajsa på pottan/toaletten??
  • a mor

Min dotter tog väldigt lång tid på sej för att kunna bajsa på toan, det gick helt enkelt inte. Vi fick helt enkelt köra med att ta på blöja då det var dags  för det stora. Det som kändes som en hel evighet tog väl 4-5 månader tills hon helt av sej själv ville testa på toa.
    Vi kunde inte stressa på henne eftersom hon då knep ihop och fick ont i magen i stället.

Hon kände sej antagligen inte redo då vi tyckte hon skulle vara det.
    Sedan har det fungerat helt problemfritt. 

• Fiansess
    a mor skrev 2010-07-09 17:48:09 följande:
    Min dotter tog väldigt lång tid på sej för att kunna bajsa på toan, det gick helt enkelt inte. Vi fick helt enkelt köra med att ta på blöja då det var dags  för det stora. Det som kändes som en hel evighet tog väl 4-5 månader tills hon helt av sej själv ville testa på toa.
    Vi kunde inte stressa på henne eftersom hon då knep ihop och fick ont i magen i stället.

Hon kände sej antagligen inte redo då vi tyckte hon skulle vara det.
    Sedan har det fungerat helt problemfritt. 
    Ja om hon bara kom och bad om en blöja hade det ju varit bra, men blöja är för bebisar säger hon bara .  Det "jobbiga" är ju när man är iväg och hon gör det i trosorna, för det blir ju blött ut i byxorna (även om hon är normalhård). Trosorna och byxorna suger ju åt sig.  I en blöja stannar det ju där det ska...
  • a mor

Äsch då. Tyvärr har jag inget bättre att föreslå.

• Fiansess
    a mor skrev 2010-07-09 17:56:11 följande:
    Äsch då. Tyvärr har jag inget bättre att föreslå.
    Nej det är väl bara att vänta ut... Det är ju iaf en bra tid och man slipper tvätta overaller o överdragskläder .
  • a mor

Sant. För det går över tillslut även om det inte känns så just nu.

• 2små2stora
    babyfia skrev 2010-07-09 17:52:28 följande:
    Ja om hon bara kom och bad om en blöja hade det ju varit bra, men blöja är för bebisar säger hon bara .  Det "jobbiga" är ju när man är iväg och hon gör det i trosorna, för det blir ju blött ut i byxorna (även om hon är normalhård). Trosorna och byxorna suger ju åt sig.  I en blöja stannar det ju där det ska...
    Så har vi haft det i ett år snart. Nu har vi börjat med klistermärken när bajset kommer i pottan och inte trosorna.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • mamma till tre troll
    2små2stora skrev 2010-07-09 18:26:51 följande:
    Så har vi haft det i ett år snart. Nu har vi börjat med klistermärken när bajset kommer i pottan och inte trosorna.
    tänkte just föreslå klistermärken fungerade super fint här för oss.. ngn dag så var allt bra.. nu springer hon på toa utan att säga till o ropar när hon är färdig
  • Fiansess
    2små2stora skrev 2010-07-09 18:26:51 följande:
    Oj, 1 år. Jag tror hon är för liten för klistermärken, hon bryr sig inte om det?! Vi har en nalle puhfigur som man kan lägga pyttesmå smarties (godis) i och drar man i armen så kommer det ut en. Har testat med den, men inte ens det ger resultat.
    Är rädd att det blir en spärr om man försöker för mkt med, så vi får väl hålla ut över sommaren så får vi se hur det är då. Kanske går bättre på dagis till hösten, eller har era varit likadana där?
    Hon går förvisso på småbarnsavdelningen och det är ingen mer än hon som är blöjfri så hon ser ju inte ngn annan göra det heller, men till hösten är det säkert fler som tränat under sommaren....
  • 2små2stora
    babyfia skrev 2010-07-09 18:56:23 följande:
    Oj, 1 år. Jag tror hon är för liten för klistermärken, hon bryr sig inte om det?! Vi har en nalle puhfigur som man kan lägga pyttesmå smarties (godis) i och drar man i armen så kommer det ut en. Har testat med den, men inte ens det ger resultat.
    Är rädd att det blir en spärr om man försöker för mkt med, så vi får väl hålla ut över sommaren så får vi se hur det är då. Kanske går bättre på dagis till hösten, eller har era varit likadana där?
    Hon går förvisso på småbarnsavdelningen och det är ingen mer än hon som är blöjfri så hon ser ju inte ngn annan göra det heller, men till hösten är det säkert fler som tränat under sommaren....
    Min tjej är drygt 3 år och blev kisstorr på 1 vecka förra sommaren. 
  • Fiansess
    mamma till tre troll skrev 2010-07-09 19:39:35 följande:
    Hur gammal är hon??
    Hon är 2 år och 3 mån.
    2små2stora skrev 2010-07-09 19:43:39 följande:
    Ja kisset är som sagt inga problem, hon är torr även natten. Hoppas det släpper snart för både din o min dotter.
  • 2små2stora
    babyfia skrev 2010-07-09 19:55:57 följande:
    Hon är 2 år och 3 mån.
    Ja kisset är som sagt inga problem, hon är torr även natten. Hoppas det släpper snart för både din o min dotter.
    Det hoppas vi verkligen

Idag var det faktiskt bara en liten blötfis i trosan och en rejäl laddning i pottan
  • Fiansess
    2små2stora skrev 2010-07-09 20:00:52 följande:
    Det hoppas vi verkligen

Idag var det faktiskt bara en liten blötfis i trosan och en rejäl laddning i pottan
    Tummen upp för det!
  • MammaHela

Min dotter som är 3 år blev helt torr förra våren.  Hon har väl kissat på sig 1-2 gånger sen dess. MEN hon vägrar bajsa någon annanstans än i blöjan, och den vägrar hon ha på sig på dagarna.

