• Ilsa

Värmeslag?!

Efter någon timme på stranden, helnaken i badet får min 3-åring en kallsup och somnar sedan i mitt knä. Sover i en timme och vaknar med prickar över hela armen som senare sprider sig till andra armen och både benen, ner över fötterna. Dessutom har hon feber och är rätt medtagen. Vill inte äta eller dricka. Jag vet att det ser ut som vattenkoppor, men liknande hände i vintras när vi var på solsemester så därför undrar jag... Är det nån som känner igen sig? 

• Svar på tråden Värmeslag?!
  • Marleen

när små barn får värmeslag brukar de kräkas och få feber och frysa.

prickar vet jag inte direkt om jag hört att nån fått av....

• Ilsa

Nej, men soleksem kan ju se ut som prickar. Menade kanske inte direkt värmeslag så bokstavligen, utan snarare om det kunde vara en reaktion på värmen och solen.

• Ilsa

Ja, visst verkar det som nån slags allergi. Nu har det lagt sig lite. Finns solallergi?

• Teskedsmamman
    Ilsa skrev 2010-07-09 20:07:40 följande:
    Ja, visst verkar det som nån slags allergi. Nu har det lagt sig lite. Finns solallergi?
    Kompisens dotter har diagnos solallergi och har oftast både SPF 50 och solskyddsdräkt på sig... Heter tydligen solurticaria
    3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Ilsa
    Teskedsmamman skrev 2010-07-09 20:52:58 följande:
    Kompisens dotter har diagnos solallergi och har oftast både SPF 50 och solskyddsdräkt på sig... Heter tydligen solurticaria
    Det var det värsta. Verkar ju vara extremt ovanligt dock. Hon är ju rödhårig förvisso, och säkert extra känslig. Tack för tipset hur som helst.
  • Breaking Benjamin

Värmeslag får de av värme och inte enbart solljus. Så även om man skyddar dem mot direkt solljus kan de få värmeslag. Jag tycker definitivt det låter som värmeslag på TS-beskrivning. Plötslig feber, värmeutslag, illamående, omtöcknad. Kyl och ge vätskeersättning. Kontakta läkare om det inte blir bättre snabbt. Det är vanligt att få utslag i samband med detta - sk värmeutslag som jag skrev.

• Ilsa
    Breaking Benjamin skrev 2010-07-10 09:30:30 följande:
    Värmeslag får de av värme och inte enbart solljus. Så även om man skyddar dem mot direkt solljus kan de få värmeslag. Jag tycker definitivt det låter som värmeslag på TS-beskrivning. Plötslig feber, värmeutslag, illamående, omtöcknad. Kyl och ge vätskeersättning. Kontakta läkare om det inte blir bättre snabbt. Det är vanligt att få utslag i samband med detta - sk värmeutslag som jag skrev.
    Tack! Det är mycket bättre idag; utslagen har lagt sig och ingen feber. Men vi håller oss ändå inne och undan från stranden. Stånk. Här i Stockholm är det 30°...
  • annakoh1209

min 2åring fick värmeslag idag direkt efter att dagis varit på promenad så hade sonen feber o fick gå hem
    han åt ingenting utan drack bara nu är den nere på 37,7 i temp tidigare 38,8

Svar på tråden Värmeslag?!