Hon har fortfarande blöja på natten och då är det enda gången som hon bajsar. Hon håller sig ibland i flera dagar, och det har gått så långt att hon har fått fickor i tarmen och jag måste ge henne lavemang för att hon ska kunna bajsa.

Hon får movicol varje morgon plus att vi ger henne russin och pepparkakor varje dag för att bajset inte ska bli hårt. Men vi har det jättejobbigt med hennes bajs, och jag ser ingen ändå på det tyvärr :(

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • 2små2stora
    MammaHela skrev 2010-07-09 20:21:32 följande:
    Min dotter som är 3 år blev helt torr förra våren.  Hon har väl kissat på sig 1-2 gånger sen dess. MEN hon vägrar bajsa någon annanstans än i blöjan, och den vägrar hon ha på sig på dagarna.

Hon har fortfarande blöja på natten och då är det enda gången som hon bajsar. Hon håller sig ibland i flera dagar, och det har gått så långt att hon har fått fickor i tarmen och jag måste ge henne lavemang för att hon ska kunna bajsa.

Hon får movicol varje morgon plus att vi ger henne russin och pepparkakor varje dag för att bajset inte ska bli hårt. Men vi har det jättejobbigt med hennes bajs, och jag ser ingen ändå på det tyvärr :(
    Movicol kör vi med här med. Och vindruvor, päron. Jag har en känsla av att det är det att hon inte bajsar varje dag som ställer till det.
  • MammaHela
    2små2stora skrev 2010-07-09 20:25:07 följande:
    Movicol kör vi med här med. Och vindruvor, päron. Jag har en känsla av att det är det att hon inte bajsar varje dag som ställer till det.
    Japp, vi har varit hos barnläkare och han sa att hon bör bajsa varje dag, och har hon inte bajsat på 2 dagar så bör vi ge microlax för att det inte ska bli stopp.

Sen så sa han även att ca 30 min efter att man har ätit så får tarmen en reflex att tömma sig, så det är bra om barnet kan sitta på pottan/toaletten då.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • 2små2stora
    MammaHela skrev 2010-07-09 20:29:05 följande:
    Japp, vi har varit hos barnläkare och han sa att hon bör bajsa varje dag, och har hon inte bajsat på 2 dagar så bör vi ge microlax för att det inte ska bli stopp.

Sen så sa han även att ca 30 min efter att man har ätit så får tarmen en reflex att tömma sig, så det är bra om barnet kan sitta på pottan/toaletten då.
    Min tjej bajsar ung. varannan till var tredje dag.  

Hon kan sitta hur länge som helst på pottan men inte kommer det något för det, sedan kan hon resa på sig och bajsa i trosorna efter kanske 10 min.Skrikandes Ibland verkar det som om hon antingen inte känner att hon bajsar eller behöver vara ståendes för att kunna bajsa.
  • Fiansess
    MammaHela skrev 2010-07-09 20:29:05 följande:
    Det var ju bra att veta. Vi ska testa att sätta henne ca en halvtimme efter lunchen då. Är oftast på em hon gör det nämligen...
    2små2stora skrev 2010-07-09 20:33:54 följande:
    Min tjej bajsar ung. varannan till var tredje dag.  

Hon kan sitta hur länge som helst på pottan men inte kommer det något för det, sedan kan hon resa på sig och bajsa i trosorna efter kanske 10 min.Skrikandes Ibland verkar det som om hon antingen inte känner att hon bajsar eller behöver vara ståendes för att kunna bajsa.
    Så är Ellenova med, hon vill stå känns det som.
    Men jag har hört att så länge de har fast mark under fötterna ska det gå lika bra, på en toalett (med dinglande ben) kan de inte krysta....

Ibland springer hon o försöker kissa var 5:e minut. Då vet vi att hon behöver bajsa, och vi har försökt sitta med henne då, men hon blir arg och ledsen så det känns som det gör mer skada än nytta.....
  • mamma till tre troll
    babyfia skrev 2010-07-09 19:55:57 följande:
    Hon är 2 år och 3 mån.
    min tjej var 2½år ca.. o hon tyckte klistermärkerna var jätte roligt.. Hon gick ofta in för att få. Men vi gav bara när de kom ngt..
    Nu sitter hon oftast på toaletten med pallen under fötterna.. de gick jättefort när vi körde klister märkena. nu bajsar hon iaf en ggn om dagen

Men ta de i hennes takt så hon inte blir mer "rädd" o bajsa.. vet att syrrans kille hade jätte svårt.. han bajsa bara i blöjan.. Men då fick han vara på toa när han bajsade.. o han kan fortfarande ha problem o bajsa på nya ställen som i skolan osv.. han går o håller sig jäättelänge..
Svar på tråden Hur ska jag få min dotter att bajsa på pottan/toaletten??